ترویج فرهنگ مهرورزی در کلاس درس با بلندخوانی کتاب‌های نقطه و نقاشی‌های مچاله

با بلندخوانی دو کتاب شناخته شده‌ی «نقطه» و «نقاشی‌های مچاله» و انجام‌دادن فعالیت‌های سرگرم‌کننده در پیوند با آن‌ها، دانش‌آموزان‌تان را تشویق کنید انگیزه‌ بخشیدن به دیگران را تمرین کرده و خلاقیت‌شان را شکوفا کنند.

آموزگاران نقش‌های گوناگونی در کلاس دارند، برای نمونه، آن‌ها آموزشگر، مشاور و راهنما هستند. برخی آموزگاران افزون بر اجرای همه‌ی این نقش‌ها، نقش مشوّق و برانگیزاننده‌ی دانش‌آموزان را نیز بر عهده می‌گیرند. تشویق، همه‌گیر است؛ دانش‌آموزان با دیدن آموزگار‌شان که هر روز هم‌کلاسی‌های‌شان را تشویق می‌کند، به اهمیت و ضرورت انگیزه دادن به دیگران پی‌ می‌برند.

«پیتر اچ. رینولدز» در سه کتاب «نقطه»، «نقاشی‌های مچاله» و «آسمان همیشه آبی نیست»، خلاقیت‌شناسی[1] ویژه‌ای را معرفی می‌کند؛ خواننده با خواندن این کتاب‌ها به قدرت واژه‌‌ها پی می‌برد. او درمی‌یابد واژه‌ها نقش برانگیزنده و بازدارنده می‌توانند داشته‌باشند. درون‌مایه‌ی این سه کتاب نشان دادن خلاقیت و کوشش برای بیان خود در گیرودار دشواری‌هاست. این داستان‌ها دانش‌آموزان را با نگرشی زیبا نسبت به روابط انسانی آشنا می‌کنند.

فعالیت در کلاس

کتاب «نقطه» را بلندخوانی کنید. پس از پایان بلندخوانی، درباره‌ی واژه‌هایی که «واشتی» (شخصیت اصلی داستان) شنید و واژه‌هایی که خود او به زبان آورد، گفت‌وگو کنید. درباره‌ی روش آموزگار هنر برای تشویق واشتی که احساس خستگی و بیزاری می‌کرد و نمی‌خواست ادامه دهد، گفت‌وگو کنید.

«رامون»، شخصیت اصلی داستان کتاب «نقاشی‌های مچاله»، پس از شنیدن واژه‌های ناامیدکننده از سوی برادرش، احساس بی‌انگیزگی می‌کند. پس از بلندخوانی این کتاب، درباره‌ی نیروی واژه‌ها و اهمیت دقت در گزینش و به‌کارگیری آن‌ها، با دانش‌آموزان گفت‌وگو کنید. سپس، درباره‌ی بخشی از داستان که رامون تصمیم می‌گیرد دیگر نقاشی نکند و تأثیر خواهرش برای تغییر تصمیم او، گفت‌وگو کنید.

پس از پایان گفت‌گو، از دانش‌آموزان بخواهید واژه‌های برانگیزاننده که شنیدن آن‌ها برای‌شان مؤثر بوده، بنویسند و پوستر درست کنند. دانش‌آموزان را راهنمایی کنید تا پوسترها را با الگوی کتاب نقطه تزیین کنند. پوسترها را روی پنجره‌ها یا دیوارِ راهرویی که ورودی کلاس آن‌جاست، نصب کنید تا برای دانش‌آموزان و هر کسی که از کنار کلاس شما می‌گذرد، پیام‌آور انگیزه‌ و روحیه‌ی خوب باشند.

هنگامی‌که «ماریسول»، شخصیت اصلی داستان «آسمان همیشه آبی نیست»، آسمان نقاشی دیواری را می‌خواهد بکشد، درمی‌یابد که رنگ آبی سر جایش نیست. از این کتاب برای گفت‌وگوی علمی درباره‌ی علت آبی بودن رنگ آسمان می‌توانید بهره ببرید. چرا آسمان آبی است؟ چرا گاهی آبی نیست؟ چرا شب‌ها تیره رنگ است؟ پس از پایان گفت‌وگو، از دانش‌آموزان بخواهید با همکاری هم، یک نقاشی بکشند و آن را روی دیوار کلاس نصب کنید.

برگرفته از:

https://www.scholastic.com/

[1] Creatrilogy

برگردان:
سپیده قلی‌پور
Submitted by skyfa on