غذاهایی که نباید به کودک داد

بخش سوم شروع غذاهای جامد به کودکان شیرخوار

هنگام تغذیه ی کودک باید ازدادن مواد زیر خودداری کنید:

عسل: این ماده ی غذایی ممکن است دارای تخم های کلستریدین بوتولیسم باشد. این تخم ها سرانجام در معده ی کودک تبدیل به باکتری می شوند که عامل یک بیماری غذایی به نام بوتولیسم اند. بوتولیسم می تواند کشنده باشد، از جمله در کودکان زیر یک سال.

غذاهای خیلی شور و خیلی شیرین: کودکان شیرخوار نیازی به افزودن نمک یا قند زیاد به غذای خود ندارند. آن ها بیشتر از ما بزرگسالان غذاهای ملایم را دوست دارند.

شیرخشک خیلی زیاد یا شیرمادری بیش از اندازه: پس از ۶ تا ۸ ماهگی، غذاهای جامد باید نقش بیشتری در سیرکردن کودک داشته باشند. دلیل عمده این است که غذاهای جامد بیشتر از شیر انسانی یا شیرخشک کم آهن، دارای آهن هستند. بعد از ۶ ماهگی مصرف هر روز ۳/۴ لیتر تا یک لیتر شیر انسانی یا شیرخشک سودمند است، البته همراه غذاهای جامد که بقیه ی نیازهای انرژیک کودک را تأمین کنند.

غذاهایی که ایجاد سکسکه می کنند: این غذاها شامل هات داگ ها، شیرینی ها، نبات، تمام مغزها، انگورها، گوشت های درشت تکه، هویج خام، ذرت بو داده، کره ی بادام زمینی هستند. مراقبان کودک نباید به کودکان کم سن و سال اجازه دهند میان وعده های غذایی را هنگام بازی کردن تند تند بخورند.

شیرگاو، به ویژه شیرگاو کم چرب و بدون چربی: پس از ۲ سالگی کودکان می توانند شیرهای کم چرب ، یک درصد یا شیر بدون چربی مصرف کنند، زیرا در ۲ سالگی به اندازه ی کافی غذاهای جامد مصرف می کنند که نیازهای انرژیکی و چربی آن ها را تأمین کنند. اما پیش از این زمان، مقدار شیری که لازم است انرژی او را تأمین کند مقدار زیادی مواد معدنی در اختیار او خواهد گذاشت و این، بیش از قدرت کلیه های او برای ترشح این مواد است. کمبود میزان چربی نیز ممکن است به تکامل سیستم عصبی او آسیب برساند.

بیشترپزشکان کودکان اکیدا به والدین توصیه می کنند که به کودکان زیر ۲ سال شیرهای کم چرب یا یک درصد چربی یا بدون چربی ندهند.

مقدار زیاد آب میوه: فروکتوز و سوربیتول موجود در آب میوه هایی مانند آب سیب یا آب گلابی ممکن است باعث اسهال شوند، زیرا به کندی جذب می شوند. علاوه بر این، اگر آب میوه ها و نوشیدنی های مشابه، به جای شیرخشک یا شیرهای دیگر داده شوند، ممکن است کودک کلسیم کافی یا دیگرمواد معدنی لازم را که برای رشد استخوان ها ضروری اند، دریافت نکند. مطالعات مختلف، ارتباط میان مصرف مقادیر بیش از اندازه آب میوه ها و رشدنکردن کودک، عوارض دستگاه گوارش، چاقی و کوتاهی قد و رشد نامطلوب دندان ها را نشان داده است. بنابراین، این گونه مواد باید کمتر مصرف شوند. بیشترکودکان ، پس از ۶ ماهگی می توانند کم کم تا حدود ۱۸۰ سی سی آب میوه در طول روز مصرف کنند که البته در هر بارنباید بیش از ۶۰ تا ۱۲۰ سی سی باشد.

Submitted by editor6 on