هدف از خواندن باید لذت باشد!

سی و دومین نشست کتابخانه ی مرجع با موضوع ترویج کتابخوانی و آزمون پرلز با حضور محمدرضا سنگری و عبدالعظیم کریمی برگزار شد.

محمدرضا سنگری سخنران نخست ابتدا به آسیب شناسی روش های خواندن و معرفی مشکلات خواندن در میان دانش آموزان در ایران پرداخت و با ارائه تعاریف مختلف از خواندن به مفهوم اصلی خواندن یعنی درک استنباطی از متن اشاره کرد. پس از آن به دستاوردهای برگزاری آزمون پرلز پرداخت. او تغییر کتاب های درسی را یکی از دستاوردها دانست و یکپارچه نخواندن را مشکل اصلی دانش آموزان عنوان کرد. او بر این باور بود آموزگاران با صداکشی کلمات، جز جز کلمه را به دانش آموزان یاد می دهند اما دانش آموزان کلمه را یکپارچه یاد نمی گیرند و کل واژه را نمی خوانند. او یکی دیگر مشکلات خواندن را مشکلات خط فارسی دانست و معتقد بود فراوانی نقطه، دندانه در زبان فارسی و نیز رو هم نویسی و جدانویسی از مشکلات درک خواندن است.

سخنران دوم، عبدالعظیم کریمی، نخست به معرفی مختصری از آزمون پرلز پرداخت و آن را یکی از باسابقه ترین مطالعات در مقایسه روند عملکرد سواد خواندن دانست. او با آوردن نمونه هایی از تجربه های کشورهای موفق و ناموفق به عوامل و پارامترهایی اشاره کرد که در آزمون پرلز مورد سنجش قرار می گیرند. او پیشرفت ایران را در میان کشورهای منطقه خاورمیانه خوب عنوان کرد و به نقاط قوت و ضعف عملکرد خواندن دانش آموزان ایرانی پرداخت. او بر این باور بود میان نگرش و عملکرد خواندن پارادوکسی وجود دارد و دلیل موفقیت کشورهای دیگر در برگزاری آزمون پرلز، بالا بردن سواد عاطفی دانش آموزان است و گفت کشورهایی که عشق و علاقه و انگیزه را در میان دانش آموزان تقویت می کنند عملکرد خواندن در میان دانش آموزانشان بهتر است.

کریمی سپس تعریفی دقیق از خواندن ارائه کرد. او معتقد بود باید به آزمون پرلز به صورت یک رویداد پژوهشی نگاه شود. او دیگر عامل تاثیرگذار در ترویج کتابخوانی را تغییر فرهنگ خواندن در کشور دانست و معتقد بود باید هدف فرهنگ خواندن، لذت از خواندن باشد و باید از نگاه ابزاری به خواندن ‍پرهیز کرد و با عشق و انگیزه سواد و قضاوت عاطفی دانش آموزان را بالا برد.

نشست های ترویج کتابخوانی دوشنبه های آخر هر ماه در کتابخانه مرجع کانون پرورشی کودکان و نوجوانان برگزار می شود.

کلیدواژه:
Submitted by editor3 on