پائولا فاکس نویسنده داستان‌های کودک درگذشت

رمان‌نویس و نویسنده داستان‌های کودک آمریکایی، ۱ مارس ۲۰۱۷ در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

به نقل از نیویورک تایمز، پائولا فاکس، نویسنده مطرح آمریکایی خالق آثار متعدد برای کودکان و بزرگسالان که در آثارش به مسائلی از قبیل از دست دادن‌ها، جابجا شدن‌های مکانی و دل‌کندن‌ها می‌پرداخت و سال‌ها سابقه کار داشت، در بروکلین در ۹۳ سالگی درگذشت.

به گفته دخترش درگذشت او در بیمارستانی نزدیک منزلش رخ داد.

خانم فاکس  رمان‌های بسیاری برای بزرگسالان و بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته بود. سبک جذاب او، کنترل استادانه لحن داستان و تمرکز بر فروپاشی خانواده، خانه، سلامت و اعتماد از جمله موضوع‌های مورد علاقه او بودند.

شخصیت‌هایی که او خلق کرده‌ است، پیچیده، چندوجهی، با اعتمادبه‌نفس، و اغلب رانده‌شده هستند اما اغلب با روایتی درخشان تصویر می‌شوند.

مشهورترین رمان فاکس با عنوان «شخصیت‌های ازجان‌گذشته» در سال ۱۹۷۰ درباره فروپاشی یک ازدواج است که فیلمی نیز با اقتباس از آن با همین عنوان ساخته شده است و با بازی شرلی مک لین و کنت مارس سال بعد اکران شد.

این نویسنده جایزه مدال نیوبری را در کارنامه داشت که در سطح پولیتزر کتاب‌های کودک است. او این جایزه را سال ۱۹۷۴ برای «رقص برده» درباره تجارت برده‌داری در نیمه قرن نوزدهم کسب کرد.

پائولا فاکس دو کتاب خاطرات نیز در مجموع آثارش دارد که شامل «زیورآلات وام گرفته شده» در سال ۲۰۰۱ درباره کودکی او و نیز «سردترین زمستان: یک نوازنده در اروپای آزاد»  در سال ۲۰۰۵ درباره دوران جوانی زندگی اوست.

این نویسنده در آثارش مجموعه‌ای مناسب از گهواره تا گور خلق کرده است که در مجموع آثار کمتر نویسنده‌ای می‌توان یافت. خلق کتاب‌های تصویری برای کودکان شبیه «قدم‌ها» در سال ۲۰۰۸، یک مجموعه شعر، یک کتاب تصویری با تصویرگری کرالا کاسکین درباره نشانه های ناپایدار و کتاب‌های متعدد برای نوجوانان از جمله «ماهی زنده در دریا» در سال ۱۹۷۰ درباره سفر بچه‌ای برای دیدار پدری که هرگز ملاقاتش نکرده یا «گربه یک چشم» در سال ۱۹۸۴ درباره عواقب دردناک زندگی یک پسر یک چشم، «بادبادک عقاب» در سال ۱۹۹۵ درباره پسر که پدرش به بیماری ایدز مبتلا است، از آثار اوست.

از آنجا که این نویسنده بیشتر برای نوجوانان نوشته رمان‌هایش برای بزرگسالان کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. این در حالی است  که جایزه کتاب ملی از وی به عنوان یکی از باهوش‌ترین نویسندگان عرصه رمان معاصر یاد کرده است.

این نویسنده جایزه هانس کریستین‌آندرسن یکی از مهم‌ترین جوایز کتاب کودک را برای مجموعه آثارش در سال ۱۹۷۸ دریافت کرد.

 

دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on