بررسی «نقش داستان‌های بومی در آموزش تفکر به کودک و نوجوان»

گروه فلسفه برای کودکان پژوهشکده اخلاق و تربیت نشست «نقش داستان‌های بومی در آموزش تفکر به کودک و نوجوان» را هفتم اردیبهشت در محل سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌کند.

دکتر تقی پورنامداریان، دکتر محمد پارسانسب و دکتر سعید ناجی سخنرانان این نشست هستند.

فکرپروری برای کودکان و نوجوانان برنامه‌ای برای آموزش تفکر عمیق فلسفی است که به پرورشِ قدرتِ استدلال، داوری و تمیز در کودکان و نوجوانان می‌پردازد و دستِ کم، سه گونه تفکر نقادانه، تفکر خلاقانه و تفکر مراقبتی را در ایشان پیشرفت می‌دهد.

در اواخر سال های ۱۹۶۰، وقتی متیو لیپمن در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک در رشته فلسفه مشغول تدریس بود، متوجه شد که دانشجویانش فاقد قدرت استدلال و قضاوت هستند. او به این نتیجه رسید که برای تقویت قدرت تفکر این دانشجویان دیگر بسیار دیر شده است و قدرت استدلال باید از همان کودکی تقویت شود. لیپمن را بنیان‌گذار فلسفه برای کودکان می‌دانند.

یکی از گروه‌های پژوهشی ایران در این زمینه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان است. این گروه با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی در تاریخ ۴ آبان ۸۶ شروع به فعالیت کرد و تا کنون در زمینه فلسفه برای کودکان فعالیت‌هایی مانند مقاله، تألیف و ترجمه کتاب، برگزاری سمینار، همایش و نشست انجام داده است.

زمان: ساعت ۱۴ تا ۱۸ 

نشانی: بزرگراه کردستان، خیابان ۶۴ غربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
ایسنا
Submitted by editor3 on