رویدادهای فرهنگ کودکی

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با رویدادهای فرهنگ کودکی را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
دیوید مک‌کی خالق کتاب‌های «المر»، هنرمندی که جهان کتاب کودک را با فیل رنگارنگ‌اش شادتر و زیباتر کرد، درگذشت. این نویسنده و تصویر‌گر برجسته‌ی انگلیسی که نامزد جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن و خالق آثاری ماندگار در ادبیات کودکان است، در سال ۲۰۲۰ جایزه‌ی دستاورد یک عمر BookTrust را دریافت کرد. هنگام دریافت این جایزه کتاب‌ها را ستایش‌برانگیز خواند چرا که یار کودکان در خلق دیدگاه‌شان نسبت به جهان هستند. به‌راستی که چنین است. دست‌کم کتاب‌هایی که او تصویر کرد و نوشت این‌گونه‌اند. کتاب‌های دیوید مک‌کی روایت‌هایی ساده‌اند که با زبانی شیرین و تصاویری گیرا مفاهیمی عمیق و بنیادین را پیش‌روی مخاطب، خواه کودک باشد یا بزرگسال، می‌گذارد. مفاهیمی هم‌چون صلح، مدارا، دوستی و پذیرش دیگری.
شنبه, ۲۰ فروردین
همه برای تو می‌خوانیم! بلند می‌خوانیم!
چهارشنبه, ۲۹ دی
خبر خوبی است! خبری شادی‌بخش! هم برای ما و هم برای مخاطبان‌مان! کوچک و بزرگ! روز جمعه 21 آبان درهای «موزه کودکی ایرانک» به روی همه علاقه‌مندان گشوده می‌شود!
شنبه, ۱۵ آبان
کتابفروشی وایلد رامیپوس در مینیاپولیس ایالت مینه سوتا آمریکا از همه علاقمندان دعوت می‌کند که در برنامه رونمایی کتاب «در مرغزار خیال» یا «هفت اسب، هفت رنگ» نوشته محمد هادی محمدی و تصویرگری نوشین صفاخو که در روز شنبه 6 نوامبر برابر با 15 آبان، ساعت 11 صبح به وقت محلی (19 به وقت ایران) برگزار می‌شود، شرکت کنند. کتاب «هفت اسب، هفت رنگ» که چندی پیش در کشور هلند منتشر شده بود، اکنون با عنوان « در مرغزار خیال» با ترجمه سارا خلیلی به زبان انگلیسی در آمریکا منتشر شده و در این مراسم رونمایی می‌شود.
چهارشنبه, ۱۲ آبان
نمایشگاه کتاب کودک بولونیا یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رخدادهای بین‌المللی در حوزه ادبیات کودکان است که از امروز 24 خرداد (14 جون) درهای خود را به رایگان بر روی همه علاقه‌مندان می‌گشاید تا بتوانند از نشست‌ها و کنفرانس‌های گوناگون ادبی و خبری، مراسم اعلام جوایز، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها دیدن کنند.
دوشنبه, ۲۴ خرداد
نخستین بارقه‌های فکری تولید دانشنامه‌ای مرجع برای کودکان و نوجوانان ایرانی به دهه چهل شمسی باز می‌گردد. زنده یاد توران میرهادی و دیگر بانیان شورای کتاب کودک، وجود کتاب‌های مرجع ترجمه شده در آن مقطع زمانی را برای نقش آفرینی در گسترش روند پرسش‌گری کودکان و پاسخ‌گویی به آن‌ها، کافی نمی‌دانستند.
دوشنبه, ۴ اسفند
پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌کند: مجموعه وبینارهای آموزشی روش‌های حفاظت و نگهداری عروسک
چهارشنبه, ۹ مهر
امسال روز المر را در خانه جشن می‌گیریم! 3 خردادماه 1399 برابر با 23 می 2020 روز جهانی «اِلمر» است. اما امسال روز المر با سال‌های گذشته کمی تفاوت دارد. امسال به مناسبت این روز از درون خانه‌ها با این شخصیت دوست‌داشتنی کتاب‌های کودکان همراه می‌شویم.
یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت
گرامیداشت زادروز «هانس کریستین اندرسن» «هانس کریستین اندرسن» (Hans Christian Andersen)، نویسنده، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس برجسته دانمارکی، دوم آوریل ۱۸۰۵ در شهر اُدِنس (Odense) دانمارک زاده شد. او آثار ادبی بسیاری آفریده است که از میان آن‌ها قصه‌های کوتاه و جذابش بیش‌ترین آوازه را در جهان دارند و به زبان‌های گوناگون برگردان شده‌اند.
پنجشنبه, ۱۴ فروردین
هر سال در دوم ماه آوریل، سالروز تولد هانس کریسیتن اندرسن، از سوی یکی از شاخه‌های ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان Ibby پیام و پوستری در بزرگداشت کتاب کودک منتشر می‌شود تا همه کشورها را به توجه بیشتر به نقش کتاب در زندگی کودکان فرابخواند. امسال هم کشور اسلوانی عهده‌دار انتشار این پیام بوده است، پیامی با عنوان «گرسنه‌ی واژه‌ها» (A Hunger For Words) به قلم پیتر سِوِتینا از نویسندگان نامدار اسلوانی. این پیام به رسم هر سال از سوی شورای کتاب کودک با عنوان «بی‌تاب واژه‌ها» ترجمه و در دسترس علاقمندان قرارداده شده است.
پنجشنبه, ۱۴ فروردین
مراسم اعلام برنده یا برندگان جایزه جهانی آسترید لیندگرن روز ۳۱ مارس ساعت ۱۲:۵۰ به وقت استکهلم، سه‌شنبه ۱۲ فروردین ماه ساعت ۱۶:۲۰ بعدازظهر به وقت تهران. لینک پخش زنده از یوتوب برای آگاهی از ساعت استکهلم در لحظه، به لینک زیر بروید ساعت استکهلم، سوئد
یکشنبه, ۱۰ فروردین
هر سال میلیون‌ها انسان در سراسر جهان، در روز ۲۸ مارس (۹ فروردین)، در ساعت بیست‌وسی دقیقه به وقت محلی، چراغ‌های خانه، فروشگاه و محل کارشان را خاموش می‌کنند تا با جنبش‌های «حفاظت از طبیعت» و بهبود شرایط زمین، اعلام همبستگی کنند. نخستین‌بار، سال ۲۰۰۷، «بنیاد جهانی طبیعت»[۱] و همکاران این سازمان جهانی در «سیدنی» یک ساعت خاموشی برای زمین را اجرا کردند تا توجه جهانیان را به تغییرهای آب‌وهوایی جلب کنند. با گذشت بیش از یک دهه، بحران اقلیمی همچنان پابرجاست و با تهدیدی دیگر همراه شده: از میان رفتن پُرشتاب گونه‌های زیستی و طبیعت.
شنبه, ۹ فروردین
«روز جهانی آب در سال» ۲۰۲۰ به موضوع «آب و تغییر اقلیم» و تأثیر متقابل این دو برهم می‌پردازد. ۲۲ مارس (سوم فروردین)، از سوی سازمان ملل، روز جهانی آب نام‌گذاری شده است. در این روز به آگاه‌سازی مردم درباره‌ی اهمیّت آب و حمایت از مدیریت پایدارِ منابع آب شیرین پرداخته می‌شود.
یکشنبه, ۳ فروردین
هنگامی که لیوانی آب می‌نوشیم، در دفترچه‌ی خود مطلبی را می‌نویسیم، داروی تب‌بُر می‌خوریم، یا خانه‌ای می‌سازیم، گمان نمی‌کنیم هیچ‌یک از کارهایی که انجام داده‌ایم، به جنگل‌ها وابسته باشند. با این همه، این کارها و دیگر ابعاد زندگی ما به گونه‌ای با جنگل‌ها در پیوند هستند. مدیریت و بهره‌برداری پایدار از منابع جنگلی، به‌ویژه در اکوسیستم (زیست‌بوم) های در معرض خطر، برای رویارویی با تغییرهای آب‌وهوایی و تضمین کامیابی و سلامت نسل‌های کنونی و آینده، ضروری است. جنگل‌ها در مبارزه با فقر و دست‌یابی به هدف‌های توسعه پایدار نیز نقش حیاتی دارند.
شنبه, ۲ فروردین
مبارزه‌ای طولانی برای حق به رسمیت شناخته شدن، برخورداری از عدالت و بهره‌مندی از امکان توسعه برای مردم آفریقایی تبار روزهای جهانی، موقعیّتی برای آموزش مردم جهان درباره‌ی مسائل مهم، هدایت اراده‌ی سیاسی و بسیج منابع برای رفع مشکلات جهانی، و تجلیل از دستاوردهای بشر و تقویت آن‌ها هستند. نام‌گذاری روزهایی از سال به‌عنوان «روز جهانی»، به پیش از برپایی «سازمان ملل متحد» بازمی‌گردد، ولی سازمان ملل متحد به‌خوبی توانسته است از ظرفیت آن‌ها برای بازگویی مسائل همگانی بهره ببرد.
شنبه, ۲ فروردین
تصور کنیم هیچ درختی روی زمین نیست، و پوشش گیاهی به کلی از میان رفته و اثری از آن یافت نمی‌شود، چه رخ می‌دهد؟
چهارشنبه, ۱۴ اسفند
پیشینه‌ی «روز جهانی زبان مادری» به سال ۱۹۹۹ باز می‌گردد؛ هنگامی که روز ۲۱ فوریه (دوم اسفند ماه) از سوی «یونسکو» (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد)، روز جهانی زبان مادری نام گرفت.
چهارشنبه, ۳۰ بهمن
دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی الزامات روش‌شناختی حوزه‌ی مطالعه کودکی با حضور: سید مهدی یوسفی حسام حسین‌زاده پیام روشنفکر یکشنبه، ۴ اسفند ۹۸، ساعت ۱۶ تا ۱۸ دانشکده‌ی علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا
دوشنبه, ۲۸ بهمن
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند: موش سر به هوا نویسنده: فرهاد حسن‌زاده تصویرگر: علی خدایی پرنده‌ها و آسمان نویسنده: فریده فرجام تصویرگر: محمدعلی بنی‌اسدی این آیین با حضور گرم مشتاقان کتاب و چهره‌های آشنای ادبیات کودک و نوجوان روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه، ساعت ۱۵ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون (خیابان حجاب) برگزار می‌شود. شما هم دعوت هستید به این رویداد زیبا.
یکشنبه, ۲۷ بهمن
یکصد وهشتاد وپنجمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه مجله بخارا اختصاص دارد به دیدار و گفتگو با غلامرضا امامی که با حضور موسی بیدج و شهرام اقبال زاده در ساعت نه صبح پنجشنبه سوم بهمن ۱۳۹۸ در موسسه هنر فردا برگزار می‌شود. غلامرضا امامی ششم شهریور سال ۱۳۲۵ در اراک زاده شد. در شانزده سالگی نخستین کتابش نشر یافت. با اقامت در تهران با پی ریزی انتشارات پندار سروده‌های شاعران نوجوان و انتشارات موج آثار چهره‌های برجسته ادبیات ایران را نشر داد.
چهارشنبه, ۲ بهمن