خبرهای با من بخوان

در این برگه خبرهای برنامه با من بخوان منتشر می شود. برنامه با من بخوان یک برنامه ترویج کتابخوانی برای کودکان است؛ به ویژه کودکان کار و محروم. یکی از شعارهای محوری عبارت است از «همه کودکان حق دارند کتاب های با کیفیت بخوانند.» برای آشنایی بیشتر با برنامه با من بخوان می توانید به وب سایت خوانک مراجعه فرمایید.

زیر دسته بندی ها
«پرنده‌نگری» فعالیتی است که افراد گوناگون در گروه‌های سنی مختلف را جذب و شیفته‌ی خود می‌کند. تماشای پرندگان یا پرنده‌نگری یعنی دیدن و چشم داشتن تفریحی به پرندگانِ زنده در زیستگاه طبیعی‌شان. سر به هوا بودن و جست‌وجوی پرندگان انگیزه‌ای است برای بهتر دیدن دنیای اطراف، دوستی عمیق‌تر با طبیعت و محیط زیست، مطالعه‌ی بیش‌تر، گذراندن اوقات فراغت با فعالیتی باکیفیت، تقویت اعتماد‌به‌نفس و استقلال فردی، تمرین کار گروهی و انجام فعالیتی لذت‌بخش و انرژی‌بخش. 
یکشنبه, ۲۹ بهمن
هر سال در نیمه‌ی دوم آذر ماه، گزارش‌های زیبایی از نشست‌ها و فعالیت‌های روز جهانی کامی‌شی‌بای از سوی ترویجگران و کتابداران «با من بخوان» به دست‌مان می‌رسد.
سه شنبه, ۵ دی
هفتم دسامبر، شانزده آذرماه، جشن روز جهانی کامی‌شی‌بای در کشورهای گوناگون جهان برگزار می‌شود. امسال نیز هم‌چون سال‌های گذشته موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «بامن بخوان» همگام با انجمن بین‌المللی کامی‌شی‌بای ژاپن از شما دعوت می‌کنند تا در این روز با اجرای کامی‌شی‌بای و انجام فعالیت‌هایی در پیوند با آن، روز جهانی کامی‌شی‌بای را جشن بگیرید!
دوشنبه, ۱۳ آذر
فصل پاییز سرآغاز سال تحصیلی و پیام‌آور دانش و آگاهی است، اما پاییز امسال برای شماری از کودکان تحت پوشش بهزیستی کرمانشاه رنگ‌وبوی ویژه‌ای دارد و به‌راستی نوید دانایی می‌دهد: کتابخانه‌ی «با من بخوان» نورا با پشتیبانی مالی آقای علی کیان‌پور و هم‌کاری گروه نورا و اداره‌ی بهزیستی کرمانشاه در این منطقه کار خود را آغاز کرده است و اینک پذیرای کودکان است.
سه شنبه, ۳۰ آبان
«امروز پنج‌شنبه، سی‌ام شهریور ماه 1402 است. زندگی مثل روزهای گذشته در کوچه‌پس‌کوچه‌های دروازه غار جریان دارد. در کوچه‌ها که قدم می‌زنی، در هر گوشه‌ای، کارتن‌خواب یا مصرف‌کننده‌ای پایپ به دست، مشغول مصرف مواد روزانه‌اش است؛ بوی درهم‌آمیخته‌ی پلاستیک سوخته و زباله و ادرار، و پس‌توهای تنگی که نشئه‌ای زیر آفتاب در خواب عمیق‌اش غلت می‌زند. در همین کوچه‌ها و در لابه‌لای تصاویر ناراحت‌کننده و ناامیدی و تباهی، کودکان بازی می‌کنند. شادند و تصویر سیاه دروازه غار را در دنیای کودکی خود مخدوش می‌‌کنند. به یادمان می‌آورند که نباید به این سیاهی رنگ باخت. 
یکشنبه, ۱۴ آبان
 فرزانه طاهری، کارشناس ارشد کتابداری، مدیر کتابخانه‌ی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و مدیر موزه‌ی کودکی ایرانک:
شنبه, ۳ تیر
امسال برای هشتمین سال پیاپی، برنامه‌ی «با من بخوان» نامزد جایزه‌ی جهانی یادبود آسترید لیندگرن (آلما) شده است، آن هم از سوی نهادها و شخصیت‌هایی که فراتر از گستره‌ی ملی، اعتبار جهانی دارند. افزون بر کاترین پترسون نویسنده‌ی پرآوازه‌ی ادبیات کودکان جهان، و شاخه‌ی ملی فلاندرز «دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان»، ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات كتابداری) نیز برنامه‌ی «با من بخوان» را نامزد دریافت جایزه‌ی آلما 2024 معرفی کرده است.
یکشنبه, ۲۱ خرداد
گزارشی از گشایش دو کتابخانه‌‌ی «با من بخوان» در شهرهای پاوه و کرمانشاه اردیبهشت، ماه رویش و شکفتن است. ماه شاخه‌های نورسته و از خواب برخاستن زمین. ماه بیدار شدن درختان بلوط زاگرس که هر سال در پی زمستانی سخت، از نو جوانه می‌زنند و درس پایداری و نوید شکوفایی و بالندگی می‌دهند. و چه ماهی مناسب‌تر از اردیبهشت برای جشن گرفتن آغاز به کار یک کتابخانه‌ی کودک‌محور؟
چهارشنبه, ۲۷ اردیبهشت
برای کسانی که خبرها و گزارش‌های برنامه‌‌‌ی «با من بخوان» را دنبال می‌کنند، «کتابخانه‌ی کارخانه‌ی سازورسازه آذرستان» نامی آشناست. این کتابخانه که در شهرک صنعتی شمس‌آباد در ۴۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد یکی از متفاوت‌ترین کتابخانه‌های «با من بخوان» است و با پشتیبانی و همراهی همه‌‌جانبه‌ی مدیران این کارخانه و به‌ویژه تلاش‌های خانم پروین امینی، مدیر فرهنگی گروه آذرستان، راه‌اندازی شده است. کتابخانه کارخانه‌ی سازورسازه آذرستان ویژه‌ی کودکان و نوجوانان است اما مراجعه‌کنندگان به آن کارگرانی هستند که در این کارخانه کار می‌کنند: پدران و مادران شاغل در این کارخانه با راهنمایی کتابدار و کارشناسان برنامه، کتاب‌های مورد نیاز فرزندان خود را انتخاب می‌کنند و به امانت می‌برند. گردانندگان این کتابخانه همچنین می‌کوشند با برگزاری انواع برنامه‌های فرهنگی در در پیوند با کتاب و کتابخوانی، کودکان خانواده‌های کارگری را هر چه بیش‌تر به کتاب خواندن تشویق و علاقه‌مند کنند.
دوشنبه, ۲۸ فروردین
کمپین «یک ترویج‌گر، یک کیسه کتاب» زیرمجموعه‌ای از برنامه‌ی «با من بخوان» است که با همکاری گروه دوستداران «با من بخوان» اجرا می‌شود با این هدف که گروه بزرگ‌تری از کودکان، مربیان، آموزگاران، ترویجگران و کتابداران در گستره وسیع‌تری از ایران از خدمات برنامه‌ی «با من بخوان» بهره‌مند شوند. کمپین «یک ترویج‌گر، یک کیسه کتاب» کمپینی است که یک سوی آن یک ترویجگر علاقه‌مند و دل‌سوز قرار دارد و سوی دیگر آن پشتیبانی که هزینه اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» برای گروهی از کودکان را برای یک یا چند دوره تامین می‌کند.
چهارشنبه, ۹ فروردین
 کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل فراهم کردن فرصت دسترسی به آموزش‌های پایه و مهارت‌های سواد از راه ادبیات برای کودکان محروم یا در بحران یکی از اهداف و ماموریت‌هایی است که «با من بخوان» از همان آغاز برای خود تعریف کرده و بر آن پای فشرده است. در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ی این برنامه در حوزه‌ی سوادآموزی، به کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کار معطوف شده است تا در جهت کاهش خسران‌های ناشی از محرومیت از حق تحصیل این گروه از کودکان، گامی هرچند کوچک بردارد.
یکشنبه, ۶ فروردین
کتابخانه‌‌ها بخش جدایی‌ناپذیر کار ترویج کتاب‌خوانی و بهترین مکان برای پیوند عمیق میان کودک و کتاب هستند. کتابخانه‌های «با من بخوان» نیز از زمان آغاز به کار این برنامه در کلاس‌ها، مدرسه‌ها و محله‌ها راه‌اندازی شده‌اند و کتاب‌های باکیفیت را در دسترس کودکان قرار داده‌اند.
پنجشنبه, ۳ فروردین
در سال 1401 نیز گروه «دوستداران با من بخوان» مانند همیشه همراه و یاور برنامه‌ی «با من بخوان» بودند.
پنجشنبه, ۲۵ اسفند
برنامه‌ی «با من بخوان»، پس از بیش از یک‌دهه فعالیت در حوزه‌ی ترویج کتاب‌خوانی و سوادآموزی کودکان و اجرای برنامه‌ی «خواندن با خانواده» در سال‌های اخیر، به‌تازگی آموزش سواد کاربردی به مادران را به شیوه‌های آموزشی خود افزوده است.
دوشنبه, ۲۲ اسفند
«با من بخوان» از همان آغاز، بر ترویج کتابخوانی و سوادآموزی میان کودکان مهاجر و پناهنده تاکید ویژه داشته است. بسیاری از این کودکان به دلایل گوناگون از خدمات آموزشی بی‌بهره‌اند یا به دشواری می‌توانند وارد فرایندهای آموزشی در ایران شوند. در طی سال‌هایی که از اجرای «با من بخوان» می‌گذرد این برنامه کوشیده ‌است در مراکز حمایتی و آموزشی این کودکان حضور پیدا کند و با متدهای نو و روزآمد به شکلی عملی در راستای حق برخورداری این کودکان از آموزش باکیفیت گام بردارد.
جمعه, ۱۹ اسفند
یک هفته همه برای کودکان خواندیم! امسال نیز همانند سال‌های گذشته شماری از مدارس، مراکز، نهادها، آموزگاران، مربیان، کتابداران و ترویج‌گران، خانواده‌ها و مادران و پدران به دعوت ما برای پیوستن به هفته بلندخوانی پاسخ گفتند و با سهیم شدن کتاب‌های باکیفیت با کودکان و نوجوانان هفته‌ای پربار برای آن‌ها رقم زدند.
سه شنبه, ۲۵ بهمن
به هفته‌ی بلندخوانی (۲ تا ۸ بهمن ماه) نزدیک می‌شویم. امسال هم همانند سال‌های گذشته موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان»، در آستانه‌ی بهمن ماه، دوستداران کودکان را به شرکت در هفته‌ی بلندخوانی فرامی‌خوانند و از همه‌ی مادران و پدران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مربیان، آموزگاران، کتابداران، نهادهای کودکی و گروه‌های ترویج کتاب‌خوانی در سراسر کشور دعوت می‌کنند تا بار دیگر به هم بپیوندند و همه‌ برای کودکان بخوانند، بلند بخوانند:
دوشنبه, ۲۶ دی
در 21 اکتبر فهرست نامزدان جایزه‌ی جایزه جهانی یادبود آسترید لیندگرن (آلما) 2023 اعلام شد و نام برنامه‌ی «با من بخوان» نیز در میان 251 نامزد پیشنهادی از 64 کشور برای دریافت این جایزه قرار داشت. امسال هفتمین سال پپاپی است که نام «با من بخوان» در فهرست نامزدهای این جایزه‌ی معتبر جهانی جای می‌گیرد. هیات داوران این جایزه که از کارشناسان برجسته‌ی ادبیات کودکان سوئد هستند، برنده‌ی جایزه‌ی آسترید لیندگرن سال 2023 را در 7 مارس اعلام خواهند کرد.
دوشنبه, ۷ آذر
سرانجام بر آن شدیم به‌رغم این روزهای دشوار، برگزیدگان چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی «جبار باغچه‌بان، هم‌زاد سیمرغ» را همانند سال‌های گذشته معرفی کنیم. باور داریم آفریدن فردایی روشن برای کودکان در گروی تلاش چنین عاشقان گم‌نامی است که دمی از کوشش بازنمی‌ایستند. آنان که خستگی‌ناپذیر، راهِ‌ دشوار دگرگون کردن را می‌پیمایند تا خورشید دانایی و آگاهی در ذهن کودکان طلوع کند. آنان که «سیمرغ‌وار از دیده‌ها پنهان‌اند و هنگام کمک به کودکان دیده شوند».
دوشنبه, ۲۳ آبان
گشایش کتابخانه‌‌ی با من بخوان «جزیره‌ی شادی» در رمکان قشم
یکشنبه, ۲۰ شهریور