معرفی ژانرهای ادبیات کودکان

در این برگه ژانرهای ادبیات کودکان به مرور معرفی می‌شوند. نبود منبع روزآمد فارسی در این زمینه موجب شد که ما این نوشته‌های را در این برگه گردآوری کنیم. عنوان‌های دیگر این دسته گونه‌شناسی ادبیات کودک و نوجوان و ژانرهای ادبیات کودک و نوجوان است.

زیر دسته بندی ها
بخش نخست مقاله را در سایت کتابک بخوانید:  فانتزی و زیرگونه‌های آن (بخش نخست) فهرست فانتزی نامطلوب ویژگی‌های دیگر فانتزی نامطلوب  زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی نامطلوب  فانتزی تاریک
سه شنبه, ۱۵ اسفند
بخش نخست مقاله را در سایت کتابک بخوانید:  فانتزی و زیرگونه‌های آن (بخش نخست) بخش دوم مقاله را در سایت کتابک بخوانید: فانتزی و زیرگونه‌های آن (بخش دوم) بخش سوم مقاله را در سایت کتابک بخوانید: فانتزی و زیرگونه‌های آن (بخش سوم)
دوشنبه, ۲۷ آذر
بخش نخست مقاله را در سایت کتابک بخوانید:  فانتزی و زیرگونه‌های آن (بخش نخست) بخش دوم مقاله را در سایت کتابک بخوانید: فانتزی و زیرگونه‌های آن (بخش دوم) فهرست  فانتزی جست‌وجو
یکشنبه, ۲۱ آبان
بخش نخست مقاله را در سایت کتابک بخوانید:  فانتزی و زیرگونه‌های آن (بخش نخست) فهرست فانتزی حماسی ویژگی‌های فانتزی حماسی ویژگی‌های فانتزی فراتری ویژگی‌های دیگر فانتزی حماسی زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی حماسی
دوشنبه, ۱ خرداد
فانتزی چیست؟
چهارشنبه, ۵ بهمن
ژانر کتاب به‌سادگی روشن می‌کند که هر کتاب در کدام دسته یا زیرمجموعه قرار می‌گیرد. اگر اهل کتاب‌خواندن باشید، درباره‌ی برخی از این ژانرها شنیده‌اید.
چهارشنبه, ۲۹ بهمن
به من می‌گن کاکاجون نه پیرم و نه جوون تو قارقارم الف‌با آوای اون چه زیبا
چهارشنبه, ۱۰ دی
هرچه دانش‌آموزان در تصویر کردن عناصر داستان تواناتر شوند، درک آن‌ها از داستان افزایش می‌یابد. این مقاله به این موضوع می‌پردازد که چگونه آموزگاران می‌توانند با استفاده از رمان‌های گرافیکی به افزایش درک دانش‌آموزان از عناصر ادبی کمک کنند.
شنبه, ۱۵ آذر
اگرچه پژوهش‌‌های اندکی درباره‌ی فواید استفاده از رمان‌های گرافیکی انجام شده، اما بسیاری از پژوهشگران دریافته‌اند که خواندن این متن‌های چندجانبه، مهارت‌های خواندن و زبان‌شناسی و درک مطلب را در دانش‌آموزان تقویت می‌کنند. رمان‌های گرافیکی و کتاب‌های مصور، عناصر ادبی و دیداری را درهم می‌آمیزند که سبب تقویت مهارت‌های درک دیداری و درک مطلب می‌شوند.
چهارشنبه, ۱۲ آذر
پروفسور «ام اُ گرنبی»* [در این مقاله] پیوند میان فانتزی و اخلاق در ادبیات کودکان را در سده‌های هجدهم و نوزدهم میلادی بررسی می‌کند. تعریف ادبیات فانتزی یا حتی داستانِ افسانه‌ای، به‌آسانیِ آن‌چه تصور می‌شود نیست. برای نمونه، آیا افسانه‌ی پریان، دربردارنده‌ی پری‌های واقعی باید باشد؟ یا وجود یک غول، یا گربه‌ی سخنگو، یا شخصیت‌های فراواقعی مانند «ریش آبی»[1] کافی است؟
دوشنبه, ۱۲ آبان
چرا دستیابی به کتاب‌های باکیفیت برای کودکان گروه سنی «الف»[1] چالش‌برانگیز است؟ برای منِ مادر و کتابدار دبستان، این پرسش پیش آمده است. این پرسش را آموزگاران، مادرها و پدرها و همکاران با سابقه نیز از من پرسیده‌اند. پس از سال‌ها تأمل درباره‌ی «آسان‌خوان»ها[2] (و دریافت جایزه‌ی سال 2018 در شورای «تئودور سیوس گایزل»[3] برای نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های شناخته شده «خوانندگان نوپا»[4] به زبان انگلیسی در آمریکا) به‌دنبال فراهم کردن چارچوبی برای پاسخ به این پرسش‌ها هستم.
سه شنبه, ۶ آبان
داستان‌های علمی تخیلی (که معمولاً به‌صورت کوتاه علمی تخیلی یا سای فای گفته می‌شود) گونه‌ای از نوشتار است. داستان‌های علمی تخیلی، رمان، فیلم، نمایش تلویزیونی، کتاب‌های طنز و سایر شکل‌های ادبیات می‌توانند باشند.
دوشنبه, ۲۱ مهر