فانتزی و زیرگونه‌های آن (بخش سوم)

بخش نخست مقاله را در سایت کتابک بخوانید:  فانتزی و زیرگونه‌های آن (بخش نخست)

بخش دوم مقاله را در سایت کتابک بخوانید: فانتزی و زیرگونه‌های آن (بخش دوم)


فهرست

 فانتزی جست‌وجو

ویژگی‌های دیگر فانتزی جست‌وجو

زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی جست‌وجو

 فانتزی کسب‌تجربه

ویژگی‌های دیگر فانتزی کسب ‌تجربه

زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی کسب‌ تجربه

فانتزی قهرمانانه

مقایسه‌ی فانتزی قهرمانانه و فانتزی حماسی

مقایسه‌ی فانتزی قهرمانانه و فانتزی شمشیر و جادو

ویژگی‌های دیگر فانتزی قهرمانانه

زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی قهرمانانه

 فانتزی شمشیر و جادو

ویژگی‌های دیگر فانتزی شمشیر و جادو

زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی شمشیر و جادو

فانتزی شجاعانه

دیگر ویژگی‌های فانتزی شجاعانه

زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی شجاعانه

 فانتزی ووشیا


 فانتزی جست‌وجو[1]

فانتزی جست‌وجو داستان جست‌وجو در پی هدفی مشخص، فردی خاص یا چیز دیگری است، اما در هر حال هدف سفر شفاف و واضح است. در پی این هدف شخصیت سفر می‌کند، بدین معنا که خواننده تجربیات گوناگونی از مکان‌ها و فرهنگ‌های فانتاستیک به دست می‌آورد. در نتیجه، ساخت جهان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در فانتزی جست‌وجو است.
داستان جست‌وجو تاریخ بلندی دارد که اسطوره‌ها، فولکلور، داستان پریان، داستان‌های مذهبی، عاشقانه‌های[2] قرون وسطایی و... را در بر می‌گیرد. یکی از اولین نمونه‌های اسطوره‌شناسی یونان داستان ۳۰۰۰ ساله‌ی آرگونات‌ها و جیسون[3] است، که برای پس گرفتن پادشاهی پدرش به سفری رفت تا پشم طلایی را به دست آورد. در این داستان قدیمی و حماسی، جیسون و خدمه‌اش به دریا می‌روند، اما در این سفر موفق نمی‌شوند. به همین دلیل است که عموی جیسون (که پادشاه بوده) او را به این سفر می‌فرستد.
داستان پشم طلایی نمونه‌ای از ویژگی‌ دیگری هم در فانتزی جست‌وجو است، مثلت قهرمان، قدرت سیاه و کمک‌رسان مؤنث. این تم بسیار مرسوم است و نشان‌دهنده‌ی این است که در فانتزی طلایی مردها در مرکز قرار دارند (هرچند این ویژگی به‌تازگی در حال تغییر است). ویژگی دیگر این فانتزی دوستان و همراهان قهرمان‌اند که به او کمک می‌کنند از عهده‌ی موانع و مشکلات بر بیاید.
همچنین جست‌وجو می‌تواند سفری درونی باشد؛ سفری برای شناخت خود. این نوع از فانتزی جست‌وجو شخصیت‌های مؤنث بیشتری دارد. این داستان‌ها معمولاً دارای آیین گذار[4] هستند. البته گفتنی است که اکثر داستان‌ها هر دو سفر درونی و بیرونی را با هم دارند.
فانتزی جست‌وجو فانتزی‌ای بلند،‏ حماسی و باستانی است.

فانتزی جست و جو

ویژگی‌های دیگر فانتزی جست‌وجو

• سطح جادو: متغیر. فانتزی جست‌وجو معمولاً با بیشتر زیرگونه‌های فانتزی تداخل دارد و این بدین معناست که جادو قسمت بزرگی از جهان است. اما جادو ویژگی زیرگونه‌ی دیگر است، نه الزامی در فانتزی جست‌وجو.
• اندیشه‌های والا، پیامدها و تأثیرات اجتماعی: متوسط. در فانتزی جست‌وجو، سرنوشت جهان شرط است. هرچند این شروط می‌توانند والا باشند، اما اندیشه‌های اطراف سفر لزوماً والا نیستند. در واقع اندیشه‌ها و پیامدهای به‌دست‌آمده از سفر معمولاً مربوط به شخصیت‌ها هستند.
در تاریخ فانتزی جست‌وجو، شخصیت‌های مرد خوب، زنانی در پی عشق مرد ایده‌آلشان و اعضای ممتاز جامعه دیده می‌شوند. زیاد بودن تعداد داستان‌های فانتزی جست‌وجو که در تیپ شخصیتی، تنوع  ندارند؛ البته مشکل داستان‌ها نیست بلکه مربوط به خود گونه و حتی ما (به عنوان نویسنده و خواننده) است.
• سطح شخصیت‌پردازی: زیاد. بدون شک خواننده شخصیت داستان را به خوبی درک می‌کند و با او حس سمپاتی پیدا می‌کند. وقتی سفر درونی و بیرونی در داستان ترکیب می‌شود، این ویژگی چشمگیر‌تر است. اما به شخصیت‌های ثانویه به‌خوبی شخصیت‌های اصلی پرداخته نمی‌شود. شخصیت‌های ثانویه نقش مهمی در فرایند داستان دارند، آن‌ها همراهان قهرمان هستند و به ‌پیشبرد سفر بیرونی و رشد درونی او کمک می‌کنند.
• سطح پیچیدگی طرح: زیاد. طرح در فانتزی جست‌وجو بسیار مهم است. می‌توان گفت که مهم‌ترین ویژگی است. هرچند طرح نیروی پیش‌برنده‌ی داستان‌های فانتزی جست‌وجو است، این داستان‌ها چندان هم مبتکرانه نیستند. از یک منظر، شاید اتفاقات و موانع جدید و جذاب باشند، اما ساختار کلی مشابه است: قهرمان به سفر می‌رود، در راه دستاوردی بسیار خاص به دست می‌آورد، با نیروهای شرور می‌جنگد و از آن‌ داشته‌ی خاص استفاده می‌کند.. در نهایت، قهرمان پیروز می‌شود و مشکلات برطرف می‌شود.
• سطح خشونت: زیاد. خشونت بخش مهمی از اتفاقات فانتزی جست‌وجو است.

زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی جست‌وجو

• فانتزی حماسی
• فانتزی فراتری 
• شمشیر و جادو 
• فانتزی قهرمانانه 
• فانتزی اسطوره‌ای

 فانتزی کسب‌تجربه[5]

در سنت ادبیات کلاسیک همچون کاندید، جین‌ایر و حتی تام سایر، این‌گونه ما را همراه با داستانی می‌کند که ابتدایش با سختی و ضرر شروع می‌شود. برای مثال‏‏، قهرمان جوان کشف می‌کند کسانی که او را بزرگ کرده‌اند والدین واقعی‌اش نیستند یا قهرمان قدرتی جادویی در خود می‌بیند که نمی‌تواند برای دیگران توضیحش دهد.

در سایت کتابک بخوانید: فانتزی و افسانه در ادبیات کودکان، دوران کودکی و ادبیات کودکان

فارغ از آنچه برای قهرمان جوان رخ می‌دهد، او باید به دنبال هویت خود برود. این سفر ‌به‌نحوی کشف خود و رشد اخلاقی و روان‌شناسی در پی دارد؛ زیرا وقتی فرد نیروی خاصی دارد، بی‌شک باید یاد بگیرد که چگونه به‌درستی از آن استفاده کند.
و چه چیز درست است؟ مشابه هر فرد جوان، شخصیت داستان نیز باید تصمیم بگیرد که آیا ارزش‌های جامعه را قبول کند یا نه. شخصیت داستان آزمون‌های سختی را از سر می‌گذراند که اصولاً جوانان عادی آن‌ها را تجربه‌ نمی‌کنند، اما همین فرد، در طی فرایند، بنیانی را در خود ایجاد می‌کند که باعث افزایش درک وی از این موضوع می‌شود که «چه چیز درست است». 
اربابان تاریکی احتمالاً به‌شدت در این داستان‌ها ظاهر می‌شوند که بی‌شک قدرت‌شان با هدف قهرمان یا موجودیت جهان مقابله می‌کند (مثل سائورون در تالکین و The Dark One در رابرت جردن).
فانتزی کسب ‌تجربه بیشتر نوعی تعریف توصیفی از فانتزی است تا اینکه زیرگونه تلقی شود. از این رو، می‌تواند در قالب تم در هر زیرگونه‌ ظاهر شود. فانتزی کسب‌ تجربه معمولاً با فانتزی فراتری و حماسی و همچنین داستان‌های تیپیکالی همراه است که در آن‌ها قهرمان بی‌تجربه از دنیای امن بیرون کشیده می‌شود و به دنیای خطرناک و وسیع وارد می‌شود و مجبور می‌شود که رشد کند، با محیط منطبق شود و از انسانی معصوم و بی‌تجربه به انسانی با‌تجربه متحول شود.
اما فانتزی‌های جدید در تلاش‌اند تا برخی قرارداد‌های کلاسیک فانتزی کسب‌ تجربه را تغییر دهند. (نویسندگانی همچون Joe Abercrombie و Richard Morgan ).

فانتزی کسب تجربه

ویژگی‌های دیگر فانتزی کسب ‌تجربه

• سطح جادو: بسیار زیاد. شخصیت اصلی معمولاً قدرتی دارد که خود آن را کشف می‌کند. رشد و تجربه‌ی این توانایی، جادو و کاربردهای آن را وسیع‌تر می‌کند. اما چنین جادویی مستلزم پرداخت هزینه یا پذیرفتن محدودیت‌هایی است.
• سطح شخصیت‌پردازی: متغیر. ممکن است تعداد شخصیت‌هایی که به‌طور وسیع به آن‌ها پرداخته شده است، زیاد باشد یا به تعداد کمی با جزئیات پرداخته شود، یا حتی هر دو! در مجموع، شخصیت اصلی به‌قدری پیچیده است که پیچیدگی انتخاب‌های اخلاقی پیش ‌روی خود را درک کند.
• سطح پیچیدگی طرح: معمولاً دنبال کردن طرح آسان است. به دلیل بنیان تربیتی این‌گونه فانتزی‌ها و رمان‌های کلاسیک محبوب در این گونه، درک‌شان برای خوانندگان راحت است.
• سطح خشونت: معمولاً سطح آن کم است و آزاردهنده نیست. 

زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی کسب‌ تجربه

• ساختار این زیرگونه با رمان‌های تربیتی[6] در ارتباط است.

• فانتزی فراتری و حماسی، فانتزی قهرمانانه: به دلیل جست‌وجو. البته تعداد اندکی از فانتزی‌های فراتری-حماسی به داستان کسب‌ تجربه‌ی قهرمان می‌پردازند. این ویژگی مربوط به فانتزی قهرمانانه است. 

فانتزی در ادبیات کودک و نوجوان


خرید کتاب فانتزی در ادبیات کودک و نوجوان


 فانتزی قهرمانانه[7]

فانتزی قهرمانانه را سایر زیرگونه‌های فانتزی کنار زده‌اند. اما علاقه‌مندی پسرهای جوان به قهرمانان داستان‌های کُمیک همچنان موجودیت این زیرگونه را تضمین می‌کند. گفتنی است که فانتزی قهرمانانه زمانی پایه‌ی اصلی کال‌فانتزی بوده است.
قهرمان این‌گونه داستان‌ها معمولاً فروتن است یا نمی‌خواهد بپذیرد که ناجی جهان است. قهرمان اصل‌و‌نسبی فرهیخته دارد که او را برای ایفای این نقش مناسب می‌کند، هرچند در ابتدا از این نکته‌ی مهم بی‌اطلاع است. او معمولاً قدرتی جادویی دارد که گاه همچون اسلحه برایش عمل می‌کند. قهرمان معمولاً فردی باانرژی است. او مرد یا زنی است که از میانگین مردمان باهوش‌تر، (از نظر فیزیکی یا جادویی) قوی‌تر یا به شکلی بااستعدادتر است. او قدرت‌هایی خداگونه دارد که معمولاً پس از جنگی بزرگ یا جست‌وجو/ سفری طولانی به دست آورده است. 
«در این داستان‌ها، همه‌ی مردان قوی و همه‌ی زنان زیبا هستند؛ زندگی ماجراجویانه است و همه‌ی مشکلات ساده‌اند.» این نقل‌قولی از L. Sprague de Camp است؛ فردی که به روشن کردن جرقه‌ی اشتیاق به این فرم در دهه‌ی ۱۹۶۰ شهره است. فانتزی قهرمانانه کاملاً گریزنده[8] است و یکی از جالب‌ترین زیرگونه‌های فانتزی است. این زیرگونه توقع شما را از درام، کمدی، ناامیدی و پیروزی برآورده می‌کند؛ حتی اگر به شیوه‌ای قدیمی. 

فانتزی قهرمانانه

مقایسه‌ی فانتزی قهرمانانه و فانتزی حماسی

عناصر فانتزی قهرمانانه در بسیاری از فانتزی‌های حماسی دیده می‌شود و در بسیاری از آن‌ها یک قهرمان اصلی وجود دارد. بعضی معتقدند که فانتزی حماسی و قهرمانانه دو روی یک سکه‌اند، اما برخی دیگر بر این باورند که این دو زیرگونه‌های متمایزی هستند.

مقایسه‌ی فانتزی قهرمانانه و فانتزی شمشیر و جادو

فانتزی شمشیر و جادو را معمولاً فانتزی قهرمانانه تلقی می‌کنند؛ اما برخی معتقدند که میان آن دو تفاوت‌های جرئی وجود دارد. به قطع می‌توان گفت که فانتزی شمشیر و جادو بسیاری از ویژگی‌های فانتزی‌ قهرمانانه را داراست. اما تفاوتی همئ در این میان وجود دارد: فانتزی شمشیر و جادو، در درست‌ترین فرم خود، در محیطی اتفاق می‌افتد که به‌خوبی تعریف نشده است و نمی‌توان فرهنگ‌ها، شخصیت‌های دیگر و مردم را به‌خوبی تشخیص داد. در این‌ فانتزی، تمرکز بر قهرمان است و به محیط اطراف چندان توجهی نمی‌شود.

ویژگی‌های دیگر فانتزی قهرمانانه

• سطح جادو: جادو وجود دارد. اما وجه ماجراجویانه و اکشن این فانتزی است که شرایطی را برای قهرمان ایجاد می‌کند تا بتواند از سلاح‌هایش بر ضد نیروهای شر استفاده کند.
• سطح شخصیت‌پردازی: کم. شخصیت‌ها به خوب و بد تقسیم می‌شوند. البته این کلام بدین معنی نیست که داستان خسته‌کننده است. نکته اینجاست که در این فانتزی‌ها قرار نیست خواننده درباره‌ی ذات شخصیت‌ها حدس بزند.
• سطح پیچیدگی طرح: همه‌ی وجوه طرح ساده و سرراست است.
• سطح خشونت: زیاد. ممکن است با مسائل جنسی هم ترکیب شود.

زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی قهرمانانه

• فانتزی حماسی- فراتری و شمشیر و جادو مرتبط‌ترین هستند.
• فانتزی نامطلوب[9] و فانتزی سیاسی معمولاً نشانه‌هایی از فانتزی قهرمانانه‌ دارند.
• فانتزی‌های کسب‌ تجربه نیز معمولاً قهرمانانه هستند.
• در واقع، تمامی زیرگونه‌ها نشانه‌هایی قهرمانانه دارند.

کتاب فانتزی


خرید کتاب فانتزی


 فانتزی شمشیر و جادو[10]

زیرگونه‌ا‌ی استاندارد از فانتزی و نمایشی از چهره‌ی اکشن فانتزی است. در این زیرگونه،‌ تمامی نشانه‌های اکشن، جادو، عشق، فراطبیعت، گریز[11] و هیجان وجود دارند.
فضای داستان‌ها تاریک است. خوب و بد وجود دارند، اما ابهام اخلاقی بیشتری وجود دارد و از تعاریف مشخص از مفاهیم پرهیز شده است. جنگ‌های بسیاری وجود دارد که بر قدرت و توانایی قهرمان متمرکزند، نه اخلاقیات جنگ. هرچه این زیرگونه تکامل‌یافته‌تر شده، بیشتر نامطلوب و از نظر اخلاقی مبهم شده است. 
به‌طور کلی، Robert E. Howard به‌وجود‌آورنده‌ی این زیرگونه است (اواخر دهه‌ی ۱۹۲۰). اما اصطلاح مرتبط به آن را در دهه‌ی ۱۹۶۰ی Fritz Leiber ثبت کرد. زیرگونه بر اساس شخصیت‌های آن نام‌گذاری شده است: قهرمانان شمشیرزن و جادوگرانی که دشمنان آن‌ها هستند.
فانتزی {شمشیر و جادو} داستان‌ها و جهان‌های پیچیده‌ای عرضه نمی‌کند؛ زیرا هدف این‌گونه فانتزی سرگرم‌کننده بودن است. جهان فانتاستیک و به طور معمول ساختاری قرون‌وسطایی دارد؛ جادو، خدایان و شیطان واقعی در آن حضور دارند. این داستان‌های اکشن معمولاً شامل شخصیت‌ها و جهان‌های مردانه می‌شوند- قهرمانان قوی، با نیروی عضلانی و روحیه‌‌ای جذاب، جنگ‌های بسیاری بر ضد نیروهای شر انجام می‌دهند. به‌واقع شخصیت‌های زن به‌صورت پرداخته نشده‌اند و مدلی از دوشیزه‌ی غمگین[12] هستند. 
 
در سایت کتابک بخوانید: «سفر قهرمان» چیست؟ و مراحل آن
 
از داستان علمی-تخیلی، می‌توان گفت که فانتزی شمشیر و جادو بسیار به گونه‌ی داستان علمی-تخیلیِ شمشیر و سیاره[13] مرتبط است. در این ژانر، اتفاقات در سیاره‌ا‌ی بیگانه می‌افتد و جادو با تکنولوژی‌های آینده جایگزین می‌شود.

فانتزی شمشیر و جادو

ویژگی‌های دیگر فانتزی شمشیر و جادو

سطح جادو: متوسط. جادو بی‌شک یکی از مؤلفه‌های این زیرگونه است، اما به طور معمول، مختص نیروهای شر است.
• اندیشه‌های والا و پیامدها و تأثیرات اجتماعی: کم، نزدیک به صفر. این زیرگونه به‌ندرت دربرگیرنده‌ی پیام یا نظر اجتماعی است و در عوض بر سرگرمی داستان تمرکز می‌کند. این زیرگونه معمولاً گریزنده است.
• سطح پیچیدگی طرح: متوسط. طرح این داستان‌ها می‌تواند پیچیده باشد. آن‌ها معمولاً همراه با اکشن هستند.
• سطح خشونت: زیاد. بربری‌گری در سطح اعلای خود است! جنگ! پیروزی! در این زیرگونه، مشکلات خشن هستند تا قهرمانان شجاع بهتر نشان داده شوند.

خرید کتاب‌های علمی- تخیلی


زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی شمشیر و جادو

• فانتزی فراتری: این دو فانتزی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. تنها تفاوت اصلی آن‌ها در این است که فانتزی شمشیر و جادو بیشتر بر نفع شخصی (عشق و ثروت) تمرکز دارد و فراتری بر جنگ‌های والا و حماسی.
• فانتزی قهرمانانه: هر دو فانتزی داستان‌هایی ماجراجویانه دارند و تفاوت‌ آن‌‌ها اندک است.
• فانتزی‌های مجموعه‌ای: چون در این گونه‌ فانتزی‌ها، امکان خلق ماجراجویی‌های جدید وجود دارد، معمولاً به سری‌های داستانی تبدیل می‌شوند.

 فانتزی شجاعانه[14]

 قهرمانی را تصور کنید که از چلچراغ آویزان شده است و شمشیرش را تکان می‌دهد!! انرژی و ماجراجویی‌های فراوان این‌گونه داستان‌ها را سرگرم‌کننده می‌کند و خواننده را به ‌خنده می‌اندازد. به‌طور معمول، این فانتزی داستانِ ماجراجویانه و جنگی میان خوب و بد است. جهان پر از خطر است و قهرمان قوی داستان باید با بدی‌ها بجنگد. در این فانتزی، از کسانی که سرکوب شده‌اند دفاع می‌شود، زنان دوست داشته می‌شوند و به وفاداران پاداش داده می‌شود.
داستان‌های این زیرگونه قهرمانانی قوی و توانمند دارد، اما آن‌ها تنها نیستند. به‌طور معمول، گروهی از قهرمانان هستند که با هم ماجراجویی می‌کنند. شعار سه تفنگدار: «همه برای یکی، یکی برای همه» کاملاً گویای این مطلب است.

فانتزی شجاعانه

دیگر ویژگی‌های فانتزی شجاعانه

 
• سطح جادو: متغیر. فانتزی شجاعانه در دوره‌ی روشنگری به وجود آمد و ارزش‌های آن دوران فراطبیعت را رد می‌کرد،؛ بنابراین داستان‌هایی که در این دوره نوشته شده‌اند، گاه بازتابی از این دوران‌اند، یعنی خالی از جادو هستند. باقی داستان‌ها هم که جادو دارند ولی در مرکزیت نیستند؛ در آن‌ها جادو فقط یکی از ویژگی‌های جهان داستانی است و ابزاری برای پیشبرد طرح[15].
• اندیشه‌های والا و پیامدها و تأثیرات اجتماعی: متوسط. در این فانتزی، قهرمانان در جبهه‌ی خوب می‌جنگند که معمولاً جنگ بر ضد حاکمان است. معمولا قهرمان میهن‌پرست است. فانتزی شجاعانه می‌تواند پیام سیاسی ژرفی در خود داشته باشد. این پیام گاهی با لطافت داستان کم‌رنگ می‌شود.
• سطح شخصیت‌پردازی: متوسط. قهرمان فانتزی شجاعانه شخصیتی تیپیکال است. او معتقد، متعصب، باهوش، قوی و وفادار است؛ همچنین از دشمنانش برتر و زرنگ‌تر است. اما از منظری می‌توان گفت که آسیب‌پذیر است. 
• سطح پیچیدگی طرح: متوسط. اکشن و سرگرمی در این فانتزی زیاد است. طرح چندان پیچیده نیست. حتی بعضی داستان‌ها مایه‌هایی از دسیسه در خود دارند، اما این میزان به اندازه‌ی زیرگونه‌ی دادگاه دسیسه[16] فراوان نیست و خواننده را به خود منحرف نمی‌کند.
• سطح خشونت: زیاد. جنگ با شمشیر! اما این جنگ‌ها معمولاً چندان خونین نیستند و اندکی غیرواقعی و سرگرم‌کننده‌اند.

زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی شجاعانه

 
• فانتزی قهرمانانه: در دو زیرگونه، اعمال قهرمانانه و نجات شخصیت‌های ضعیف وجود دارد.
• فانتزی شمشیر و جادو: حضور قهرمانان شمشیرزن. اما فانتزی شمشیر و جادو کمی بیشتر عناصر فراطبیعی دارد.

فانتزی ووشیا[17]

در چین، ووشیا اکشن، ترکیبی از ماجراجویی و فانتزی است و به‌طور خلاصه می‌توان آن را ماجراجویی نظامی دانست. ووشیا را می‌توان به‌عنوان جوانمرد یا قهرمان هنر رزمی ترجمه کرد. ووشیا گونه‌ای است که تاریخ بلندی دارد که به‌صورت سنتی، ارزش‌های Cofucian? را دنبال می‌کند؛ اما در نسخ مدرن آن، که از ۱۹۱۹ شروع شدند، این ارزش‌ها شکسته شده‌اند. ووشیای مدرن شخصیتی‌ جوان دارد که نظام خانوادگی چینی را رها می‌کند و آزادی فردی را به نمایش می‌گذارد. ووشیا گونه‌ی محبوب فیلم است و با انتشار Couching Tiger و Hidden Dragon در غرب محبوب شد. اما این‌گونه از ادبیات و فیلم برای سال‌های در چین محبوب بوده است.
شخصیت‌های داستان‌های ووشیا (که به آن‌ها xia گفته می‌شود) به‌طور گسترده‌، در فنون رزمی آموزش مي‌بینند و به‌شدت به اصول اخلاقی پایبندند؛ برای مثال، نوع‌دوستی،‌ عدالت، اهمیت حقوق فردی[18]،‌ افتخار، سخاوت و کمک متقابل از مشخصه‌های این قهرمانان است. دوستی بسیار برای شخصیت اصلی مهم است. آن‌ها هراسی ندارند که برای دستیابی به هدف خود از زور استفاده کنند. به‌طور معمول، داستان در یک امپراتوری در چین اتفاق می‌افتد و جهان داستان جهانی خیالی با رودها و دریاهای خیالی است که فضایی اسطوره‌ای و فراطبیعی دارد. در این داستان‌ها، جهان فانتاستیک در قالب امری طبیعی پذیرفته شده است.
ووشیا به‌طور معمول نوعی داستان عاشقانه است که در آن جادو، نشانه‌های فراطبیعی، انتقام، جوامع مخفی و نظام ارزشی کاملاً تبیین‌شده‌ای وجود دارد؛ همچنین هنرهای رزمی و قهرمانانی که استاد هنرهای رزمی هستند و کسی یارای مقابله با آن‌ها را ندارد.

فانتزی ووشا

ویژگی‌های دیگر فانتزی ووشا

• سطح جادو: متغیر. شیاطین، اسلحه، خدایان، جادوی سیاه و جانوان فانتاستیک در داستان‌های ووشا دیده می‌شوند، اما لازمه‌ی آن نیستند. به‌طور کلی، فضای مرموزی در داستان وجود دارد.
• اندیشه‌های والا، پیامدها و تأثیرات اجتماعی: متوسط. این داستان‌ها می‌توانند در خود اندیشه‌های قوی فلسفی داشته باشند؛ اندیشه‌هایی درباره‌ی اخلاقیات، افتخار، دوستی، ارزش وفاداری و کمک متقابل. شخصیت اصلی این‌گونه داستان‌ها فردی ساختارشکن است و برای عدالت می‌جنگد. به همین دلیل، خواننده در انتظار سقوط سیستم حاکم است.
• سطح شخصیت‌پردازی: متوسط. شخصیت‌های اصلی داستان تاریخچه‌ای بلند و تعریفی تیپیکال دارند. آن‌ها نیرویی در جبهه‌ی خوبی هستند،  موازین اخلاقی مستحکم و احساس مسئولیتی سنگین دارند. از سوی دیگر، کاملاً در فنون رزمی استادند و هر وقت لازم باشد از زور استفاده می‌کنند.
شاید به نظر برسد که این نوع شخصیت‌پردازی محدودکننده باشد. اما انواع مختلفی از xia وجود دارد که هریک داستان خود را دارند.
• سطح پیچیدگی طرح: متوسط. داستان‌های خوب این زیرگونه روابط پیچیده‌ای در خود دارند که بر روند داستان تأثیرگذارند. با وجود این، به‌طور کلی، این داستان‌ها بلند هستند و طرحی پیش‌بینی‌پذیر دارند.
• سطح خشونت: زیاد. هنرهای رزمی مرکز این زیرگونه است. صحنه‌های جنگ وجود دارد، اما این صحنه‌ها قتل‌عام و وحشی‌گری نیستند. در حقیقت، این جنگ‌ها هدفی فرهیخته و جوانمردانه دارند.

زیرگونه‌های مرتبط با فانتزی ووشا

• فانتزی قهرمانانه: هر دو زیرگونه قهرمانانی با ویژگی‌های خاص دارند.
• فانتزی شمشیر و جادو: در ساده‌ترین حالت، ووشا نسخه‌ی چینی شمشیر و جادو است (هرچند ممکن است همیشه سلاح استفاده‌شده شمشیر نباشد). 
بخش‌های بعدی مقاله را در سایت کتابک بخوانید:

پانویس

[1]Quest Fantasy

[2]romance

[3]Argonauts and Jason

[4]rite of passage

[5]Coming-of-Age Fantasy

[6]Bildungsroman

[7]Heroic Fantasy

[8]escapist

[9]Gritty Fantasy

[10]Sword and Sorcery Fantasy

[11]escapism

[12]damsel in distress trope

[13]sword and planet science fiction genre

[14]Swashbuckling Fantasy

[15]plot device

[16]Court Intrigue

[17]Wuxia Fantasy

[18]individualism

Submitted by editor69 on