کارگاه نوشتن برای کودک و نوجوان

زیر دسته بندی ها
ایده‌های داستانی از کجا می‌آیند؟ (۵) در درس گذشته، از تکنیک ترکیب برای تولید ایده‌های داستانی صحبت کردیم. در این درس با معکوس‌کردن همان فرایند به ایده‌های جدیدتری خواهیم رسید؛ ایده‌هایی که از نقصان، کمبود، نداشتن و فقدان به‌دست می‌آیند. در حقیقت ما در این شیوه چیزی را از شخصیت اصلی یا از فضای داستانی می‌گیریم و با شکل‌گیری این کمبود، بحران اولیه داستانی اتفاق خواهد افتاد. چه بسیار داستان‌هایی که با همین شیوه نوشته شده‌اند و ایده اصلی و بحران اولیه‌شان از همین تکنیک بسیار ساده شکل گرفته است.
شنبه, ۱۵ دی
ایده‌های داستانی از کجا می‌آیند؟ (۴) قانون ترکیب در ساختن فضاهای داستانی تازه
دوشنبه, ۳ دی
جایزه برنفورد بوآس به این دلیل غیر معمول است که نقش ویراستار را به اندازه نویسنده مهم می‌شمارد. در این مقاله، تمام ویراستارانی که نامزد دریافت جایزه ۲۰۱۵ شده‌اند توصیه‌های مهمی را برای نویسندگان جدید به اشتراک می‌گذارند: رایج‌ترین اشتباهات آن‌ها چیست و شما چطور می‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید؟
شنبه, ۲۴ آذر
ایده های داستانی از کجا می‌آیند؟ (۳) در این درس می‌خواهم از یک قانون، شاید هم یک تکنیک ایده‌پردازی صحبت کنم: قانون ترکیب!                 با نشان اختصاری +
سه شنبه, ۱۳ آذر
ایده‌های داستانی از کجا می‌آیند؟ (۲) همه‌ی ما این جمله را شنیده‌ایم که بعضی‌ها می‌گویند: «من اگر سرم را بگذارم زمین و بمیرم، حسرت چیزی را نمی‌خورم. برای مرگ آماده‌ام.» معنای «برای مرگ آماده بودن» یعنی چه؟ کدام‌یک از ما انسان‌ها برای مرگ آماده‌ایم؟
دوشنبه, ۵ آذر
ایده‌ های داستانی از کجا می‌آیند؟ (۱) اگر نویسنده باشی، گاهی بعد از خواندن بعضی از کتاب‌ها این جمله را خواهی گفت: «اَاَاَ... این ایده‌ چه جوری به سر نویسنده‌ش رسیده؟»
دوشنبه, ۲۱ آبان
درس‌هایی درباره نوشتن برای کودکان درباره‌ی اهمیت مطالعه‌ی تاریخ ادبیات کودکان این درس هفتم از این سلسله درس‌های نوشتن برای کودکان است و هنوز بحث‌های مقدماتی‌مان ادامه دارد و وارد عناصر داستان و ساخت‌و‌ساز آن نشده‌ایم. حقیقت اینجاست که این درس‌های اولیه و پیش‌گفتارها ضروری بود، چرا که فکر می‌کنم لازمه‌ی هر کاری جدی‌بودن است و ضرورت دارد که از همین ابتدا، مسیر راه را بشناسیم و اگر می‌خواهیم به‌شکلی جدی و حرفه‌ای وارد شاخه‌ی نوشتن برای کودکان شویم، بدانیم که با کار بسیار پیچیده، زمان‌بَر، طاقت‌فرسا و البته لذت‌بخشی روبه‌رو هستیم. در این درس هم همچنان به مقدمات و پیش‌نیازهای نوشتن برای کودکان می‌پردازیم.
سه شنبه, ۱۵ آبان
درس‌هایی درباره نوشتن برای کودکان   تصویر رویایی من از نویسنده این است: انسانی محصور در میان انبوهی کاغذِ مچاله!
دوشنبه, ۷ آبان
درس‌هایی درباره نوشتن برای کودکان   دیگر بهانه‌جویی نکنیم و نگوییم که زمانی برای نوشتن نداریم. بیشتر آدم‌هایی که می‌خواهند نوشتن را شروع کنند، این جمله را بسیار تکرار می‌کنند: من وقتی برای نوشتن ندارم. سَرَم شلوغ است.
دوشنبه, ۳۰ مهر
درس‌هایی درباره نوشتن برای کودکان به باورِ بسیاری، نویسنده‌ها موجوداتی گوشه‌گیر، مرموز، ساکت و کم‌حرف هستند. اما آیا حقیقتاً این‌گونه است یا این تصویر، با واقعیت نویسندگان در تضاد است و به افسانه می‌ماند؟ خُب... حقیقت این‌جاست که نویسندگان بسیاری از حرف‌هایشان را در نوشته‌ها، یادداشت‌ها، نامه‌ها و داستان‌هایشان می‌زنند.
دوشنبه, ۲۳ مهر
درس‌هایی درباره نوشتن برای کودکان «چشم‌ها را باید شُست، جور دیگر باید دید.» بخشی از شعر صدای پای آب، سهراب سپهری
دوشنبه, ۱۶ مهر
درس‌هایی درباره نوشتن برای کودکان در یادداشت قبلی (ترس از کاغذ سفید) درباره اهمیت خواندن برای یک نویسنده صحبت کردیم. دومین اصل اساسی نویسنده‌شدن، نوشتن است. از هر داستان‌نویسی که سؤال کنید: «می‌خواهم نویسنده شوم. چه کنم؟» بی‌تردید به این دو اصل اساسی اشاره خواهد کرد: «بخوان و بنویس!»
دوشنبه, ۹ مهر
درس‌هایی درباره نوشتن برای کودکان ترس از کاغذ سفید بسیاری از علاقه‌مندان به داستان‌نویسی در شروع کارشان جمله مشابه‌ای را تکرار می‌کنند: «من از کاغذ سفید می‌ترسم!»
دوشنبه, ۲۶ شهریور