گزارش هفته‌ی بلندخوانی سال 1401

یک هفته همه برای کودکان خواندیم!

امسال نیز همانند سال‌های گذشته شماری از مدارس، مراکز، نهادها، آموزگاران، مربیان، کتابداران و ترویج‌گران، خانواده‌ها و مادران و پدران به دعوت ما برای پیوستن به هفته بلندخوانی پاسخ گفتند و با سهیم شدن کتاب‌های باکیفیت با کودکان و نوجوانان هفته‌ای پربار برای آن‌ها رقم زدند.

بلندخوانی، به معنای خواندن یک کتاب با صدای بلند، همراه با بازتاب فضای عاطفی و فراز و فرود داستان برای یک کودک یا گروهی از کودکان، یکی از موثرترین شیوه‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب و ضامن رشد ذهنی آن‌هاست. به همین سبب، در بسیاری از کشورهای دنیا، هر سال، روز یا هفته‌ای را به بلندخوانی اختصاص داده‌اند تا اهمیت این روش خواندن به همه‌ی خانواده‌ها، مربیان و آموزگاران یادآوری شود. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که با برنامه‌ی «با من بخوان» سال‌هاست با این روش ترویج کتابخوانی می‌کند و دستاورد‌های آن را به مخاطبان خود شناسانده است، چند سال پیاپی است که دوم تا هشتم بهمن‌ماه را به عنوان هفته‌ی‌ بلندخوانی در ایران معرفی کرده‌ است.

برگزاری نشست‌های بلندخوانی بخشی جدایی‌ناپذیر از فعالیت کتابخانه‌ها و مراکزی است که برنامه‌ی «با من بخوان» را اجرا می‌کنند، با این حال بسیاری از ترویج‌گران می‌کوشند در این روزها به طور ویژه‌تری به بلندخوانی بپردازند و رنگ‌وبویی متفاوت به فعالیت‌های خود ببخشند. در هفته‌ی بلندخوانی سال 1401 ترویجگران، کودکان و خانواده‌هایی از استان‌های البرز، اصفهان تهران، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گیلان، قزوین، قم، لرستان، هرمزگان و مرکزی شرکت کردند و لحظاتی لذت‌بخش آفریدند. تنوع کار این کتابخانه‌ها و مراکز در فیلم‌های و عکس‌ها و گزارش‌های ارسالی از آنان هویدا بود.

برای نمونه، ترویج‌گران انجمن آموزشی حمایتی کودکان شکوفان در منطقه‌ی محمودآباد شهرری با حضور در دبستان زینبیه هفته‌ی بلندخوانی را در کنار دانش‌آموزان این مدرسه گرامی داشتند و با آنان کتاب خواندند.

هفته‌ی بلندخوانی

نشست‌های هفته‌ی بلندخوانی در کتابخانه‌ی «با من بخوان» شادی، در مدرسه علامه‌ی بلخی ویژه‌ی کودکان افغانستانی واقع در پیشوای ورامین، برای همه‌ی گروه‌های سنی و در محیط کتابخانه و همچنین در فضای آزاد برگزار شد. چهار تن از آموزگاران و کتابداران در یکی از روزهای آفتابی هفته‌ی بلندخوانی، شماری از کودکان را برای گردش به پارک بردند و با بلندخوانی کتاب‌های باکیفیت روز شیرینی را برای آنان رقم زدند. شماری از کودکان دیگری که در پارک حضور داشتند نیز به آن‌ها ملحق شدند.

کتابخانه‌ی «با من بخوان» شادی

با من بخوان

ترویج‌گران کتابخانه‌ی صدرالواعظین خوانسار هفته‌ی بلندخوانی را در روستای دوشخراط شهرستان خوانسار گرامی داشتند و فعالیت‌های متنوعی را در پیوند با کتاب‌ها اجرا کردند. پس از خواندن کتاب «معدن زغال سنگ کجاست» از سختی کار معدن‌کاران و شغل‌های دشوار دیگر گفتند و پس از بلندخوانی کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه» نمایش اجرا کردند و برای بازدید به نزد نانوای محل رفتند و با مراحل درست کردن نان از نزدیک آشنا شدند.

کتابخانه‌ی صدرالواعظین خوانسار

هفته‌ی بلندخوانی در خوانسار

در کتابخانه‌‌ی «بامن بخوان» روستای زلان، هم استان کرمانشاه، کتابداران افزون‌بر برگزاری نشست‌های بلندخوانی در کتابخانه به مدرسه‌ها رفتند و به این بهانه کودکان بیش‌تری را با لذت خواندن کتاب‌های باکیفیت آشنا کردند.

کتابخانه‌ «بامن بخوان» روستای زلان

بلندخوانی در استان کرمانشاه

در موسسه‌ی توان‌مندسازی ندای ماندگار نیز هفته‌ی بلندخوانی با برگزاری دو نشست برای کودکان مهدکودک و پیش‌دبستانی برگزار شد و مثل همیشه گفت‌وگو بخش مهمی از نشست‌های بلندخوانی در این مرکز بود.

موسسه توان‌مندسازی ندای ماندگار

نشست‌های بلندخوانی

کودکان عضو کتابخانه‌ی مهر آفاق شهرستان دورود نیز با معرفی و بلندخوانی کتاب‌های محبوب‌شان هفته‌ی بلندخوانی را پرشور برگزار کردند. چند تن از مادران نیز با مشارکت فعال در این روز با فرزندان‌شان همراه شدند و فیلم‌هایی از نشست‌های بلندخوانی خود و کودکان‌شان تهیه کردند و با دیگران به اشتراک گذاشتند.

کتابخانه‌ی مهر آفاق

هفته‌ی بلندخوانی در  کتابخانه‌ی «با من بخوان» مهتاب در روستای چایخانسر استان گیلان با ساخت بادبادک و به پرواز درآوردن آن‌ها با شادی و امید سپری شد.

کتابخانه با من بخوان مهتاب

کتابداران و مدیران کتابخانه‌ی «با من بخوان» کارخانه‌ی مهرآباد در شهر تهران دست به کار متفاوتی زدند و به مناسبت هفته‌ی بلندخوانی از فرشته دباغ، یکی از کارشناسان «با من بخوان»، دعوت کردند تا در این روز با برگزاری نشستی برای شماری از والدین با آن‌ها از اهمیت بلندخوانی، و تاثیر کتابخوانی بر رشد همه‌ی جانبه‌ی کودکان بگوید و انواع کتاب‌های کودک را معرفی کند.

کتابخانه با من بخوان کارخانه مهرآباد

با من بخوان

فرشته جودکی، از ترویجگران باسابقه‌ی «با من بخوان»، دانش‌آموزان کلاس خود در دبستان خاتم‌الانبیای قرچک را به بلندخوانی دعوت کرد. چند تن از این کودکان کتاب‌های مورد علاقه‌‌شان را به هم‌کلاس‌های‌ خود معرفی کردند. کتاب «داروی شگف‌انگیز جورج» اثر رولد دال را خواندند و در کنار یک‌دیگر لحظات شادی را سپری کردند.

دبستان خاتم‌الانبیای قرچک

خواندن کتاب

هفته‌ی بلندخوانی به پایان رسید. اما خوب می‌دانیم که ترویج خواندن و سهیم شدن کتاب با کودکان به شیوه‌ی بلندخوانی، تنها محدود به یک هفته نیست و نباید باشد. راه دشوار و لذت‌آفرین ترویج خواندن مسیری طولانی است که آهسته و پیوسته طی می‌شود. هر روز و هر هفته هفته‌ی خواندن است!

در پایان بار دیگر از همه‌ی والدین مربیان، آموزگاران، کتابداران، ترویج‌گران و کودکان و نوجوانی که در سراسر ایران در فعالیت‌های این هفته مشارکت داشتند، قدردانی می‌کنیم و از شما دعوت می‌کنیم گوشه‌‌ای از فعالیت‌ها و تجربه‌های زیبای آنان در این هفته را در کلیپ‌ زیر تماشا کنید:

 

درباره‌ی بلندخوانی و تکنیک‌های آن بیش‌تر بدانید

فراخوان هفته‌ی بلندخوانی سال 1401

آپارات:
Submitted by editor69 on