کتابخانه‌ی نورا: نوری بر زندگی کودکان تحت پوشش بهزیستی کرمانشاه

فصل پاییز سرآغاز سال تحصیلی و پیام‌آور دانش و آگاهی است، اما پاییز امسال برای شماری از کودکان تحت پوشش بهزیستی کرمانشاه رنگ‌وبوی ویژه‌ای دارد و به‌راستی نوید دانایی می‌دهد: کتابخانه‌ی «با من بخوان» نورا با پشتیبانی مالی آقای علی کیان‌پور و هم‌کاری گروه نورا و اداره‌ی بهزیستی کرمانشاه در این منطقه کار خود را آغاز کرده است و اینک پذیرای کودکان است.

گروه فرهنگی-دانشجویی نورا یک سازمان کوچک مردم‌نهاد است که به ابتکار شماری از دانشجویان کرمانشاه که اغلب در رشته‌ها‌ی پزشکی مشغول به تحصیل هستند بنیان نهاده شده است. این دانشجویان در سال ۱۴۰۰ با درکی درست از مسئولیت اجتماعی خود و اهمیت آموزش به کودکان، و به‌ویژه تأثیر ادبیات بر جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها، این گروه را در جهت پیشبرد هم‌زمان ترویج بهداشت، درمان و آموزش خانواده‌های کم‌برخوردار منطقه شکل دادند و به ثبت رساندند. 

گروه فرهنگی- دانشجویی نورا

گروه نورا از طریق خانم مریم کهریزی، از ترویجگران با سابقه‌ی برنامه‌ی «با من بخوان» در استان کرمانشاه، با این برنامه آشنا شدند و به کمپین «یک ترویجگر یک کیسه‌ی کتاب» پیوستند. این‌گونه بود که داوطلبان نورا، پس از دریافت آموزش‌های اولیه در زمینه‌ی ادبیات و کتابخوانی، در گام نخست با مراجعه به مساجد و حسینیه‌های منطقه‌ی جعفرآباد کرمانشاه اقدام به برگزاری نشست‌های بلندخوانی برای کودکان و نوجوانان کردند.

نشست بلندخوانی در مساجد

نشست های بلندخوانی در مسجد و حسینیه

نداشتن فضا و مکان ثابت و کودک‌محور برای برگزاری نشست‌های کتابخوانی و انجام فعالیت‌های در پیوند با آن، از چالش‌های مهم ترویجگران نورا بود. از این رو با راهنمایی‌های کارشناس «با من بخوان» خانم پروین اسکندری، که مسئولیت هدایت کتابخانه‌های این برنامه در استان کرمانشاه را بر عهده دارند، و پس از ارزیابی ظرفیت‌های موجود، راه‌اندازی یک کتابخانه‌ی کوچک کودک‌محور در دستور کار همکاری نورا و «با من بخوان» قرار گرفت. 


خرید دستنامه چگونه یک کتابخانه‌ی کودک محور داشته باشیم؟

نشست با بهزیستی منطقه

در همین راستا با تلاش‌ها و پیگیری‌های خانم‌ها کهریزی، اسکندری و اعضای نورا، نشست‌هایی با بهزیستی منطقه برگزار شد و با استقبال کارشناسان و مدیران اداره‌ی بهزیستی، دو اتاق خالی در یکی از مراکز تحت نظارت این اداره با نام مرکز «مثبت زندگی» در اختیار گروه نورا قرار گرفت. یکی از این اتاق‌ها برای راه‌اندازی کتابخانه در نظر گرفته شد.

در سایت خوانک بخوانید: معرفی با من بخوان در استان کرمانشاه 

مرکز بهزیستی مثبت زندگی

داوطلبان گروه نورا کار رنگ‌آمیزی و تعمیرات و تهیه‌ی برخی تجهیزات لازم را برعهده گرفتند تا کتابخانه در محیطی هرچه زیباتر راه‌اندازی شود. با بازسازی فضای کتابخانه و ارسال تجهیزات فضاسازی از سوی «با من بخوان» فضای کتابخانه آرام‌آرام شکل گرفت. سپس نوبت به ارسال کتاب‌ها رسید و در شهریور ماه 1402،  نزدیک به 600 جلد کتاب باکیفیت و منابع آموزشی برای این کتابخانه‌ فرستاده شد.

بازسازی کتابخانه

ارسال کتاب توسط گروه با من بخوان

تجهیز کتابخانه با من بخوان

ترویجگران با راهنمایی خانم کهریزی شروع به سامان‌دهی کتابخانه، ثبت کتاب‌ها و چسباندن برچسب‌های رنگی براساس گروه سنی و گونه کردند. در تمام این مراحل کودکان و نوجوانان علاقه‌مند با اشتیاق و احساس مسئولیتی مثال‌زدنی در کنار ترویجگران بودند.

سامان دهی کتابخانه

ثبت کتاب های کتابخانه

آماده سازی کتابخانه نورا

و به این ترتیب بود که در مهرماه 1402، مراسم آغاز به کار رسمی این کتابخانه بهانه‌ای شد برای جشن و پایکوبی. در جشن گشایش کتابخانه «بامن بخوان» نورا که با حضور مسئولان بهزیستی و کارشناسان «با من بخوان» برگزار شد شماری از کودکان و نوجوانان به هم‌راه خانواده‌های‌شان شرکت کردند. 

افتتاخ کتابخانه نورا

جشن گشایش کتابخانه با من بخوان

اینک کتابخانه «با من بخوان» نورا همان خانه‌ی امنی است که کودکان آسیب‌دیده و در معرض بحران هر روز شادمانه به آن پناه می‌برند. مخاطب هدف این کتابخانه، کودکان خانواده‌های تحت پوشش مرکز خدمات بهزیستی «مثبت زندگی» هستند اما سایر کودکان هم می‌توانند از خدمات این کتابخانه استفاده کنند. در حال حاضر هر هفته نزدیک به 20 کودک و نوجوان در نشست‌های بلندخوانی این کتابخانه شرکت می‌کنند و هر جلسه بر تعداد آنان افزوده می‌شود. همکاری ارزنده‌ی سه نهاد «با من بخوان»، گروه نورا و اداره‌ی بهزیستی کرمانشاه در فراهم کردن این محیط غنی برای یادگیری و شکوفایی کودکان نقشی موثر ایفا کرده است، محیطی که می‌تواند یاری‌گر آنان برای غلبه بر دشواری‌های زندگی باشد.

خانه امن کودکان آسیب دیده

بلندخوانی برای کودکان

بلندخوانی ترویجگران نورا

گفتنی است پیش از تاسیس کتابخانه، چند تن از ترویجگران نورا در کارگاه‌های آنلاین «با من بخوان» با ادبیات کودکان، کتاب‌های تصویری، ویژگی‌های کتاب باکیفیت، بلندخوانی و شیوه‌ها و کارکرد‌های آن آشنا شده ‌بودند. در آینده‌ی نزدیک نیز قرار است تمامی ترویجگران این کتابخانه در کارگاه‌های آموزشی «با من بخوان» آموزش‌های لازم را دریافت کنند. کارشناسان «با من بخوان» نیز به طور مداوم بر کار کتابخانه نظارت دارند و راهنمایی‌ها و آموزش‌های لازم را به ترویجگران ارائه می‌کنند.

با کتابخانه‌های «با من بخوان» بیش‌تر آشنا شوید

پدیدآورندگان:
Submitted by editor69 on