گزارشی از فعالیت‌ کتابخانه‌های «با من بخوان» در سال 1401

کتابخانه‌‌ها بخش جدایی‌ناپذیر کار ترویج کتاب‌خوانی و بهترین مکان برای پیوند عمیق میان کودک و کتاب هستند. کتابخانه‌های «با من بخوان» نیز از زمان آغاز به کار این برنامه در کلاس‌ها، مدرسه‌ها و محله‌ها راه‌اندازی شده‌اند و کتاب‌های باکیفیت را در دسترس کودکان قرار داده‌اند.

تا کنون ۱۲۰ کتابخانه‌ی «با من بخوان» محلی و آموزشگاهی در مناطق گوناگون ایران راه‌اندازی شده‌اند و ده‌ها هزار کودک و نوجوان طی این سال‌ها از خدمات کودک‌محور این کتابخانه‌ها و کتاب‌های باکیفیت بهره‌مند شده‌اند. کتابخانه‌های «با من بخوان» بنا بر اصول و ویژگی‌های این برنامه انعطاف‌پذیرند و با توجه به نیازهای مخاطبان کتابخانه‌ها در مکان‌ها و شرایط مختلفی مانند کانکس‌هایی در مناطق زلزله‌زده، شیرخوارگاه‌ها و مراکز نگه‌داری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، مدرسه‌ها، مهدکودک‌ها، روستاهای کوچک عشایری و حتی در کارخانه‌ها راه‌اندازی شده و به کودکان خدمات ارائه می‌‌دهند. در سال ۱۴۰۱، بیست و یک کتابخانه‌ی جدید در مناطق مختلف ایران راه‌اندازی شدند و به خانواده‌ی کتابخانه‌های «با من بخوان» پیوستند.

در سالی که گذشت گروه کتابخانه‌های «با من بخوان» کوشید افزون بر راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید، به غنای محتوایی و عمیق‌تر شدن فعالیت کتابخانه‌ها و کتابداران نیز توجه ویژه داشته باشد. برگزاری درس‌گفتارهای ادبیات کودک و ترویج خواندن برای کتابداران، طراحی و ارائه‌ی کارگاه آموزشی ساده‌ای برای نوجوانان همیار کتابخانه، راه‌اندازی کلوب کتاب در فضای مجازی، و بازنگری فهرست‌های کتاب، بخشی از اقدامات ما در جهت ارتقای کیفی کار کتابخانه‌ها در سال 1401 بوده است.

همچنین برنامه‌ی «با من بخوان» بر پایه‌ی تجربیاتی که در سال‌های پیش اندوخته است، در سال 1401 اقدام به تدوین دو سند، «سند راهبردی کتابخانه‌های با من بخوان» و «سند کتابخانه‌های سبز»، کرده است تا با مدون‌ ساختن معیارها، اهداف و استانداردها در راستای الگوسازی گام بردارد و این الگوها را در اختیار کتابداران، ترویج‌گران، مدیران مهدکودک‌ها و مدرسه‌ها، نهادهایی که قصد راه‌اندازی کتابخانه‌ی کودک و نوجوان دارند، دانشجویان کتابداری و هر فرد علاقه‌مند به ترویج‌خواندن و سوادآموزی کودکان قرار دهد.

برای آشنایی تفصیلی با این اقدامات در سالی که گذشت، گزارش تصویری فعالیت‌ کتابخانه‌های «با من بخوان» در سال 1401 را در فایل پیوست و در لینک زیر بخوانید:

گزارش فعالیت‌ کتابخانه‌های «با من بخوان» در سال 1401

پدیدآورندگان:
Submitted by editorsa on