قاصدک‌های کتابخانه‌ی آذرستان، پیام‌آوران یارِ مهربان!

برای کسانی که خبرها و گزارش‌های برنامه‌‌‌ی «با من بخوان» را دنبال می‌کنند، «کتابخانه‌ی کارخانه‌ی سازورسازه آذرستان» نامی آشناست. این کتابخانه که در شهرک صنعتی شمس‌آباد در ۴۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد یکی از متفاوت‌ترین کتابخانه‌های «با من بخوان» است و با پشتیبانی و همراهی همه‌‌جانبه‌ی مدیران این کارخانه و به‌ویژه تلاش‌های خانم پروین امینی، مدیر فرهنگی گروه آذرستان، راه‌اندازی شده است. کتابخانه کارخانه‌ی سازورسازه آذرستان ویژه‌ی کودکان و نوجوانان است اما مراجعه‌کنندگان به آن کارگرانی هستند که در این کارخانه کار می‌کنند: پدران و مادران شاغل در این کارخانه با راهنمایی کتابدار و کارشناسان برنامه، کتاب‌های مورد نیاز فرزندان خود را انتخاب می‌کنند و به امانت می‌برند. گردانندگان این کتابخانه همچنین می‌کوشند با برگزاری انواع برنامه‌های فرهنگی در در پیوند با کتاب و کتابخوانی، کودکان خانواده‌های کارگری را هر چه بیش‌تر به کتاب خواندن تشویق و علاقه‌مند کنند.

در سال 1401 مسئولان و کارشناسان کتابخانه‌ی آذرستان کوشیدند که راه‌های جدیدی را برای تقویت و گسترش شبکه‌ی این کتابخانه بیازمایند. از دی ماه سال گذشته با هدایت و برنامه‌ریزی‌های کارشناس برنامه‌ی «با من بخوان» و مسئول نظارت بر کتابخانه‌ی کارخانه سازورسازه آذرستان، خانم الهه سیاوشیان، شماری از دانش‌آموزان علاقه‌مند عضو کتابخانه با هدف فعال کردن کتابخانه‌های آموزشگاهی در مدرسه‌های خود به همکاری با کتابخانه پرداختند. این ترویج‌گران نوجوان که در برنامه‌ی «با من بخوان» با عنوان قاصدک‌ها شناخته‌ می‌شوند می‌توانند نقش چشم‌گیری در گسترش فرهنگ کتابخوانی در میان هم‌سالان خود داشته باشند.

گسترش فرهنگ کتابخوانی

تجربه نشان داده است کودکان و نوجوانانی که خود لذت خواندن را چشیده‌اند بهترین ترویج‌گران کتابخوانی هستند. از همین رو مشارکت نوجوانان در انواع فعالیت‌های کتابخانه یکی از مواردی است که همواره در کتابخانه‌های «با من بخوان» مورد تاکید و توجه بوده است. نوجوانان به دلیل انگیزه‌ای که برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های جدید دارند، از پتانسیل بالایی برای همکاری با کتابداران برخوردارند.

بر پایه‌ی همین نگاه، سه نفر از نوجوانان عضو کتابخانه‌ی کارخانه سازورسازه آذرستان به جمع قاصدک‌های «با من بخوان» پیوستند و در مدرسه‌های محل تحصیل‌شان با معرفی کتابخانه و کتاب‌های باکیفیت، دوستان و هم‌کلاسی‌های‌ خود را به پیوستن به کتابخانه تشویق کردند و بسته‌های کتاب باکیفیت را در اختیار آن‌ها قرار دادند. تا کنون سه دبستان، (دو دبستان در اسلام‌شهر، و یک دبستان در ورامین) به این طرح پیوسته‌اند. به یکی از این مدارس کتابخانه‌ی پارچه‌ای دیواری داده شده و در دو مدرسه‌ی دیگر، کتاب‌های باکیفیت در کتابخانه‌ی مدرسه در دسترس دانش‌آموزان قرار گرفته است. پشتیبانی مالی اجرای این طرح در این مدارس را خانم پروین امینی برعهده‌ داشته‌اند.

دبستان جوادالائمه، اسلام‌شهر، با ۴۰۰ دانش‌آموز و ۴۵ عضو کتابخانه

کتابدار نوجوان: نیایش نوروزی

کتابخانه‌ی پارچه‌ای

 

دبستان شهدای امرآباد، ورامین، با ۴۰۰ دانش‌آموز و ۷۰ عضو کتابخانه،

کتابدار نوجوان: آزیتا شیروانی (مادر دانش‌آموز، ساجده خسروی و عضو انجمن اولیا و مربیان دبستان)

کتابخانه

 کتابخوانی

 

دبستان شهید محمد ناصری (دوره دوم دبستان)، اسلام‌شهر، با ۲۹۰ دانش‌آموز،

کتابدار نوجوان: زهرا موسوی

با من بخوان

ترویج‌گران کتابخوانی

این تجربه‌ی موفق کارشناسان «با من بخوان» را امیدوار و دلگرم کرده است که روز به روز بر تعداد ترویجگران نوجوان کتابخانه‌ی آذرستان افزوده شود و از این طریق مدارس و دانش‌آموزان بیش‌تری به کتاب‌های باکیفیت دسترسی پیدا کنند.

با کتابخانه سازورسازه آذرستان بیش‌تر آشنا شوید:

کتابخانه‌ی «کارخانه سازورسازه آذرستان» از سال ۱۳۹۳ و در پی درخواست خانم پروین امینی برای اجرای برنامه‌ای در جهت علاقه‌مند کردن کودکان خانواده‌های کارگران مشغول به کار در این کارخانه راه‌اندازی شد. برای اجرای «با من بخوان» در این کارخانه در گام نخست ۶۰ نفر از مادران خانواده‌های کارگران و کارمندان این کارخانه در نشست‌های آموزشی شرکت کردند و کیسه‌های کتاب متناسب با گروه سنی فرزندان‌شان دریافت کردند. افزون بر کتاب، درون هر کیسه‌ برگه‌های فعالیت‌ در پبوند با کتاب و یک جزوه آموزشی ساده برای هر خانواده گذاشته شده بود. خانواده‌ها این کتاب‌ها و فعالیت‌ها را با فرزندان خود سهیم می‌شدند. پدران خانواده در ابتدای هر دوره کتاب‌ها را به کتابخانه کارخانه باز می‌گرداندند و کتاب‌های تازه برای فرزندان خود به خانه می‌بردند. همچنین پدران و مادران می‌توانستند در صورت داشتن پرسش درباره خواندن با فرزندان‌شان از راه تلفن با کارشناسان موسسه تماس داشته باشند. گام نخست برنامه نزدیک به یک سال به همین شکل ادامه داشت.

در گام دوم و از شهریور سال ۱۳۹۴، با قرار گرفتن و سامان‌دهی این کتاب‌ها در اتاقی در کارخانه و تهیه کتاب‌های جدید براساس نیاز خانواده‌ها، کتابخانه‌ی «کارخانه سازورسازه آذرستان» کار خود را آغاز کرد و از آن زمان کودکان و نوجوانان خانواده‌های کارگران و کارمندان این کارخانه از کتاب‌های باکیفیت کتابخانه بهره می‌برند. این کتابخانه با نزدیک به 4000 جلد کتاب هر روز پذیرای والدین شاغل در این کارخانه است و کتابدار آموزش‌دیده‌ی این کتابخانه روزانه آماده‌ی راهنمایی و پاسخ‌گویی به آنان است. کتابخانه‌ی کارخانه سازورسازه آذرستان علاوه بر امانت‌دهی کتاب، پایگاهی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و زیست‌محیطی است. همچنین یکی از کاشناسان «با من بخوان» به طور مداوم بر کار کتابخانه و کتابدار نظارت دارد. کودکان وخانواده‌های کارکنان کارخانه هر از گاهی در جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی که از سوی مسئولان کتابخانه تدارک دیده می‌شود شرکت می‌کنند تا از نزدیک کتابخانه را ببینند و در کنار انجام فعالیت‌های در پیوند با کتاب لحظه‌های خوشی را در کنار هم سپری کنند.

دستاوردها و تاثیرات مثبت راه‌اندازی کتابخانه در این کارخانه سبب شد تا با پشتیبانی دیگر فرهنگ‌دوستان، این الگو در محیط‌های مشابه تکرار شود. کتابخانه‌ی «شرکت صنعتی مهرآباد» دومین تجربه‌ی «با من بخوان» از حضور در کارخانه و محیط صنعتی است که از زمستان ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده است. مدیران این شرکت، پشتیبانیِ راه‌اندازی و اداره‌ی این کتابخانه را برعهده‌ گرفته‌اند تا منبعی غنی از کتاب‌های باکیفیت برای فرزندان کارگران و کارمندان این کارخانه در شهر تهران فراهم شود. این کتابخانه نیز به تدریج به پایگاهی فرهنگی برای خانواده‌های شاغلان این کارخانه بدل شده است.

Submitted by editor69 on