"برای احمدرضا مداد رنگی بخریم"!

بزرگداشت احمدرضا احمدی نویسنده و شاعر از نخستین اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و مراسم جشن سیزدهمین سالگرد تاسیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان پنج شنبه، ۲۳ دی در خانه هنرمندان برگزار شد.

هنرمندان، نویسندگان و دوستداران هنر و ادبیات، پنج شنبه ۲۳ دی در خانه هنرمندان ایران گردهم آمدند تا "برای احمدرضا مداد رنگی بخرند!". نام مراسم بزرگداشت احمدرضا احمدی، بود: "برای احمدرضا مدادرنگی بخریم!"

این مراسم که احمدرضا احمدی خود به سبب بیماری در آن حضور نداشت با خوش آمد گویی مهدی حجوانی آغاز شد و با سخنرانی افسانه شعبان نژاد، کریم نصر، فریدون عموزاده خلیلی و جواد محقق، داوود رشیدی ادامه یافت.

پخش بخش‌هایی از فیلم "همه‌ مدادرنگی‌های من" ساخته‌ ابراهیم حقیقی در جمع دوستان، دوستداران و همکاران احمدرضا احمدی از دیگر بخش‌های مراسم بود. مسعود کیمیایی، نورالدین زرین کلک، توران میرهادی، احمد پژمان، مهری برومند، شهرام ناظری و دیگر هنرمندان کشورمان نیز دراین مراسم حضور داشتند.

کریم نصر، تصویرگر

کریم نصر، تصویرگر برخی از کتاب‌های احمد رضا احمدی، ماجرای تصویرسازی یکی از آخرین کتاب‌های احمد رضا احمدی را چنین بازگو کرد:

"نشر نظر، عکس‌های بسیاری از احمد رضا در اختیار من گذاشته بود تا از آن‌ها برای تصویرگری کتابش استفاده کنم. آن‌ها را روی سه تا از میزهای آتلیه‌ام گذاشته بودم و هر روز به آن‌ها نگاه می‌کردم سه هفته گذشته بود و من هنوز دست به قلم نبرده بودم. آن‌وقت یک روز گفتم این چشم‌ها می‌گویند که چه کاری باید انجام دهم. شاعر نمی‌تواند خودش را به واژه‌ها تحمیل کند. واژه‌ها آن طور که می‌خواهند می‌آیند و شاعر آن‌ها را فقط تحت ساختار فکری خودش در می‌آورد. در این صورت نقاشی من هم برای این کتاب همین طور خواهد شد. یک کاغذ جلوی خودم قرار دادم و شعر را خواندم و اجازه می دادم اشیا وارد صفحه من شوند. من فقط اشیایی را که فکر می‌کردم با ساختار ذهنی احمدرضا نمی‌خواند حذف می‌کردم و آن قدر این کار را ادامه دادم تا تصویر با ساختار فکری احمد‌رضا یکی شد و کار به همین صورت تمام شد. اما فکر می‌کنم احمد‌رضا به نحوی این را می دانست و فکر می‌کنم این ویژگی شاعران است که آن چیزی که قرار است دیگران بعدها درک کنند پیش‌تر دریافت کرده‌اند."

سپس، کتاب "همه آن قایق‌های کاغذی" اثر احمدرضا احمدی خوانده شد و شرکت کنندگان، قایق‌های کاغذی ساختند و با نوشتن نام‌شان بر روی قایق‌ها، آن‌ها را به احمدرضا احمدی هدیه کردند.

داوود رشیدی و عموزاده خلیلی در کنار همسر و دختر احمدرضا احمدی

عموزاده خلیلی نیز درباره احمد‌رضا احمدی چنین گفت: "‌من فکر می‌کنم زندگی، عشق و آزادی به احمد‌رضا مدیون است. برای این که بسته‌های داستانی که او در زندگی‌های همه ما رها کرده است، همگی سرشار از عشق و زندگی و آزادی است. قصه‌های او سرشار از زندگی‌اند. نشانه‌های زندگی مثل درخت، پرنده، دریا، اسب و نشانه‌های کودکی مانند آرزوها، تیله‌ها، بادکنک‌ها و کلاف‌های رنگی، ساحل دریا، رنگین کمان و قایق‌های کاغذی. و از انسان سرشارند، پسرک غمگینی که در همه قصه‌هایش حضور دارد. پدرهایی که به سفر می‌روند و از مادرها، پدربزرگ‌هایی که قصه‌های غمگین تعریف می‌کنند و مادربزرگ‌ها."

تندیس احمد رضا احمدی و یک تابلوی نقاشی که با الهام از آثار او در طول برنامه خلق شدند، به همسر او که در مراسم حضور داشت، اهدا شد. در بخش دیگر مراسم، بیانیه سیزده سالگی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، که بیانگر رویکرد انجمن در آینده است، توسط عباس تربن خوانده شد. در این بیانیه، مهم‌ترین مشخصه‌های یک نهاد قوی تاثیر‌گذار، پویا و بالنده با دوازده صفت رهایی، سبکی، دیوانگی، بی پروایی، آموختگی ، یگانگی، رندی، خوشدلی، رواداری، بی خوابی، آیینگی و فرهمندی عنوان شد که برپایه تجربه‌های انجمن استوار بود.

اهدای جایزه به برندگان کارگاه داستان نویسی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، رونمایی از کتاب در به در به دنبال احمدرضا احمدی" و فوت کردن ۱۳ شمع به مناسبت سیزدهمین سالگرد تاسیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، از دیگر برنامه‌های مراسم بود.

Submitted by admin on