خبرهای فرهنگ و آموزش

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با خبرهای فرهنگ و آموزش را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
چهارمین مهرواره کشوری ادبیات کودک و نوجوان «شوناس» به میزبانی شهرستان کامیاران در محل سالن آمفی تئاتر اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر برگزار شد. مدعوین این مهرواره مسئولین استانی، شهرستانی، پژوهشگران، نویسندگان کودک و نوجوان و دست‌اندرکاران حوزه‌ی ادبیات داستانی و جمع کثیری از مردم علاقه‌مند بودند.
یکشنبه, ۲۵ تیر
بازنوگرایی خلاقانه‌ی سنتِ قصه‌ی پریان ژان کلود مورلوا یکی از نویسندگان برجسته‌ی ادبیات کودک و نوجوان فرانسه است. او با عشق خاصی که به قصه‌های پریان، فانتزی و فابل دارد با نزدیک شدن به سنت‌های ادبی دنیاهایی را خلق کرده است که هیچ‌کدام شباهتی به دیگری ندارد.
شنبه, ۱۴ فروردین
موسیقی واژه‌ها آنگاه‌که کتاب می‌خوانیم، روح ما به پرواز درمی‌آید  وقتی می‌نویسیم، انگشتان ما آواز سر می‌دهند واژه‌ها صدای طبل و نوای نی هستند بر صفحه‌ها مرغانِ آواز خوانند پرکشان و فیل‌هایی نعره‌زنان
شنبه, ۱۴ فروردین
زندگی این است نقش رنگ ها میان سیاه و سپید شب برفت و برآمد خورشید دخترک آمد شاد نواخت روز نو، روز سبز امید بر جهان، گرمی و روشنی تابید نوروزتان آفتابی و فرخنده باد!
جمعه, ۲۹ اسفند
عمو گاوه می نوازه این سبزه وای چه تازه دُم موشی هم چه نازه این قمری است نه غازه هفت سین برای نوروز این تازه یک آغازه آغاز شیرین و شاد نوروز فرخنده باد  
جمعه, ۲۹ اسفند
هر سال برای داوری داخلی براتیسلاوا از سوی کانون دعوت می‌شوم. چندین دوره به احترام تصویرگران پرتلاش کشورمان در این نشست ها شرکت ‌کردم و سعی‌ بر این بود که با رعایت اخلاق حرفه‌ای و پیروی از معیاری‌های شناخته شده به آثار برتر رأی دهم.
یکشنبه, ۲۴ اسفند
گفت‌وگوی عادله خلیفی با جمشید خانیان، نویسنده‌ی ادبیات کودک و نوجوان یکی از چهره‌های مطرح دو دهه اخیر ادبیات کودکان و نوجوانان ایران، جمشید خانیان است. نویسنده‌ای که سبک ویژه کارش، و نوع نگاهش به جهان از او نویسنده‌ای خاص ساخته است. نویسنده‌ای که در هر داستان‌اش اندیشه دارد و این اندیشه را با زبان داستانی بیان می‌کند. بی‌گمان اگر برگ‌های ارزشمند تاریخ ادبیات کودکان را در یک سده‌ای که در حال گذار از آن هستیم، پر کنیم، بخش‌هایی هم باید به کار او اختصاص داشته باشد.
یکشنبه, ۲۴ اسفند
مقاله تحلیلی تاریخی از محمدهادی محمدی، یک سده کار و کوششِ هزاران کوشنده و پدیدآورنده ادبیات کودکان سیمایی از تحول فراگیر اجتماعی به طور عام و تحول در فرهنگ کودکی ایران به طور خاص را به نمایش می‌گذارد.
شنبه, ۲۳ اسفند
بیست سال با شما بزرگ نشدیم، اما در این بیست سال بسیار کارهای بزرگ کرده‌ایم
جمعه, ۱۵ اسفند
شروع آموزش از مفاهیم پایه، یکی از اصول بنیادین آموزش شمرده می‌شود. آغاز روند آموزش ابتدایی بدون توجه به این اصل، کودک و روند آموزش او را دچار مخاطرات جدی می‌کند. ضعف و نقصان در خواندن و نوشتن از شایع‌ترین مخاطرات است. برخی از کودکان به رغم آشنایی شنیداری با زبان، در امر خواندن و نوشتن دچار مشکل می‌شوند که ریشه در نقصان آموزش و شناخت آنان از مفاهیم پایه دارد.
دوشنبه, ۱۱ اسفند
از خانه‌هایتان همراه کودکان نمایش ببینید. با آغاز رویداد «هجدهمین جشنواره‌ بین‌المللی تهران مبارک» از امروز تا ۱۷ اسفند ماه در خانه‌هایتان نمایش عروسکی ببینید.
یکشنبه, ۱۰ اسفند
نخستین بارقه‌های فکری تولید دانشنامه‌ای مرجع برای کودکان و نوجوانان ایرانی به دهه چهل شمسی باز می‌گردد. زنده یاد توران میرهادی و دیگر بانیان شورای کتاب کودک، وجود کتاب‌های مرجع ترجمه شده در آن مقطع زمانی را برای نقش آفرینی در گسترش روند پرسش‌گری کودکان و پاسخ‌گویی به آن‌ها، کافی نمی‌دانستند.
دوشنبه, ۴ اسفند
کتاب حسی لمسی «یه چیزی اینجاست»، طراح و سازنده سمانه نادری در بخش کتاب‌های حسی و لمسی و کتاب «هفت اسب هفت رنگ» نویسنده محمدهادی محمدی، تصویرگر نوشین صفاخو، انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نامزد به این مجموعه راه پیدا کردند.
یکشنبه, ۷ دی
«مسابقه‌ی بین‌المللی تصویرگری کتاب جزیره‌ی نامی»، که به «مسابقه‌ی نامی» شناخته ‌شده است، از سال 2013 از سوی پایه‌گذار جزیره‌ی نامی و با هدف فراهم آوردن فرصتی برای تصویرگران جوان برای نشان دادن استعدادهای خلاقانه و افزایش کیفیت و استاندارد تصویرگری کتاب کودک برگزار می‌شود.
چهارشنبه, ۷ آبان
به مناسبت روز و هفته ملی کودک در ایران روز و هفته ملی کودک در ایران سال 1399 فرارسیده‌است، در حالت و وضعیتی غیرمعمول. این تجربه را به‌نوعی شاید صد سال پیش کودکان ایرانی به شکلی حادتر از سر گذراندند یا با سر به زمین افتادند. بسیاری از بزرگ‌سالان ایرانی هنوز نمی‌دانند در فاصله سال‌های 1296 تا 1299 شمسی کودکان ایرانی و بسیاری از نقاط آسیا و اروپا و جاهای دیگر، درگیر یک وضعیت پاندمیک یا همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی و البته قحطی ناشی از جنگ جهانی اول بودند. البته وضعیت آن زمان از جنبه قحطی و جنگ با امروز برابر نیست. اما وحشت از یک بیماری و همه‌گیر بودن آن بیش از همه به کودکان آسیب رسانده است.
چهارشنبه, ۱۶ مهر
نوزدهمین و بیستمین شماره‌ی دو فصل‌نامه علمی پژوهشی «مطالعات ادبیات کودک»، در تابستان سال 1399 منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان موضوع‌های نظری و پژوهشی در گستره‌ی ادبیات و هنر کودک و نوجوان گذارده شده ‌است. دو شماره‌‌ی 19 (بهار و تابستان) و 20 (پاییز و زمستان) 1398 در دهمین سال انتشار این دوفصلنامه‌ی علمی پژوهشی منتشر شده است.
دوشنبه, ۱۴ مهر
اسماعیل سعادت، ادیب، زبان شناس، مترجم و افزون بر همه این‌ها از سازندگان زبان کودکی در دوره زمانی ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۷ درگذشت. زندگی پربار او را کسانی دیگر در حوزه‌هایی مانند زبان شناسی و ادبیات و ترجمه باید بررسی کنند، اما در حوزه تاریخ و فرهنگ کودکی او یکی از سازندگان زبان کودکی در ایران معاصر بود.
چهارشنبه, ۱۲ شهریور
ده نفر از برجسته‌ترین تصویرگران کتاب کودکان جهان برای پشتیبانی از فعالیت‌های IBBY در سراسر جهان، شال یا روسری‌هایی با نسخه محدود و امضا شده عرضه کرده‌اند.
سه شنبه, ۱۱ شهریور
اگر بخواهیم در کوتاه‌ترین واژگان او را معرفی کنیم، این است، مردی که راه می‌رفت، اما کتاب بود. او به راستی از مردمی بود که قلب‌شان با کتاب می‌زد و نفس‌شان با کتاب می‌رفت و می‌آمد.
شنبه, ۱ شهریور
دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی داستان نویسی شوناس با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره‌ی آموزش و پرورش و اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کامیاران و حمایت موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران، جایزه‌ی مهرگان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداه کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان، به منظور گسترش ادبیات داستانی و کشف و معرفی استعدادهای جدی در حوزه‌ی داستان نویسی و داستان خوانی کودک و ایجاد انگیزه در کودکان، والدین و معلمان دوره‌ی ابتدایی سراسر کشور در راستای خلق آثار ادبی فاخر در این حوزه، سومین دوره‌ی این جشنواره را به صورت کشوری ویژه‌ی گرامیداشت زنده ‌یاد ثریا قزل ایاغ استاد کتابداری و ادبیات کودک و نوجوان ایران برگزار می‌کند:
چهارشنبه, ۲۹ مرداد