تصویرهای ایرانی در نمایشگاه جهانی!

آثار سه تصویرگر ایرانی به نمایشگاه تصویرگران کتاب کودک بولونیای ایتالیا در سال ۲۰۱۱ راه یافت.

آثار تصویرگری راشین خیریه، مرجان فرمانی و نوشین صفاخو در میان ۷۷ اثر از کشورهای مختلف جهان قرار گرفتند که در کنار هم نمایشگاه تصویرگران سال ۲۰۱۱ بولونیا را تشکیل می‌دهند.

این ۷۷ اثر، از میان صدها اثر که از کشورهای مختلف برای شرکت در نمایشگاه نامزد شده بودند، برگزیده شدند. آثار در دو بخش داستان و غیرداستان تقسیم بندی شده است. کارهای تصویرگرانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، اسپانیا، کره جنوبی، بلغارستان، مکزیک، تایلند، تایوان، پرتغال، دانمارک و رومانی به نمایشگاه امسال راه یافته‌اند. 

نمایشگاه، هر سال نخست در جریان نمایشگاه کتاب کودک بولونیا در ایتالیا، به تماشا گذاشته می‌شود. چهل و هشتمین نمایشگاه کتاب کودک بولونیا امسال از بیست و هشتم تا سی و یکم مارس (۸ تا ۱۱ فروردین ۹۰) در شهر بولونیای ایتالیا برگزار می‌شود.

در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، هر سال یک کشور اروپایی میهمان ویژه و افتخاری نمایشگاه است. امسال، کشور لیتوانی، به این افتخار دست پیدا کرده است. بازدید کنندگان از نمایشگاه امسال، به طور ویژه با هنر تصویرگری کتاب کودک در کشور لیتوانی آشنا می‌شوند. هنری از کشوری که کهن ترین زبان هندو اروپایی و فرهنگی بسیار غنی و کهن سال دارد. بازتاب فرهنگ قوی و کهن سال لیتوانی را می‌توان در آثار تصویرگران این کشور دید.

تصویرهای ایرانی در نمایشگاه جهانی

بر اساس سنتی ۳۰ ساله، نمایشگاه پس از بولونیا به ژاپن سفر می‌کند و در چندین موزه‌ هنری و گالری‌ در شهرهای مختلف ژاپن به تماشا گذاشته می‌شود. کودکان، آموزگاران و کتابدارن بازدیدکنندگان همیشگی نمایشگاه تصویرگران کتاب کودک بولونیا هستند.

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، بزرگ ترین گردهمایی دست اندرکاران ادبیات کودک جهان است. هر سال برنده گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان، جایزه آسترید لیندگرن و هر دوسال یکبار برندگان مهمترین جایزه ادبیات کودک جهان، جایزه هانس کریستین اندرسن در جریان این نمایشگاه اعلام می‌شوند. نمایشگاه بولونیا، جایزه ویژه خود را نیز دارد. جایزه راگازی بولونیا که هر سال در چند بخش به تصویرگری برجسته در کتاب های کودکان جهان اهدا می‌شود.

هدف برگزاری نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، فراهم کردن فرصتی برای دست اندرکاران ادبیات کودک جهان برای تبادل فرهنگ و اجازه انتشار کتاب‌های کشورهای مختلف در مناطق دیگر جهان است.

Submitted by admin on