آزادی و انتخاب در آموزش یک حق است

نشست گزارش هیئت ایرانی از کنفرانس جوامع فراگیرنده، ۲۸ تیر در کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک برگزار شد. 

این برنامه با همکاری انجمن پژوهش های آموزشی پویا برگزار شد. در این نشست، حوریه دهقان، زهرا عندلیب، شبنم صفایی، زهرا عندلیبی و پریچهر نسرین پی، تجربه های خود در این کنفرانس را با شرکت کنندگان به اشتراک گذاشتند. نخستین سخنران، پریچهر نسرین پی بود که درباره شبکه جوامع یادگیرنده و موسسه پژوهشی شیک شانتار در کشور هند و معرفی اهداف این شبکه سخن گفت. سپس حوریه دهقان شاد، استاد جامعه شناسی ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه آِزاد از دیدگاه جامعه شناسی جوامع یادگیرنده را بررسی کرد. در ادامه برنامه هم زهرا عندلیبی و شبنم صفایی از تجربه های خود از حضور در این کنفرانس سخن گفتند.

کنفرانس جوامع یادگیرنده (Learning Societies)، فروردین امسال در هیماچال پرادش، منطقه ای در مرز هند و چین برگزار شد. در این کنفرانس، ۳۰۰ نفر از کشورهای مختلف مانند آلمان، آمریکا، هند، برمه، نیجریه، پاکستان، اردن، کانادا، فرانسه و دیگر کشورها، شرکت کرده بودند. 

جوامع فراگیرنده، گروه هایی هستند که از یک فلسفه آموزشی آزاد در آموزش و پرورش پیروی می کنند. فلسفه ای که بر تمرکز زدایی از آموزش تاکید می کند. گروه های فراگیرنده، به آموزشی فراتر از ساختارهای رسمی آموزش و پرورش باور دارند و می کوشند تا محیط آزادی فراهم کنند تا کودکان بتوانند بر اساس علاقه و انتخاب خود به شکل آزادانه از محیط بیاموزند.

مهم ترین دغدغه گروه جوامع فراگیرنده این است که هر جامعه ای باید بر اساس ویژگی های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خود مدل آموزشی یگانه ای داشته باشد. 

گروه ایرانی شرکت کننده در این گردهمایی، ۹ نفر از اعضای نهادهایی مانند شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی کودکان دنیا، کانون توسعه فرهنگی، موسسه اندیشه ایرانشهر، کارگاه معماری معاصر ایران بودند.

Submitted by admin on