خبرهای حقوق کودک

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با خبرهای حقوق کودک را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
بعد از آشوب و هیاهویی که ویروس کووید- 19 در سال 2020 برپا کرد، سال جدید سال امید و برچیده شدن همه مشکلات خواهد بود. شعار روز جهانی مبارزه با کار کودکان در 2021 «حذف کار کودکان» اعلام شده است. سازمان بین‌المللی کار هشدار داده است که عواقب اقتصادی شیوع جهانی ویروس کووید-۱۹ممکن است تعداد بیشتری کودک را مجبور به کار کند و در معرض بهره کشی قرار دهد.
یکشنبه, ۲۳ خرداد
به مناسبت روز و هفته ملی کودک در ایران روز و هفته ملی کودک در ایران سال 1399 فرارسیده‌است، در حالت و وضعیتی غیرمعمول. این تجربه را به‌نوعی شاید صد سال پیش کودکان ایرانی به شکلی حادتر از سر گذراندند یا با سر به زمین افتادند. بسیاری از بزرگ‌سالان ایرانی هنوز نمی‌دانند در فاصله سال‌های 1296 تا 1299 شمسی کودکان ایرانی و بسیاری از نقاط آسیا و اروپا و جاهای دیگر، درگیر یک وضعیت پاندمیک یا همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی و البته قحطی ناشی از جنگ جهانی اول بودند. البته وضعیت آن زمان از جنبه قحطی و جنگ با امروز برابر نیست. اما وحشت از یک بیماری و همه‌گیر بودن آن بیش از همه به کودکان آسیب رسانده است.
چهارشنبه, ۱۶ مهر
در میان هجوم اخبار ناگوار، خبر جاری شدن سیل در استان سیستان و بلوچستان، بار دیگر نگاه‌ها را به یکی از محروم‌ترین نقاط ایران جلب کرده است. مردمان سخت‌کوش سیستان و بلوچستان در پی خشکسالی‌های مداوم، اینک زیر بار باران‌های سیل‌آسا کمر خم ‌کرده‌اند.
دوشنبه, ۲۳ دی
سازمان ملل متحد از سال ۱۹۵۴ (۱۳۳۳ ش.)، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) را «روز جهانی کودک» نام‌گذاری کرده است. تاکنون این روز هر ساله در سراسر جهان با هدف تحکیم همبستگی جهانی، افزایش آگاهی کودکان جهان و فراهم ساختن شرایط زیستی متناسب و رفاه کودکان، گرامی داشته می‌شود.
چهارشنبه, ۲۹ آبان
۲۰ مرداد برابر با ۱۲ آگوست ۲۰۱۹ روز بین المللی نوجوانان است. موضوع روز بین‌المللی نوجوان ۲۰۱۹ «تغییر در آموزش» است و تلاش‌ها از جمله تلاش‌های نوجوانان برای دستیابی به آموزش‌های فراگیرتر و دسترس‌پذیرتر برای همه نوجوانان را برجسته می‌کند.
سه شنبه, ۲۲ مرداد
پژوهشگران دانشگاه ادیت کوآن استرالیا به تازگی پژوهشی را انجام داده‌اند تا بفهمند کودکانی که در بیمارستان بستری شده‌اند چه نیازهای روحی-اجتماعی، جسمی و عاطفی دارند.
دوشنبه, ۳۱ تیر
شبکه یاری بیانیه‌ای را علیه طرح جمع‌آوری کودکان منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید:
چهارشنبه, ۲۶ تیر
۲۰ ژوئن روز جهانی پناهندگان است. در هر دقیقه ۲۰ نفر خانه و سرزمین خود را به سبب جنگ یا آزار و اذیت ترک می‌کنند. بیش از نیمی از پناهندگان را کودکان تشکیل می‌دهند.
پنجشنبه, ۳۰ خرداد
روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان هر سال ۱۲ ژوئن برگزار می‌شود. سازمان بین‌المللی کار روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان را در سال ۲۰۰۲ راه‌اندازی کرد تا توجه جهانیان را به این معضل جلب کند.
چهارشنبه, ۲۲ خرداد
۴ ژوئن برابر با ۱۴ خرداد روز جهانی کودکان قربانی خشونت و تجاوزگری نظامی است.
سه شنبه, ۱۴ خرداد
روز جهانی والدین هر سال در اولین روز ماه ژوئن برگزار می‌شود. سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۲ اول ژوئن را به افتخار پدران و مادران سراسر جهان، روز والدین اعلام کرده است.
شنبه, ۱۱ خرداد
فردا ۲۱ فوریه برابر با ۲ اسفند ماه روز جهانی زبان مادری است. این روز هر سال با هدف بالا بردن آگاهی‌ عمومی درباره تنوع زبانی و فرهنگی گرامی داشته می‌شود.
چهارشنبه, ۱ اسفند
نخستین روز جهانی خط بریل به طور رسمی روز جمعه ۴ ژانویه برابر با ۱۴ دی ماه برگزار می‌شود.
چهارشنبه, ۱۲ دی
سال ۲۰۱۸ که پیر شده و پار می‌شود، سال ۲۰۱۹ که نو شده و نای می‌شود.
دوشنبه, ۱۰ دی
نخستین کنگره کودکی، توسعه و سیاست‌گذاری اجتماعی ۲۵ و ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
سه شنبه, ۲۷ آذر
امروز ۲۹ آبان برابر با ۲۰ نوامبر، روز جهانی کودک (Universal Children’s Day) است. در سال ۱۹۵۴، سازمان ملل متحد ۲۰ نوامبر را به عنوان روز جهانی کودک انتخاب کرد و از آن زمان هر سال این روز برای بالا بردن همبستگی و آگاهی میان کودکان و بهبود رفاه آن‌ها جشن گرفته می‌شود.
سه شنبه, ۲۹ آبان
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، نام اختصاری «کتاب تاک» را به جای عبارت «انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان» برای کتاب‌های کودک و نوجوان خود برگزید.
شنبه, ۲۱ مهر
در پنجاه و پنجمین برنامه از سلسله برنامه‌های هفتگی «خواندن در موزه» کتابی با موضوع آموزش مراقبت‌های جنسی برای خردسالان خوانده خواهد شد.
شنبه, ۲۱ مهر
هفته ملی کودک سال ۱۳۹۷ با شعار «آینده را باید ساخت» از ۱۴ تا ۲۰ مهر در سراسر کشور برگزار می‌شود.
یکشنبه, ۸ مهر
اول مهر، روزی که مهربانی با دانش همراه می‌شود و زندگی جریانی دگرگونه پیدا خواهد کرد، درهای مدارس گشوده می‌شوند و کودکان به امید آموختن روش‌های بهتر زندگی کردن راهی مدارس خواهند شد.
دوشنبه, ۲ مهر