هنگامی که مرگ کودکان را در آغوش می گیرد

 همچنان که بحران خشکسالی در منطقه ای که به نام شاخ آفریقا مشهور است، شدت می گیرد، جامعه جهانی به کند بودن روند غذارسانی به این منطقه بحران زده، بیشتر پی می برد. 

خشکسالی، مدتی است گریبان مردم فقیر ساکن کشورهای شرق آفریقا را گرفته است. خشکسالی امسال، در ۶۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. گفته شده اکنون، بیشتر از یازده میلیون انسان در شرق آفریقا به شدت به کمک نیاز دارند. آن ها با خشکسالی، جنگ و بالا رفتن قیمت غذا روبه رو هستند. با همه این ها، جامعه بین المللی به این بحران انسانی، واکنش کندی نشان داده است. یونیسف اعلام کرده که اگر کمک ها به سرعت از راه نرسد، نزدیک به ۵۶۶ هزار کودک بر اثر سوءتغذیه شدید جان خود را ازدست بدهند. 

فراهم کردن غذا و دارو برای کودکان دچار سوء تغذیه، فراهم کردن آب آشامیدنی، پشه بند برای دورماندن از گزش پشه مالاریا و بسته های کمک های انسانی برای خانواده های در حال مهاجرت نیازهای اساسی مردم این منطقه هستند. ساختن پناهگاه های امن و فراهم کردن امکان آموزش برای کودکان از دیگر نیازهای مهم مردم بحران زده آفریقایی است. 

هنگامی که مرگ کودکان را در آغوش می گیرد

با این که سازمان ملل نسبت به بحرانی بودن وضع در این بخش از آفریقا، هشدار داده بود، کمک های مالی محدودی از طرف دولت ها و اهدا کنندگان خصوصی به سازمان ملل رسیده است. یونیسف اعلام کرده اکنون با کمبود بودجه ای ۲۰۰ میلیون دلاری برای کمک به کودکان در این منطقه روبه رو است. وضعیت در کشور سومالی به حدی بحرانی است که تنها ۱۲۰ میلیون دلار برای رسیدگی به مردم جنوب شرق سومالی نیاز است. 

به گفته یکی از مدیران یونیسف، تنها زمانی که مردم شروع به گشتن از مرز کشورهای دچار خشکسالی و فرار از آن منطقه کردند، عمق بحران مشخص شد. کودکان بسیاری در این مسیر، از شدت گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست دادند.  او گفته افزون بر گرسنگی و تشنگی، ابتلا به بیماری های واگیردار یکی دیگر از دلایل مرگ کودکان است. این علت مرگ و میر، با فراهم کردن امکان واکسینه کردن کودکان و امکانات ابتدایی بهداشت، به آسانی قابل پیشگیری است. یونیسف، از جامعه جهانی درخواست کرده تا این بحران انسانی را جدی بگیرند و به سازمان ملل کمک کنند. 

Submitted by admin on