کودکان هنرمند در روستای ایرانی

 سی و دومین جشنواره هنر در روستا، این بار در روستایی در نزدیکی قائمشهر برگزار شد.

این برنامه، روز جمعه ۱۸ شهریور در روستای "کوتنا" از توابع قائمشهر از ۹ صبح تا ۱۸ بعد از ظهر با حضور اهالی روستا، هنرمندان و بازدید کنندگانی از شهرهای مختلف کشور به همت دبیرخانه جشنواره هنر در روستا و با پشتیبانی گروه هنری حجم سبز برگزار شد.

همسویی برخی فعالیت های موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با فعالیت های جشنواره هنر در روستا ما را بر آن داشت تا با شرکت در این جشنواره ضمن معرفی فعالیت خود و آشنایی با دست اندرکاران این جشنواره و فعالیت های آنها زمینه های تعامل بیشتر را در اجرای فعالیت های فرهنگی- هنری در آینده فراهم آوریم. 

برنامه های این جشنواره در چند نقطه از روستا پراکنده بود (دبیرخانه جشنواره، یک خانه روستایی، یک باغ و در محیط جنگلی کنار روستا) بر ۳ دیوار خانه های روستا، نمایشگاهی از عکس های قدیمی روستای کوتنا متعلق به دهه های ۴۰ تا ۶۰ قرار داشت با موضوعاتی چون مدرسه ها و کلاس درس، خانواده در روستا، کار، تیم های ورزشی و غیره.

کودکان هنرمند در روستای ایرانی

مسئولین جشنواره، هدف از برگزاری این نمایشگاه عکس های قدیمی را تاسیس موزه مردم شناسی روستایی اعلام کرده بودند تا با مشارکت اهالی روستا نه تنها در روستای کوتنا بلکه روزی در همه  روستاها ایران با ایجاد چنین مراکزی متوجه میراث ارزشمند گذشتگان خود شوند و از آن نگهداری نمایند.

از برنامه های این جشنواره که کودکان نیز در آن حضور داشتند کار با لوح های گلی بود. مهدی سماع کار هنرمند مجسمه ساز بابلی که کودکان و بزرگسالان را برای کار با این لوح ها تشویق می کرد، نوشته ای را روی دیوار قرار داده بود با این متن: " بنویس برای وطنت، برای خودت و برای اندیشه هایت".  او از همه می خواست که با توجه به این نکته، تجربه خود را در کار با گل داشته باشند. به گفته سماع کار، از لوح های گلی تهیه شده در ساخت یک بنای یادمان استفاده خواهد شد. در میز کناری آن، کودکان باز هم همراه با بزرگسالان همراه با چرخ کوزه گری دست در گل فرو می بردند و با تقلا برای قائق آمدن بر چرخش چرخ، حجم ذهنی خود می ساختند. در مجموعه فعالیت در جنگل نیز چند کودک حضور داشتند. در این فعالیت، کاغذهای سفید را به دور تنه درختان پیچیده بودند. تفکر پشت این کار بازگشت کاغذ به مبدا خود بود و هنرمندان اعتقاد داشتند حال که جنگل ها در حال نابودی هستند چه خوب است نقش پوسته  آن ها را بر کاغذها داشته باشند تا به یادگاربرای آیندگان بماند.

کودکان هنرمند در روستای ایرانی

هنر در روستا حرکتی ا‏ست جوان با پشتوانه فعالیت گروهی که در فروردین سال ۷۸ در بین جوانانی شکل گرفته که دغدغه‏شان تفکر و تعمق بر مسائل مختلف زندگی و اطراف شان با دیدگاهی تجسمی است. هنر در روستا سبب خواهد شد تا هنرمندان در جغرافیایی تازه به فعالیت بپردازند و با همراهی مردم روستا به زندگی خود به گونه‏ای دیگر بیاندیشند.  از نگاه این هنرمندان، این حرکت  منبعی‏ خواهد بود سرشار از اطلاعات برای جامعه‏شناسان، مردم‏شناسان، روانشناسان، محققین اجتماعی، پژوهشگران، گردشگران و افراد بیشماری که می‏توانند از دستاوردهای این گروه استفاده لازم را ببرند. در این مسیر پرداختن و شناختن دو سویه اصلی این حرکت که در یک سویه‏اش هنرمند و در دیگر سویه‏اش مردم و جغرافیای روستا قرار دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. 

Submitted by admin on