اکودهکده ها، الگوی تازه ای برای زندگی نسل های آینده

۲۰ تا ۲۳ تیر  امسال کنفرانس "شبکه جهانی اکو دهکده ها" در اکو دهکده کریشنا در کشور مجارستان برگزار شد. 

کارشناسان شرکت تعاونی زیست پایدار مانا که در این کنفرانس شرکت کرده بودند، در روز چهارشنبه ۵ مهر، گزارشی از این کنفرانس را در شورای کتاب کودک ارائه کردند.  اکو دهکده ها، جامعه هایی هستند که با هدف رسیدن به تعادل پایدار اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی بنیان گذاشته می شوند.

کارشناسان شرکت مانا، در سخنان خود موضوع "زیست پایدار، الگوی نوین زندگی" را به عنوان موضوعی که در هزاره جدید بیشتر به آن اندیشیده می شود مطرح کردند. در این جلسه،  قاسم ملکی از شرکت کنندگان در کنفرانس، به تاریخچه ایجاد اکو دهکده ها و جنبش های مرتبط با آن پرداخت و در ادامه درباره زیستگاه اشتراک آرمانی، توسعه پایدار، زیست پایدار و اکو دهکده ها در مقام آموزشگاه هایی برای زیست پایدار سخن گفت. 

اکودهکده ها، الگوی تازه ای  برای زندگی نسل های آینده

سپس مژگان صفایی به ساختار اکو دهکده کریشنا که محل برگزاری کنفرانس بود به جهت ساختار اقتصادی، معماری و فرهنگی پرداخت و در ادامه ندا موحدی پور و بهاره کیایی گزارشی از روند برگزاری کنفرانس و برنامه های آن ارائه دادند.

 در این کنفرانس بسیاری از شرکت کنندگان از کشورها و شهرهای مختلف به همراه فرزندان خردسال و کودک خود شرکت کرده بودند که حضور آزاد آن ها در همه برنامه ها و پاسخگویی به کنجکاوی های آن ها نشان از شکل گیری رویکردی جدید در آموزش و پرورش و تربیت کودکان در جهان دارد.  

سال ها است بحث "زیست پایدار، الگوی نوین زندگی" مورد توجه جامعه شناسان، اقتصاددانان، معماران، فعالان محیط زیست و به ویژه مردم عادی قرار گرفته است.  شکل گیری اکو دهکده ها در نقاط مختلف جهان نمونه های عملیاتی از تلاش گروه های مختلف برای رسیدن به یک زندگی طبیعی، انسانی و پایدار است. این حرکت هنوز هم در ابتدای راه خود برای رسیدن به استانداردهای لازم برای شکل گیری این گونه زیست گاه ها است.  

اکودهکده ها، الگوی تازه ای  برای زندگی نسل های آینده

جایگاه کودکان هنوز به روشنی در اکو دهکده ها روشن نشده است. هر چند ایجاد مدارس رسمی و فضاهای عمومی فرهنگی برای آموزش مهارت های اجتماعی، مهارت های زندگی و آگاه سازی طبیعی در طبیعت سر لوحه آموزش کودکان و نوجوانان است. در حال حاضر نوجوانان و جوانان بر پایه آموزش رسمی کشور خود آموزش می بیند و پس از ۱۸ سالگی اگر مایل باشند می تواند اکو دهکده را ترک کنند.

 در اکو دهکدها بنیاد خانواده از احترام ویژه برخوردار است و تلاش می شود  روی ارتباط های درست انسانی در خانواده و جامعه کار شود و خانواده به اصالت واقعی خود نزدیک شده و نسل آینده نسلی پاک باشند. در اکو دهکده های مختلف بر پایه باورهای مذهبی و یا اجتماعی به این مسئله توجه می شود. 

برنامه های کنونی این زیست گاه ها بیشتر روی زندگی انسانی و آگاهی انسان نسبت به خودش متمرکز است و توجه ویژه به گروه های سنی مختلف هنوز شکل نگرفته است.

 البته در کنفرانس سال ۲۰۰۵ شبکه جهانی اکو دهکده ها GEN، همزمان با دهمین سالگرد این شبکه،  یک گروه از جوانان با عنوان NextGEN  (نسل آینده از شبکه جهانی اکو دهکده ها) شکل گرفت تا جوانان با حضور در کنفرانس ها و اکو دهکده های گوناگون در سرتاسر جهان بتوانند تجربه های خوبی برای زندگی در یک اکو دهکده به دست آوردند.

Submitted by admin on