گرامی داشت هیئت مدیره یونسکو از دختر مبارز پاکستانی: "ما همه ملاله هستیم!"

هیئت رئیسه یونسکو، دفتر فرهنگی، آموزشی و علمی سازمان ملل متحد در فعالیتی نمادین ملاله یوسف زای دختر ۱۴ ساله پاکستانی را بزرگ داشتند. 

آن ها در روز پایانی صد ونودمین نشست هیئت مدیره یونسکو، عکس هایی از این دختر مبارز را بالا گرفتند و گفتند که "ما همه ملاله هستیم!". 

ملاله یوسف زای، یک مبارز آموزش دختران در پاکستان است که از ۱۱ سالگی در اعتراض به بسته شدن مدرسه های دخترانه از سوی طالبان در دره سوات پاکستان فعالیت مبارزاتی خود را آغاز کرد. اما طالبان در روز ۱۰ اکتبر امسال، هنگام بازگشت او از مدرسه  به سرش تیراندازی کردند. 

ایرینا بوکوا دبیر کل یونسکو در این بزرگداشت، درباره ملاله و هم چنین وضعیت آموزش دختران در کشورهای مختلف جهان سوم سخن گفت. او به تلاش پیگیرانه یونسکو برای فراهم کردن حق آموزش برای همه دختران و پسران در جهان تاکید کرد و گفت: "در هر نقطه ای از جهان که یک دختر از مدرسه رفتن محروم شود، این شلیکی به همه دختران در جهان، شلیکی به حق آموزش و حق پرورش استعدادها است و این قابل قبول نیست."

گرامی داشت هیئت مدیره یونسکو از دختر مبارز پاکستانی ما همه ملاله هستیم

او به مواردی از آسیب رساندن به دختران دانش آموز در دنیا و هم چنین محرومیت آن ها از آموزش اشاره کرد و گفت:  "در بهار امسال، بیشتر از ۱۰۰ نفر از دختران دانش آموز در استان تخار افغانستان، توسط افراد مخالف با آموزش دختران مسموم شدند. در مالی، دختران هنگامی که هنوز بسیار کوچک هستند، ناچار به ازدواج می شوند و از تحصیل بازمی مانند. ملاله، نماد همه این دختران است. ما نیز کنار آن ها می ایستیم و شجاعت آن ها را ستایش می کنیم. ما از کوشش و مبارزه این دختران برای دسیدن به کمترین حقوق شان پشتیبانی می کنیم، چه در پاکستان و چه در هرجای دیگری از جهان."

شهناز وزیر علی، نماینده پاکستان در یونسکو نیز در سخنانی گفت: "ملاله نماد حق دختران برای برخورداری از آموزش است. هنگامی که ما او را به خاطر فعالیت هایش ستایش می کنیم، در واقع ده ها هزار ملاله شجاع در کشورهای مختلف جهان را بزرگ داشته ایم."

ملاله هم اکنون در بیمارستانی در شهر لندن پایتخت انگیس بستری است و به تازگی از حالت کما بیرون آمده است.

Submitted by admin on