با من بخوان در دو پرورشگاه دخترانه و پسرانه باغستان کرج

از زمانی که برنامه با من بخوان در دو پرورشگاه دخترانه و پسرانه تحت پوشش سازمان بهزیستی "رستگاران خانه مهر" و " هستی جاویدان" در باغستان کرج آغاز شده است، زمان زیادی نمی گذرد.

با فرا رسیدن بهار "با من بخوان" نیز به این دو پرورشگاه سفر کرد و اکنون کودکان برای شرکت در نشست های با من بخوان که هفته ای یک روز در هر یک از این دو مرکز برگزار می شود، روز شماری می کنند.  
مهری سرلک صفایی از کارشناسان و آموزشگران  برنامه با من بخوان در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان پس از بازدید از این دو مرکز در تاریخ ۴ امرداد و گفت و گو با مدیران  و مربیان از تاثیر شگرف این برنامه بر کودکان گزارش می دهد.  

خانم محمدی حاجی‌زاده مدیر مرکز رستگاران مهر از تغییر رفتار کودکان و رشد آنان در زمینه‌های اجتماعی، فردی و زبانی سخن گفته است. به باور ایشان: «بچه ها کتابهای با من بخوان و فعالیت‌های آن را خیلی دوست دارند، قبلا انگیزه‌ی کتابخوانی نداشتند و هر کتابی را پاره می‌کردند، نقاشی می کشیدند و آن را خط خطی می کردند، در حالی که حالا کتاب می‌خوانند. شخصیت‌های داستان را با خود تطبیق می‌دهند و داستان را از دید خود تعریف می‌کنند و قسمت‌هایی که کار خوب یا بد کرده اند را برجسته می‌کنند. حتا تا قبل از این برنامه، بچه-ها در نقاشی‌هایشان فقط از مداد مشکی استفاده می‌کردند اما حالا از رنگ‌های مختلف استفاده می کنند.»خانم حاجی زاده در ادامه می گوید:  « تا قبل از شروع برنامه با من بخوان، بچه ها با هم خیلی دعوا می کردند اما الان یاد گرفته اند با هم حرف بزنند.»
خانم حاجی زاده به رشد زبانی کودکان نیز اشاره کرده است: "دایره‌ی واژگان بچه‌ها گسترده شده است، اصطلاحات را به خوبی یاد گرفته‌اند و در صحبت کردن از واژه های جدید و اصطلاخات به خوبی استفاده می کنند."

 با من بخوان در دو پرورشگاه دخترانه و پسرانه باغستان کرج

مربیان مرکز پسرانه "هستی جاویدان" نیز در گفت و گو با کارشناس برنامه با من بخوان اظهار داشته اند که: "پس از گذشت چند ماه از اجرای این برنامه، نگاه کودکان و حتا مربیان به کتابخوانی عوض شده است. پسرها به کتابخوانی علاقه پیدا کرده‌ا‌ند، خود را جای شخصیت‌ها قرار می‌دهند و سعی می‌کنند فکر کنند که چگونه می‌توانند خود را نجات دهند و کارهای خارق‌العاده انجام دهند. فعالیت‌های پیش و پس از کتابخوانی مانند گفت وگو با بچه‌ها، کتابسازی، نمایش، نقاشی، کاردستی و... نیز باعث شکوفایی خلاقیت کودکان و رشد دایره ی واژگان آن ها شده است."

مهری سرلک صفایی در بازدید از این مراکز شاهد بوده است که در بین کودکان انگیزه‌ی کتابخوانی افزایش یافته است. آن ها با علاقه به کتابخانه می‌روند، کتاب برمی‌دارند و می خوانند یا کتاب به امانت می‌گیرند. اکنون رفتن به کتابخانه جزو برنامه روزانه کودکان این دو مرکز شده است.

کلیدواژه:
Submitted by editor3 on