قلمرو کودکی - رویاهای کودکی!

گزارشی از نمایشگاه آثار سه بعدی تصویرگران در فرانکفورت

"قلمرو کودکی - رویاهای کودکی" نام نمایشگاهی از آثار سه بعدی و حجمی چهار تصویرگر بین المللی است که از ۲۷ سپتامبر کار خود را در شهر فرانکفورت آلمان آغاز کرده است و به مدت ۶ ماه نیز ادامه خواهد یافت.

در این نمایشگاه آثار حجمی "شان تان"، تصویرگر نامدار استرالیایی و برنده جایزه آسترید لیندگرن در سال ۲۰۱۱، برای افسانه های برادران گریم، آثار کی ویند توستر تصویرگر نروژی که با تکنیک کلاژ کاغذ تصویرهایی احساس برانگیز برای کتاب "آغوش پدر همسان قایق است" آفریده است و آثار زوج هنری فرانسوی، آنوک بویس و لویس ریگارد که به شیوه پاپ آپ کتابی زیست محیطی برای نجات اقیانوس ها خلق کرده اند، به نمایش در آمده اند.

قلمرو کودکی - رویاهای کودکی

در این نمایشگاه هر صحنه از کتاب را که در ابعاد بزرگ به نمایش درآمده اند، می توان از زوایای مختلفی نگاه کرد. بیننده می تواند با تغییر مکان خود بعد تازه ای از تصویرها را ببیند و شگفت زده شود. هنگامی که در برابر چشمان بازدیدکننده اعماق اقیانوس به زیبایی به نمایش در آمده است، با بالا رفتن از یک پلکان که در نزدیکی این صحنه گذاشته شده است، می تواند تماشاگر فعالیت هایی باشد که در سطح اقیانوس در حال انجام است.

قلمرو کودکی - رویاهای کودکی

به تدریج بازدیدکنندگان این نمایشگاه در می یابند که اگر می خواهند شگفتی های بیشتری از هر صحنه از داستان کشف کنند باید پیوسته مکان خود را تغییر دهند و از زاویه های گوناگون آن را نگاه کنند. به این شکل بازدیدکننده می آموزد که همین اتفاق در کتاب ها هم نیز تکرار می شود.

قلمرو کودکی - رویاهای کودکی

در کتاب های پاپ آپ این بیننده است که به چالش کشیده می شود که در لابلای صحنه ای که به شکل پاپ در کتاب بالا آمده است چشم بگرداند و از هر زاویه به کشفی تازه برسد و در کتاب هایی که تصویرها با تکنیک کلاژ یا آثار حجمی، تصویرگری شده اند این وظیفه تصویرگر است که با عکاسی از زاویه های گوناگون و ایجاد کنتراست های نور و سایه این فرصت را برای به شگفتی در آمدن بیننده ایجاد کند.

قلمرو کودکی - رویاهای کودکی

در بروشوری که برای این نمایشگاه منتشر شده است، می خوانیم:

"در کتاب ها، تصویرها مکانی را برای تخیل ورزی ما ایجاد می کنند. حال اگر این فضاها سه بعدی باشند چه اتفاقی می افتد؟ تصویرگرانی که آثار حجمی و سه بعدی آن ها در این نمایشگاه به نمایش در آمده اند، ستارگان قصه گویی سه بعدی هستند. نمایشگاه "قلمرو کودکی – رویاهای کودکی" تنها نمایشگاهی از آثار این هنرمندان نیست، فرصتی است تا بازدیدکنندگان این گونه فضاسازی ها را از نزدیک و در ابعاد بزرگ تجربه کنند و تفاوت های آن را با درک تصویر های دو بعدی دریابند.

قلمرو کودکی - رویاهای کودکی

در فضاهای سه بعدی توجه و تمرکز بیشتری به چالش کشیده می شود. داستان ها به شکل سه بعدی پیشرفت می کنند. فضای سه بعدی یکی از عناصر مهم قصه گویی است. فضا واسطه ای است تا درک احساس ها از راه دیدن امکان پذیر شود. برای "شان تان" این فضا مکانی است برای بیان خشم، ترس، وحشت و لذت. این نویسنده –تصویرگر استرالیایی دستمایه کار خود را بیان احساس ها و حالت های داستان ها قرار داده است. تندیس های او برای افسانه های گریم فشرده ای از روایت و تجربه های اوست.

قلمرو کودکی - رویاهای کودکی

او در تندیس های خود تلاش کرده است به هنر عامیانه نزدیک شود. آثار حجمی او به مجسمه هایی شباهت دارند که باستان شناسان در حفاری ها خود کشف می کنند. تندیس ها در طول تاریخ از نسلی به نسل دیگر تغییر کرده اند، همچون افسانه ها و داستان های پریان که دهان به دهان در طول تاریخ نقل شده اند و تا به امروز که به این شکل پالوده در کتاب ها منتشر می شوند.

قلمرو کودکی - رویاهای کودکی

این نمایشگاه به ما نشان می دهد که در عصر دیجیتال، چگونه تصویرگران تلاش می کنند پتانسیل های گوناگون کاغذ و کتاب را کشف کنند. آن ها تصویر ها را به اجسامی سه بعدی تبدیل می کنند که دنیای رویاها و تخیل در برابر چشمان کودک و بزرگسال به مرز واقعیت نزدیک شود.

نویسنده
زهره قایینی
Submitted by editor3 on