موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان جز پنج موسسه برگزیده نخستین دوره تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی!

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به سبب اجرای برنامه با من بخوان جز پنج موسسه برگزیده نخستین دوره ی تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی شد.

این برنامه توانست به سبب ترویج گسترده و پایدار کتابخوانی در میان کودکان خانواده‌های ساکن استان‌های مرزی و محروم، انجام فعالیت‌های هنری در پیوند با کتاب و کتابخوانی و تربیت مربیان حرفه‌ای برای ترویج کتاب‌خوانی این عنوان را از آن خود کند.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان جز پنج موسسه برگزیده نخستین دوره تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی

کتابخانه میوه‌ای به سبب ابتکار در ترویج کتاب در مناطق محروم سیستان و بلوچستان از طریق راه‌اندازی باغ کتاب‌خوانی و همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی در شهرستان خاش، روستای سنگان،‌ انجمن فرهنگی هنری ویرا به سبب ترویج و اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به همراه اجرای برنامه‌های داستان‌خوانی و قصه‌پردازی در پارک‌ها، مدرسه‌ها و مهد کودک‌های استان ایلام، موسسه شهرکتاب و فصلنامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، برای فهرست لاک‌پشت پرنده به دلیل ارزیابی کتاب‌های کودک و نوجوان در هر فصل، تدوین کتاب‌های باارزش در فهرست لاک‌پشت پرنده و برگزاری جشن امضای فصلی برای کتاب‌های راه‌یافته به فهرست در کتابفروشی‌، خرد سپاهان به سبب تشکیل کلاس‌های کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوان، تشکیل گروه‌های ترویج کتاب‌خوانی، برگزاری همایش «بچه‌ها، کتاب»، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد کتاب در سطح شهرهای مختلف، ایجاد کتابخانه یا کیسه کتاب برای امانت دادن به مادران در استان اصفهان ۴ برگزیده دیگر نخستین دوره این جایزه بودند. این ۵ طرح از میان ۹۰ طرح فرستاده شده برگزیده شده اند.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان جز پنج موسسه برگزیده نخستین دوره تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان جز پنج موسسه برگزیده نخستین دوره تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی

افزون بر این "جایزه مهر طه" به‌ سبب تجربه سه دوره برگزاری جایزه مهر طه با مشارکت دختران نوجوان بنیاد نیکوکاری مهرطه و چند نهاد خیریه دیگر، "نذر کتاب" به ‌سبب گردآوری کتاب‌های نو و دست دوم از ناشران و شهروندان و توزیع آن ها در روستاها، مؤسسه های خیریه، و سازمان‌های مردم‌نهاد حمایتی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، خرید کتاب برای کودکان و نوجوانان از طریق انجام فعالیت‌های خیریه، "خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج کتابخوانی" به سبب اختصاص یک واحد مسکونی در شهر تهران به عنوان یک کتابخانه چهارطبقه برای محله، ایجاد دو کتابخانه کودک و نوجوان و  خانواده، برپایی نمایشگاه‌های دوره‌ای، آموزش شیوه‌های درست خواندن و لذت بردن از کتابخوانی، اجرای برنامه‌های قصه‌گویی و آشنایی با فضاهای سنتی ایران و ارائه مشاوره و راهنمایی برای راه‌اندازی کتابخانه، "گروه جهادی محسنین" به‌ سبب فعالیت در قالب گروه جهادی از طریق احدات و تجهیز کتابخانه‌های روستایی و اجرای کارگاه آموزشی با هدف علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی، برگزاری جلسات همفکری گروهی درباره فعالیت کتابخانه، کانون توسعه فرهنگی کودکان به سبب راه اندازی ۱۵ کتابخانه در روستاها و مناطق محروم، و تجهیز و فعال‌سازی ده‌ها کتابخانه موجود، آموزش خانواده‌ها و آموزگاران برای مدیریت کتابخانه‌های محلی نیز تقدیر شد.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان جز پنج موسسه برگزیده نخستین دوره تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی

این برنامه به مناسبت بیست‌ودومین دوره هفته کتاب و با هدف پشتیبانی از فعالیت‌های ابتکاری، مؤثر و جذاب در حوزه ترویج کتابخوانی از سوی وزرات فرهنگ و  ارشاد اسلامی برگزار شد.

هیئیت داوران این دوره دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا، دکتر حسین پاینده، منتقد ادبی، پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌ طباطبایی، دکتر سیدکاظم حافظیان رضوی پژوهشگر، و بلقیس سلیمانی، نویسنده و منتقد ادبی گروه داوری این جشنواره بودند.

در بیانیه داوران نخستین دوره تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی آمده بود: از انجا که ترویج کتابخوانی بخش مهجور و کمتر دیده شده بود و تعریف جامع و مانعی از آن به دست نیامده بود کمیته علمی چاره ای جز انتشار یک فراخوان ساده نداشت. داوری و ارزیابی کارهای رسیده بسیار دشواری بود و فقط با کمک گروه های کارشناسی و تجربه های مستند شده ی در خود طرح ها آسانتر شد. چون این طرح برای اولین اجرا می شد و استاندارهای ارزیابی از پیش تعیین شده و روشنی وجود نداشت و استانداردهای آکادمیک و مرسوم به خوبی پاسخگوی تنوع و خلاقیت های موجود نبود، با اتکا به تجربه ی هیئت داوران معیارهای اصلی از درون خود طرح ها استخراج شد. معیارهای نهایی همچون کارگروهی، اصالت و نو آوری داوطلبانه بودن، استفاده خلاقانه از امکانات موجود، شمول لایه های دور از دسترس جمعیتی ضریب نفوذ، همخوانی با فرهنگ بومی، پایداری در برابر تحولات روزمره و غیرو را شامل شد. در این جا لازم می دانیم به خاطر این حجم از فعالیت های جدی به این مروجان تبریک بگوییم و به خاطر این مجموعه کارهای افتخار آفرین دست مریزاد می گوییم  و می خواهیم از این گونه فرصت ها برای پیشبرد اهداف خیرخواهانه خود بهره گرفته و از راه ارتباط و تبادل تجربه با یکدیگر اقدامات خود را سرشار از تجربه و آگاهی کنند. همچنین جا دارد از دولت و مسئولان دولتی بخواهیم که قدر این گروه های داوطلب ترویج کتاب و کتابخوانی را بیشتر دانسته و از مشارکت دلسوزانه و تجربه های واقعی آن ها در مدیریت و اجرا طرح های فرهنگی بیش از پیش بهره گیرند. امید داریم در سال آینده با تعداد بیشتر شرکت کنندگان فرزانه و دانش ورز شاهد رقابتی افتخارآمیز بین همه مروجان عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور باشیم.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان جز پنج موسسه برگزیده نخستین دوره تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی

"با من بخوان" برنامه ای برای ترویج کتابخوانی با کودکان به ویژه کودکان در مناطق محروم است. این برنامه بر اساس رساندن کتاب های مناسب و با کیفیت به دست کودکان و نوجوانان پایه ریزی شده است. هدف آن است که کتاب های مناسب در هر کجا، خانه یا مدرسه با کودکان خوانده شود.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان مجری این برنامه بیش از پانزده سال است که درباره تاریخ ادبیات و فرهنگ کودکان ایران پژوهش می کند.

این موسسه برای کمک به کودکان کار و خیابان، صندوق آموزش و توانمند سازی کودکان کار را در سال ۱۳۸۵ بنیاد نهاد. این صندوق با کمک های مردمی اداره می شود. صندوق با اهدا کتاب های فارسی آموز ادبی و ریاضی آموز ادبی (مجموعه کتاب های آموزش خلاق)‌ به آموزش بهتر کودکان کار و خیابان رسانده است.

موسسه به سبب موفقیت این طرح و تاثیری که این گونه کتاب ها درآموزش و سامان یابی روحی کودکان داشته است، برنامه ی "با من بخوان" را از تابستان ۱۳۹۰ آغاز کرد. ‌

 با برنامه با من بخوان بیشتر آشنا شویم

Submitted by editor3 on