۱۲۰ هزار کودک و نوجوان در سیستان و بلوچستان از تحصیل بازماندند

تیتر:
۱۲۰ هزار کودک و نوجوان در سیستان و بلوچستان از تحصیل بازماندند

زاهدان-مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل کمبود فضای آموزشی و پراکندگی جغرافیایی تعداد ۱۲۰ هزار کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد.

علیرضا نخعی در گفتگو با مهر بیان داشت: در حال حاضر تعداد ۱۲۰ هزار کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل داریم که ۳۷ هزار نفر از این تعداد را کودکان مقطع ابتدایی و در سنین ۶ تا ۹ سال تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه با تلاش های انجام شده سعی شده تا بیش از یک سوم از این کودکان در مقطع ابتدایی و در سال جاری تحت پوشش تحصیلی قرار بگیرند بیان داشت: کمبود فضای آموزشی و پراکندگی بیش از حد جغرافیایی و فاصله روستاها از یکدیگر متاسفانه به این آمار دامن زده است.

نخعی گفت: در استان سیستان و بلوچستان ۴ هزار و ۸۴۶ فضای کالبدی وجود دارد که نسبت به آمار جمعیتی در صورت تراکم جمعیت بیشترین فضای آموزشی محسوب می شود اما در سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه قریب به ۶ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار وجود دارد و میانگین پراکندگی چمعیت در این استان بیش از ۴ برابر متوسطه پراکندگی کشور است طبیعی است که با کمبود فضای آموزشی روبرو هستیم.

دبیر شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با توجه به تعدد و پراکنش روستاها این تعداد فضای آموزشی پاسخگوی نیاز استان نیست اظهار داشت: به همین دلیل بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان نسبت به میانگین کشورتعداد بیشتری را به خود اختصاص می دهند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: شرایط سخت موجب شده تا دانش آموزان استان ۱۵ کیلومتر بطور متوسط مسافت مدرسه تا خانه را روزانه بپیمایند در حالی که متوسط میانگین کشوری ۵ کیلومتر است.

وی بیان داشت: سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط خاصی که دارد ۸۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی نسبت به میانگین کشور کم دارد و برای رفع این کمبود نیازمند عزمی ملی و نگاه ویژه خیران مدرسه ساز هستیم.

وی همچنین با اشاره به احداث و افتتاح فضاهای آموزشی جدید با عنایت و توجه ویژه مقام معظم رهبری توسط بنیاد برکت در این استان ادامه داد: در همین راستا تعداد ۱۰ مدرسه در قالب ۲۳ کلاس درس با مجموع زیربنا یک هزار و ۱۲۷ متر مربع با اعتبار بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات بنیاد برکت و همین طور ۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی در ماه جاری در استان به ثمر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بنیاد برکت تاکنون ۴۶ پروژه در استان سیستان و بلوچستان افتتاح کرده است ادامه داد: خدمات این بنیاد در سیستان و بلوچستان اثر بخش و بسیار ماندگار است زیرا بستر مبارزه با جهل و بی سوادی را فراهم می کند.

وی همچنین از طرح تجمیع دانش آموزان و سرویس های روستا مرکزی برای ایاب و ذهاب خبر داد و افزود :در این زمینه طرح هایی در دست اقدام و بخشی اجرایی شده است.

علیرضا نخعی با بیان اینکه فاصله زیاد مدارس از یکدیگر، نرخ بی سوادی و نرخ بازمانده از تحصیل را افزایش می دهد اظهار داشت: هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان و نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش مبلغ بالایی است که این هزینه در کنار سایر هزینه های آموزش و پرورش قیمت تمام شده  آموزش را در این استان افزایش می دهد.

نخعی تصریح کرد: برای برون رفت از وضعیت فعلی و رسیدن به نرم متوسط کشوری سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه برای تخصیص اعتبارات است.

وی توسعه مدارس شبانه روزی و مجتمع سازی مدرسه ها به همراه طرح روستا مرکزی، طرح های ارزشمندی است که می تواند بسیاری از مشکلات استان سیستان وبلوچستان را رفع کند.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری مهر
تاریخ:
۹۳/۱۰/۲۰
Submitted by editor3 on