سرزمین سایه‌های دلتورا

عنوان لاتین
Deltora Shadowlands

«سرزمین‌ سایه‌های دلتورا»، رمانی است بسیار پُرهیجان و خواندنی، برای دوستداران رمان های فانتزی-تخیلی. رمان‌های سه‌گانه، به‌ دنبال همدیگر هستند و برای پی بردن به رمز و راز «افسانه‌ای دلتورا»، مطالعه‌ی هر سه جلد لازم است.

فضا‌های داستان بی‌نظیر است و مکان‌های اسرارآمیز جذّابی دارد با نام‌هایی شگفت‌انگیز، مانند «جنگل سکوت» یا «جزیره‌ی توهّم»؛ لبریز از سحر و جادو. قهرمانان داستان، خیلی دوست‌داشتنی و صمیمی‌اند. ترجمه‌ی خیلی روان، ویرایش عالی و فونت خوانای کتاب، نیز خواننده را وامی‌دارد داستان را یک ‌نفس بخواند تا پایان ماجراهای سحرآسا را کشف کند.

جلد اول، به‌نام «غار وحشت» ۱۹ فصل دارد. داستان از شبی در سرزمین «دِلتورا»، از زمانی آغاز می‌شود که با جادوی «کمربند دلتورا»، «ارباب سایه‌ها» شکست خورده و با موجودات جادویی‌اش به «سرزمین سایه‌ها» بازگشته، اما نابود نشده. «لیف»، شاه جوان، برای نجات مردمش بی‌قرار است. او در جست‌وجوی سلاحی قوی و مطمئن برای نبرد با دشمن، به گوشه‌هایی از رازهای افسانه‌های کهن پی می‌برد. پس به همراه همسفران قابل اعتمادش به‌سوی سرزمین‌های ناشناخته می‌تازد.

جلد دوم، با نام «جزیره‌ی توهّم»، ۱۷ فصل دارد. هرج و مرج، دشمنی، فریب، خیانت و شایعات نگران‌کننده، همه جا را فراگرفته است. وفاداران شاه، ناباورانه درمی‌یابند «ارباب سایه‌ها» در حال تکمیل نقشه‌ای است تا با استفاده از آن، به بدن مردم نفوذ کند و همه را به خدمت خود درآورد. از سوی دیگر، «لیف» و همسفرانش، از این که مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند، خشمگین و ناراحت می‎شوند، اما تلاش می‌کنند تا به «آرامش» برسند.

جلد سوم، با ‌نام «سرزمین سایه‌ها»، نیز ۱۷ فصل دارد. در ادامه‌ی جلد دوم، همسفران از سرزمین‌های افسون‌شده‌ی بسیاری می‌گذرند، دوستانی تازه پیدا می‌کنند و با موجودات افسانه‌ای گوناگون مبارزه ‌می‌کنند. وقت کم است و باید هرچه زودتر خودشان را به «غرب» برسانند. در فراز و نشیب نبرد سخت‌شان پی می‌برند که در «دام» بزرگ و خطرناکی گرفتار شده‌اند. تنها پس از «تجدید دیدار» و آشکار شدن «رازها»ست که هر کس به موقعیت راستین خود و افراد دیگر پی می‌برد و اسرار ماجراهای شگفت‌انگیزی را که بر سرشان گذشت، درمی‌یابند.

در پایان جلد سوم، پیوست «مصاحبه با امیلی رودا» آمده که در آن، نویسنده‌ی کتاب به ۱۳ پرسش، درباره‌ی شیوه‌های نویسندگی، آثار دیگرش – که به بیش از ۵۰ جلد می‌رسد – یافتن ایده‌ها و خلق شخصیت‌های داستان‌هایش و گوشه‌هایی از زندگی خصوصی‌ خود پاسخ می‌دهد. در پایان نیز نکاتی برای نوجوانان علاقمند به نویسندگی پیشنهاد می‌کند.

نویسنده‌ی استرالیایی، خانم «جنیفر رو»، که با نام مستعار «امیلی رودا» می‌نویسد، تاکنون جوایز بسیاری برای آثار گوناگونش کسب کرده است. برخی از جوایزی که برای «سرزمین‌ سایه‌های دلتورا» به‌دست آورده، عبارتند از:

برنده‌ی جایزه‌ی BILBY (جایزه‌ی سالانه‌ی بهترین کتاب‌هایی که دوست دارم) در سال ۲۰۰۳

برنده‌ی جایزه‌ی REAL (جایزه‌ی ادبی خواندن و لذت بردن استرالیا) در سال ۲۰۰۳

برنده‌ی جایزه‌ی YABBA (جایزه‌ی بهترین کتاب جوانان استرالیا) در سال ۲۰۰۳

برنده‎ی جایزه‌ی WA (منتخب مخاطبان نوجوان استرالیا) در سال ۲۰۰۳

برنده‌ی جایزه‌ی CCBA (منتخب کودکان استرالیا) در سال ۲۰۰۲

برگردان
محبوبه نجف خانی
تهیه کننده
رامن
سال نشر
۱۳۸۵
ناشران
نویسنده
Emily Roda, امیلی رودا
Submitted by editor3 on