افیون، گریبانگیر کودکان افغان

گزارش های سازمان ملل متحد نشان می دهد در افغانستان بیش از یک میلیون معتاد به مصرف مواد مخدر وجود دارد، اما سازمان های مبارزه با مصرف مواد مخدر در این کشور می گویند شمار معتادان دست کم دو برابر این آمار است و یک چهارم این افراد نیز زن و کودک هستند.

«نجیبه»، یک زن افغان است که سال ها  پیش برای فراموشی درد از دست دادن فرزندش به مصرف تریاک روی آورد. او اکنون چهار فرزند ٤ تا ١٣ ساله دارد و آن ها  را هم به افیون گرفتار کرده است.
این چهار کودک هم مانند بسیاری دیگر از کودکان و زنان مبتلا به  مواد مخدر در افغانستان، دوره های بازپروری را گذرانده اند اما فقر و ناداری آن ها را دوباره دست به دامان افیون تریاک کرده تا توهم سیری، درد گرسنگی را از یادشان ببرد.
«نجیبه» که تریاک را مانند چای دم می کند و به فرزندانش می دهد می گوید: «این خوراک ارزان تر از آماده کردن یک وعده غذا تمام می شود و کمی هم شادی به خانه می آورد.»
در افغانستان مراکز بازپروری کمی برای زنان و کودکان وجود دارد اما هر روز بر شمار کسانی که به مواد مخدر روی می آورند بیشتر می شود. 
یک پزشک افغان که در مرکز بازپروری اش در کابل بیشتر از صد کودک معتاد را درمان کرده می گوید کودکان زودتر از بزرگ ترها به مصرف ماده مخدر عادت می کنند و ترک آن هم برایشان دشوار تر است.
بنا به گفته های این پزشک هر مادر معتاد در افغانستان دست کم چهار کودک را با خطر اعتیاد روبرو می کند و اگر برای برطرف کردن این مشکل کاری انجام نشود، افغانستان یک نسل سالم را از دست خواهد داد.
بنا به گزارش های سازمان ملل افغانستان ٩٠ درصد هروئین مصرفی در جهان را تولید می کند.
«کریمه» دختر سیزده ساله «نجیبه»، که پس از بازپروری دوباره به مصرف تریاک روی آورده، از امیدش به آینده می گوید، او تصمیم گرفته برای همیشه استفاده از ماده مخدر را کنار بگذارد و مانند یک دختر نوجوان سالم زندگی کند.
اما اجرای این تصمیم در کشوری که بزرگ ترین تولید کننده تریاک در جهان است دشوار به نظر می رسد.

Submitted by editor6 on