کوشش ها برای اجرای قانون شدت می گیرند!

دو سازمان غیردولتی پاکستانی می کوشند تا با همکاری هم به روند اجرایی شدن قانون ملی حفاظت از کودکان سرعت ببخشند.

 دو سازمان (Initiator) و (Uraan)، که در زمینه حقوق کودک فعالیت می کنند، برای کمک به اجرایی شدن قانونی که در سال ۲۰۰۴ تصویب شده اما هنوز به اجرا در نیامده است، از ماه فوریه (بهمن) برنامه ای را به نام "تلاش برای رفاه و حفاظت از کودکان" آغاز می کنند.

به گفته مدیر یکی از این دو سازمان، ۴۳ درصد جمعیت پاکستان را کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال تشکیل می دهند و در همین حال ۳/۳ میلیون نفر از این جمعیت، به نوعی کودک کار به شمار می روند. "رعنا عاصف حبیب"، مدیر سازمان Initiator، می گوید نزدیک به ۱۰۰ هزار کودک شب و روز خود را در خیابان ها سپری می کنند و با خطر بیماری، خشونت و گرسنگی روبرو هستند. نتیجه یک بررسی در سازمان Initiator نشان می دهد بیش تر از نیمی از این کودکان بی خانمان یا از خشونت خانواده شان به زندگی خیابانی پناه برده اند و یا از خشونت در محیط کار و موسسه های آموزشی مذهبی فرار را بر قرار ترجیح داده اند. اما نتیجه بدتری هم از این بررسی به دست آمده است. بر اساس آمارهای این سازمان، ۷۵ درصد کودکان خیابانی به مواد مخدر آلوده هستند و ۹۰ درصد آن ها نیز در دام بهره کشی جنسی گرفتارند.

در پاکستان، تنها ایالت پنجاب قانونی برای کودکان فقیر و بی سرپرست دارد و دیگر ایالت ها هیچ قانونی برای رعایت حقوق کودکان ندارند. قانون ملی حفاظت از کودکان را دولت پاکستان براساس پیشنهاد سازمان عفو بین الملل برای تصویب قانون های ملی، ایالتی و بین المللی برای حفاظت از حقوق کودکان، در سال ۲۰۰۴ تهیه کرده است. با این که کودکان پاکستانی نیازمند وجود قانونی برای رسیدگی به حقوق خود دارند، این قانون هنوز اجرا نشده است.

این دو سازمان کوشنده حقوق کودک، برای اجرایی شدن این قانون پیشنهادهایی دارند. مانند راه اندازی دادگاه ها و رویه های قضایی ویژه کودکان، تصویب قانون های صریح بر ضد قاچاق، بهره کشی جنسی، تنبیه و کار کودکان، استفاده از کودکان برای قاچاق مواد مخدر و درگیر کردن آن ها در جنگ ها. آن ها هم چنین  پیشنهاد می کنند پناهگاه ها و مراکز بازپروری با نظارت دولت های محلی تشکیل شوند و با کمک سازمان های غیردولتی به وضعیت کودکان آسیب پذیر رسیدگی کنند.

 

Submitted by admin on