هند و گامی بزرگ به سوی "آموزش برای همه"!

یونسکو، یونیسف و سازمان جهانی کار (ILO)، با یکدیگر همراه شدند و تصویب قانون "حق برخورداری از آموزش"، که آموزش رایگان را برای همه کودکان ۶ تا ۱۴ ساله هندی اجباری می کند، تبریک گفتند.

اکنون نزدیک به هشت میلیون کودک ۶ تا ۱۴ ساله هندی که بیشتر آن ها دختر هستند از آموزش بی بهره اند. با تصویب این قانون، دولت، آموزش با کیفیت را به شکل برابر برای همه کودکان تضمین می کند. با این گام بلند کشور هند، سازمان ملل به هدف "آموزش برای همه" (Education for All)، در برنامه توسعه هزاره خود (MDG)، نزدیک تر می شود. هدفی که آموزش رایگان ابتدایی برای همه کودکان جهان را تا سال ۲۰۱۵ فراهم می کند. بدون کمک و کوشش هند، رسیدن به این هدف امکان ناپذیر می نمود.

قانون "حق برخورداری از آموزش" (Right to Education Act)، خط مشی و زمینه رسیدگی به آسیب پذیرترین کودکان مانند کودکان کار، کودکان مهاجر، کودکان با نیازهای ویژه و کودکانی که به دلایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی، زبانی، جنسی از محرومیت رنج می برند، را فراهم می کند.

هند و گامی بزرگ به سوی آموزش برای همه

آموزش بیش از یک میلیون آموزگار تازه کار در پنج سال آینده، به گونه ای که دارای مهارت های خلاق و پایدار شوند، در کنار ارائه آموزش های هنگام خدمت، برای به روز کردن مهارت های آموزگاران با سابقه، بخش دیگری از برنامه هایی است که این قانون برای فراهم کردن آموزش مناسب و با کیفیت برای کودکان در نظر گرفته است.

خانواده ها و نیروهای محلی هم در این میان نقش بزرگی بر دوش خواهند داشت تا شرایط آموزشی مناسب برای نزدیک به ۱۹۰ میلیون دختر و پسر کوچک در سراسر هند که در دوره دبستان تحصیل می کنند، فراهم شود.

انجمن های خانه و مدرسه با همکاری مدیران مدرسه، آموزگاران، پدر و مادرها و دانش آموزان و نیروهای دولتی محلی، حلقه های اتصال کوچک اما مهمی را تشکیل می دهند که با حمایت از سوی دولت برنامه ریزی و پایش روند آموزش در مدرسه را انجام می دهند. دولت می کوشد با گنجاندن پدرو مادران خانواده های آسیب پذیر در این گروه ها، کاستی ها و اختلاف های گذشته را در ارتباط با آموزش برابر برای همه کودکان برطرف کند.

به گفته آرموگوم پارسورامن، نماینده یونسکو در هند، با به اجرا در آمدن این قانون، راه برای دسترسی نوجوانان به آموزش های بیشتر در دبیرستان و دانشگاه هموارتر می شود. او، دولت هند را به خاطر این اقدام راه گشا ستایش کرد و گفت که یونسکو، آموزش را در قلب فعالیت هایش جای داده و برای هرنوع همکاری با کشورهای مختلف آماده است تا دسترسی برابر به آموزش با کیفیت برای همه کودکان دنیا فراهم شود.

اکنون، با تصویب این قانون تازه، به مدرسه فرستادن نزدیک به هشت میلیون کودک بازمانده از آموزش و قرار دادن آن ها در شرایط آموزشی مناسب با گروه سنی و تلاش برای فراهم کردن امکانات آموزشی با کیفیت و برابر برای همه در کنار ایجاد شرایط پایدار زندگی برای این کودکان تا بتوانند به تحصیل ادامه دهند چالش بزرگی را پیش روی دولت هند قرار می دهد. چالشی که به کوششی بزرگ و همه جانبه و همکاری همه از دولت و نیروهای محلی آن گرفته تا خانواده ها و حتی خود دانش آموزان نیازمند است.

Submitted by editor6 on