پیوند به هنگام گوش داخلی، امیدی برای درمان ناشنوایی کودکان

پژوهش های جدید نشان می دهد پیوند به‌ هنگام گوش داخلی یا صدف گوش در كودكانی كه مشكل ناشنوایی دارند می ‌تواند توانایی سخن گفتن و درك مطلب و قدرت توصیف كردن آن ها را بالا ببرد.

كودكان ناشنوا در گرفتن اطلاعات به جای گوش از چشمان خود استفاده می‌كنند. دشواری ادای واژگان و دشواری همراه كردن نمادهای نوشتاری با صداها، كودك ناشنوا را در ارتباط‌ گیری با متن كتاب و درك مطالب آن با مشكل روبه ‌رو می‌كند. از این جهت سالیان متمادی پزشكان به ‌دنبال راه حلی برای مقابله با ناشنوایی و كم شنوایی كودكان ناشنوا بوده‌اند تا آن ها نیز بتوانند به ‌طور طبیعی با دیگران ارتباط بر قرار كرده و از درك زبانی بالایی برخوردار شوند.

اخیرا پژوهش های در خور توجهی برای رفع این عارضه از راه عمل جراحی انجام گرفته است. پژوهش هایی كه برمبنای نتایج به ‌دست آمده از آن می ‌توان امیدوار بود كودكان كم شنوا یا ناشنوا بتوانند پس از انجام یك عمل جراحی مانند دیگر كودكان بخوانند و بنویسند و از هم كلام شدن با هم سن و سال‌های خود نگرانی نداشته باشند.

پژوهش های جدید بیان گر آن است كه پیوند به‌ هنگام گوش داخلی یا صدف گوش در كودكانی كه مشكل ناشنوایی دارند می ‌تواند سخن گفتن و درك آن ها در مطالب و قدرت توصیف كردن آن ها را بالا ببرد.

به گزارش همشهری آن لاین به نقل از هلث دی نیوز، پژوهشگران، روند پیشرفت زبانی ۱۸۸ نفر از كودكانی را كه پیش از ۵ سالگی عمل پیوند صدف ‌گوش انجام داده بودند، بررسی کردند.

پیشرفت این كودكان از نظر زبانی و درك مفاهیم بسیار بیشتر از آن چیزی بود كه پژوهشگران پیش از عمل پیوند صدف گوش پیش‌ بینی كرده بودند. در میان این كودكان نیز پیشرفت بیشتر زبانی و درک مفاهیم كودكانی كه زودتر مبادرت به انجام عمل صدف گوش كرده بودند بیش از دیگران بود.

به باور کارشناسان تأخیر در تشخیص كم شنوایی، تأثیر غیرقابل برگشتی بر تحول زبانی و گفتاری دارد. درصورت وجود كم شنوایی عمیق، كودك بدون استفاده از سمعك یا دیگر وسایل تقویتی، هیچ‌ گونه دسترسی به گفتار ندارد و در نتیجه رشد زبانی و گفتاری نخواهد داشت. پیوند صدف گوش كه برخی آن را "گوش زیستی" نیز می ‌نامند فرایندی است كه در آن یك دستگاه الكترونیكی كوچك را در گوش داخلی تعبیه می‌كنند كه بنابر عملكرد آن اعصاب شنوایی گوش تحریك شده و اجازه می ‌دهند تا افرادی كه دارای ناشنوایی یا كم شنوایی هستند تعداد زیادی از صداها را بشنوند.

دكتر جان كی نیپاركو از دانشكده پزشكی جان هاپكینز، پژوهشگر ارشد این تحقیق گفت: "پس از انجام عمل پیوند صدف گوش متوجه شدیم كه درك مطلب و درك توصیفی كودكانی كه در سن كمتر از ۱۸ ماهگی این عمل روی آن ها انجام شده در مقایسه با كودكانی در فاصله ۱۸ ماهگی تا ۳۶ ماهگی صدف گوش مصنوعی به آن ها پیوند زده شده به‌ طور قابل توجهی بالا رفته است.

این پژوهشگر افزود: "در واقع در بیشتر كودكانی كه عمل پیوند روی آن ها پیش از ۱۸ ماهگی انجام شده بود، تغییرات قابل توجهی از نظر ادراكی و زبانی بروز پیدا كرده بود و این تغییرات سبب شده بود تا آن ها از نظر زبانی و ادراكی تقریبا در سطحی برابر با كودكانی كه دچار مشكل شنوایی نبودند، قرار گیرند."

نوزادی كه به دنیا می‌آید از راه حواس پنجگانه خود با دنیا ارتباط برقرار كرده و دائما در حال یادگیری است و در این میان حس شنوایی از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است به ‌طوری كه هر گونه كاهش شنوایی می ‌تواند برای آینده او مشكل‌آفرین باشد. بدیهی است كه اگر این كاهش شنوایی شدید یا عمیق باشد تأثیر جبران ‌ناپذیری بر توانایی سخن گفتن او خواهد داشت، بنابراین لازم است بلافاصله پس از احساس كم شنوایی در نوزاد یا كودك با پزشك مشورت كنید.

Submitted by admin on