باورهای مذهبی، پشتیبان کودکان در برابر خشونت!

باورهای مذهبی گوناگون در جهان، چگونه می توانند در برطرف کردن خشونت درباره کودکان نقش داشته باشند؟ یونیسف و سازمان غیردولتی و بین المللی ادیان برای صلح، در روز ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) کتابچه راهنمایی را منتشر کرده اند که نقش دین های گوناگون و باورهای مذهبی را در کاهش خشونت درباره کودکان بررسی می کند و راه کارهایی در اختیار رهبران مذهبی قرار می دهد تا در مبارزه با خشونت علیه کودکان سهیم شوند.

محتوای این کتابچه را کارشناسان و فعالان مذهبی و حقوق کودک در این دو سازمان جهانی تهیه کرده اند تا راهنمایی باشد برای پیروان این باورها تا مهارت ها و توانایی های روحی، اخلاقی و اجتماعی خود را به کار بگیرند و برای از بین بردن خشونت در رفتار با کودکان تلاش کنند.

باورهای مذهبی، نیرویی بزرگ برای ترویج حقوق کودک

اما چرا یونیسف و سازمان بزرگ و بین المللی ادیان برای صلح به فکر تهیه چنین راهنمایی افتادند؟ ماجرا به سال ۲۰۰۶ بازمی گردد و بررسی دبیرکل وقت سازمان ملل بر روی خشونت درباره کودکان. در آن بررسی مشخص شد که برای گسترش مبارزه با خشونت علیه کودکان، جامعه های مذهبی باید دست به کار شوند و از ویژگی های خود برای این هدف بهره ببرند.

نزدیک به ۵ میلیارد انسان بر روی کره زمین، دارای باورهای مذهبی هستند و این نیرویی بسیار بزرگ را تشکیل می دهد. نیرویی که می توان از آن برای بهتر کردن شرایط زندگی کودکان جهان بهره برد. شبکه های مذهبی، در دورافتاده ترین روستاها و شهرهای کوچک تا شهرهای بزرگ و در سطح ملی و بین المللی، وجود دارند و می توانند در ترویج حقوق کودکان اثر گذار باشند.

باورهای مذهبی، نیرویی بزرگ برای ترویج حقوق کودک

کتابچه راهنمایی که این دو سازمان بین المللی منتشر کرده اند، راه های کاربردی در اختیار رهبران مذهبی، ایده پردازها، ترویج گران دینی و افراد موثر در جامعه ها قرار می دهد تا در مبارزه با خشونت علیه کودکان سهیم شوند.

در این راهنما حتی روش هایی برای همکاری با دولت ها، سازمان های اجتماعی ملی و بین المللی و نهادهای سازمان ملل به رهبران مذهبی پیشنهاد شده است.

به باور دست اندرکاران تهیه این راهنما، هنگامی که پیروان یک مذهب یا دین، با دیدی انتقادی به باورها و سنت های خود درباره کودکان بنگرند، خود را رویاروی افرادی می بینند که از باورهای دینی شان برای برخوردهای خشن با کودکان بهره می برند. به این ترتیب پیروان دین های گوناگون، می توانند بهترین گزینه برای پیگیری مبارزه با خشونت در رفتار با کودکان باشند. رهبران مذهبی نیز با توجه به قدرتی که در اختیار دارند، می توانند تاثیر بزرگی بر نگرش پیروان شان به کودکان و ترویج گفت و گو و صلح داشته باشند.

باورهای مذهبی، نیرویی بزرگ برای ترویج حقوق کودک

نسخه انگلیسی این راهنما اکنون در دسترس است و نسخه های عربی، فرانسوی و اسپانیایی آن نیز به زودی منتشر می شود.

سازمان ادیان برای صلح (Religions for Peace)، نهادی غیردولتی و بین المللی است که مقر آن در نیویورک قرار دارد و از سال ۱۹۷۰ فعالیت می کند. این سازمان جهانی، شبکه ای بزرگ در بیشتر از ۷۰ کشور جهان تشکیل داده و در بسیاری از کشورها شعبه دارد و می کوشد تا از راه گفت و گوی بین ادیان، صلح را ترویج کند.

کتاب راهنما را می توانید در این جا ببینید

Submitted by editor6 on