گرسنگی دشمن جان کودکان نیجر !

گرسنگی و سوء تغذیه در کودکان کشور نیجر در غرب آفریقا، به مرز هشدار رسیده است.

کوشندگان حقوق بشر در این کشور که یکی از فقیرترین کشورهای دنیا به شمار می رود، نسبت به سوء تغذیه در کودکان زیر پنج سال نیجر هشدار داده اند. اکنون بحران غذایی در نیجر، جان نیمی از جمعیت ۱۴ میلیون نفری این کشور را تهدید می کند.

این بحران غذایی در اثر بارندگی های کم در سال ۲۰۰۹ و برداشت اندک محصولات کشاورزی در این سال، به وجود آمده است و به باور فعالان اجتماعی، اکنون زندگی کودکان این کشور با خطر بزرگی روبه رو است. نیجر در میان کشورهای جهان یکی از بیشترین شمار کودکان گرسنه را در خود جای داده است.

بر اساس استانداردهای جهانی، هنگامی که آمار سوء تغذیه کودکان در کشوری ۱۵ درصد و بیشتر باشد، شرایط بحرانی در آن کشور اعلام می شود. بر اساس آخرین آمار دولتی در نیجر، ۱۷ درصد از کودکان زیر پنج سال این کشور به سوء تغذیه دچارند. در برخی از مناطق آمار گرسنگی بین ۱۹ تا ۲۲ درصد است. این در حالی است که دولت نیجر اعلام کرده ۲/۳ کودکان زیر پنج سال این کشور از شدت گرسنگی با خطر مرگ روبه رو هستند.

در چنین شرایطی و از ماه مارس گذشته، دولت نیجر از جامعه بین المللی درخواست کمک کرده است. ماه گذشته نیز دولت این کشور، از شاخه فرانسوی پزشکان بدون مرز درخواست کرد تا پس از بیرون رانده شدن از نیجر از سوی رئیس جمهور پیشین در سال ۲۰۰۸، به این کشور بازگردند.

رئیس شاخه فرانسوی پزشکان بدون مرز نیز درخواست کمک رئیس جمهور نیجر را به معنی پذیرش وجود بحران غذایی و سوء تغذیه در کودکان این کشور می داند. واقعیتی که تا چند سال پیش دولت به انکارش می پرداخت.

این گروه پزشکان اکنون تصمیم دارند تا به کمک سازمان های بهداشت و سلامت در نیجر بروند و برنامه غذایی مناسب و منظمی برای کودکان ۶ ماهه تا ۱۲ ساله گرسنه این کشور تنظیم کنند. دیگر سازمان های بین المللی مانند صلیب سرخ جهانی نیز بحران غذایی در نیجر را خطرناک اعلام کرده اند. سازمان صلیب سرخ جهانی برای کمک به کودکان گرسنه نیجر درخواست سرمایه گذاری بیشتر کرده است. برنامه غذای سازمان ملل نیز اعلام کرده که از این پس توزیع غذا بین گرسنگان در نیجر را دو برابر می کند و به ۵/۴میلیون نفر خوراک خواهد رساند. سازمان ملل هم چنین مکمل های غذایی بیشتری برای کودکان زیر دو سال و خانواده های آن ها خواهد فرستاد.

Submitted by admin on