"جادوگری"! اتهامی برای کودکان متفاوت!

"جادوگر!" اتهامی که به سبب آن در آغاز قرن بیست و یکم، کودکانی به کوچکی هشت سال در برخی از مناطق آفریقا آزار می بینند. به گفته سازمان ملل متحد اتهام جادوگری به کودکان در این مناطق در حال بیشتر شدن است.

بر اساس گزارش یونیسف، کودکان بی سرپرست، کودکان خیابانی، کودکان سپید مو و سرخ چشم (زال) و کودکان معلول یا با نیازهای ویژه بیشتر با خطر اتهام جادوگری و مجازات از سوی جامعه روبه رو هستند. مجازات این کودکان "جادوگر"، سوزانده شدن، کتک خوردن و یا حتی کشته شدن است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که زدن اتهام جادوگری به کودکان در آفریقا، سنت تازه ای است. تا ۱۰ یا ۲۰ سال پیش، این زنان و سالخوردگان بودند که به اتهام جادوگری مجازات می شدند. کارشناسان گسترش زندگی شهرنشینی و جنگ های بسیار در کنار افزایش هزینه های اقتصادی پروردن کودکان را از اسباب بیشتر شدن اتهام جادو گری به کودکان می دانند.

بیشترین کودکانی که به چشم جادوگر به آن ها نگریسته می شود، پسران بین ۸ تا ۱۴ ساله هستند و ضرب و شتم، شکنجه و کشته شدن سرنوشت بسیاری از آن ها است.

گوش و چشم این کودکان را با بنزین پر می کنند تا "ارواح شیطانی" را از وجودشان بیرون کنند، پزشکان و درمانگران می گویند که این کار کودکان را به شدت مسموم می کند. در این میان، واعظان پروتستان های انجیلی نیز کار را بدتر می کنند. آن ها از مردم پول می گیرند تا ارواح شیطانی را از وجود کودک خارج کنند. به تازگی یکی از واعظان در نیجریه که به ازای هر روح شیطانی ۲۵۰ دلار دریافت می کرد دستگیر شده است.

با همه این ها، مرکز نمایندگی یونیسف در غرب و مرکز آفریقا، به شبکه جهانی بی بی سی گفته که تاکنون بیشتر از ۲۰ هزار کودک خیابانی در کینشاسا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو به جادوگری متهم شده اند.

براساس این گزارش بیشتر این کودکان، به شدت ضرب و شتم و از خانه بیرون انداخته شده اند. کودکانی که اتهام جادوگری می خورند را مجبور به اعتراف می کنند و آن ها باید بگویند که چه کسی آن ها را مسخ کرده است.

Submitted by admin on