کودکان کولی را جدا نکنید!

سازمان عفو بین الملل از دولت اسلواکی خواسته تا بلافاصله به جدا کردن کودکان کولی قوم رومانی از کودکان دیگر در سامانه آموزشی این کشور پایان دهد.

به گزارش سازمان عفو بین الملل، در اسلواکی، هزاران کودک کولی رومانی در مدرسه های کودکان عقب مانده ذهنی یا در کلاس هایی جدا از دیگر دانش آموزان درس می خوانند و از آموزش با کیفیت بی بهره اند.

سازمان عفو بین المللی بر روی کاستی های سامانه آموزشی اسلواکی در نظارت و ممنوع کردن تبعیض انگشت گذاشته است. این سازمان از دولت اسلواکی خواسته تا برای کودکان کولی فرصت های آموزشی برابر با دیگر کودکان فراهم کند تا بتوانند با بهره گرفتن از آموزش، به درافتادن در چرخه فقر و حاشیه نشینی در زندگی آینده خود پایان دهند.

بر اساس آمار گیری سال ۲۰۰۹، قوم کولی رومانی نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت اسلواکی را تشکیل می دهد و این در حالی است که ۶۰ درصد کودکان آن ها در مدرسه های کودکان عقب مانده ذهنی درس می خوانند.

کودکان کولی را جدا نکنید

موضع گیری های ضد این قوم کولی در میان خانواده ها و کارشناسان آموزشی در اسلواکی سبب شده که کودکان رومانی حتی اگر در مدرسه های عادی درس بخوانند، در کلاس یا محیط جداگانه ای زندانی شوند تا با کودکان دیگر "مخلوط" نشوند.

سازمان عفو بین الملل از اسلواکی خواسته تا نظارت بر ممنوعیت تبعیض را در مدرسه ها بهتر کند و دفترچه های راهنما برای مبارزه با تبعیض منتشر کند. بنا بر خواست سازمان عفو بین الملل، دولت اسلواکی باید همه مدرسه ها را موظف کند تا برای کودکان کولی قوم رومانی مانند همه کودکان دیگر فرصت های آموزشی فراهم کند.

قوم کولی رومانی، قوم بزرگ کوچ نشینی هستند که بیشتر در بخش های شرقی و مرکزی اروپا زندگی می کنند. در برخی از این کشورها، مانند رومانی و اسلواکی، کودکان این قوم از تبعیض در آموزش رنج می برند.

به تازگی دولت فرانسه هم تصمیم گرفته مردم این قوم را که در جنوب این کشور زندگی می کنند از فرانسه اخراج کند. این تصمیم دولت فرانسه با اعتراض از سوی گروه هایی از مردم روبه رو شده است.

Submitted by admin on