بحران اقتصادی میلیون‌ها کودک را از آموزش محروم می‌کند!

"بحران اقتصادی در کشورهای غربی، میلیون‌ها مدرسه در فقیرترین کشورهای جهان را به تعطیلی می‌کشاند."

"برنامه جهانی آموزش" (GCE)، که ائتلافی از ۱۰۰ کشور جهان برای اهدای کمک مالی به برنامه های آموزشی جهان است، دیروز با اعلام این خبر، اعلام خطر کرد.

اکنون، میلیون‌ها کودک در کشورهای فقیر برای مدرسه رفتن به کمک‌های مالی که بیشتر از سوی کشورهای غربی اهدا می‌شود نیازمند هستند. بر اساس آن‌چه برنامه جهانی آموزش اعلام کرده، اگر این کمک‌ها در اثر بحران اقتصادی در غرب کم یا قطع شود، مدرسه‌های زیادی تعطیل می شوند و معلم‌ها هم کار خود را از دست می‌دهند.

برنامه جهانی آموزش، از همکاری ۱۰۰ سازمان از ۱۰۰ کشور جهان تشکیل شده است. این سازمان‌ها، برای اهدای کمک مالی و پشتیبانی از ترویج آموزش رایگان در کشورهای فقیر دست به دست هم داده اند و تنها نهاد جهانی مالی در زمینه آموزش را به نام FTI بنیان گذاری کرده اند. هدف این نهاد، کمک به دستیابی به هدف آموزش برای همه سازمان ملل تا سال ۲۰۱۵ است.

عکس از سایت برنامه جهانی آموزش

اعضای این برنامه جهانی، قرار است در هفته جاری در مادرید پایتخت اسپانیا نشستی تشکیل دهند و برای هزینه کردن۸۰ میلیون دلار کمک خود برنامه ریزی کنند. این ۸۰ میلیون دلار تنها ۱۰ درصد نیاز یک میلیارد دلاری کشورها برای باز نگه داشتن مدرسه‌ها در سال ۲۰۱۱ را برطرف می‌کند. اما، بحران اقتصادی سبب شده که بسیاری از سازمان ‌ها و کشور‌ها نتوانند به اندازه‌ای که قول داده بودند کمک کنند.

رئیس برنامه جهانی آموزش می‌گوید: "اگر اقدامی اساسی در این زمینه انجام نشود، میلیون‌ها کودک در جهان از آموزش بازمی‌مانند و به ۶۹ میلیون کودک محروم از تحصیل در جهان اضافه می شوند. در این صورت پیشرفت جهانی در دهه گذشته برای ترویج آموزش رایگان با خطر روبه رو می‌شود."

برنامه جهانی آموزش نگران است که با کاهش کمک‌ها بحران آموزش در سراسر آفریقا گسترش پیدا کند. اکنون، کشور رواندا، چشم به راه کمک ۱۰۰ میلیون دلاری برای رایگان کردن آموزش دوره راهنمایی است. هاییتی زلزله زده، اکنون، سومین کشور نامناسب جهان برای دانش آموزان است. زلزله زمستان گذشته، در هاییتی، ۴هزار مدرسه ویران برجای گذاشت. این کشور برای فراهم کردن امکان تحصیل برای کودکان خود در سال ۲۰۱۱ به کمک‌های مالی نیاز دارد.

عکس از سایت برنامه جهانی آموزش

کشورهای غنا و کنیا در آفریقا هم اکنون به ترتیب ۹۰۰ هزار و ۷۵۰ هزار کودک محروم از آموزش دارند و چشم به راه کمک‌های مالی در زمینه آموزش هستند.

در این شرایط، برنامه جهانی آموزش، از مهمترین کشورهای اهدا کننده درخواست کرده تا به تعهد خود برای کمک به برپا نگه داشتن سامانه آموزشی در کشورهای فقیر پایبند بمانند. آلمان، آمریکا، ژاپن، انگلستان، فرانسه و هلند از جمله این کشورها هستند.

برنامه جهانی آموزش، اکنون اجرای یک طرح مالیات بر تجارت را دنبال می کند که با نام "مالیات رابین هودی" معروف شده است. با اجرای این طرح، می توان سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار برای هزینه کردن در زمینه آموزش جمع آوری کرد و میلیون‌ها کودک را به مدرسه فرستاد.

Submitted by admin on