شش ماه پس از فاجعه!

شش ماه پس از آن‌که سیل ویرانگر، به مناطق گسترده‌ای از پاکستان سرازیر شد و ویرانی بسیار به بار آورد، از دریچه دوربین یونیسف به وضع زندگی کودکان نگاه می‌کنیم. سیلی که جاری شد و رفت، اما زندگی ۲۰ میلیون نفر را برای همیشه دگرگون کرد. نیمی از این ۲۰ میلیون نفر، کودک هستند.

حالا، پاکستان، برای بهبود و بازسازی تلاش می‌کند. اما، کمبود مواد غذایی، جان بسیاری از کودکان زیر پنج سال را با خطر روبه رو کرده است. خطری که، برای به عقب راندنش، کمک‌های بین‌المللی بیشتری هم چنان مورد نیاز است.

در این تصاویر، عکاسان یونیسف، از مشکلات کودکان، در برخوردار نبودن از آب سالم، خوراک کافی، دور ماندن از آموزش، نداشتن سرپناه امن و بیماری‌های شایع در میان آن‌ها می گویند. از مشکلات و از امیدها. امیدهای کوچک و موقتی که کوشندگان یونیسف و دیگر نهادهای امداد رسان جهانی و ملی، برای این کودکان فراهم کرده اند:

کارشناسان می‌گویند ۲۳ دزصد از کودکان زیر پنج سال ایالت سند، از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند. لیلا، ۹ ماه دارد و یکی از این کودکان است.

شش ماه پس از فاجعه

بیشتر از یک میلیون کودک، خانه خود را از دست داده اند. عایشه، ۱۰ سال دارد و به پدرش در بازسازی خانه‌شان کمک می‌کند. آن‌ها فقیرند و او نمی‌تواند به مدرسه برود.

شش ماه پس از فاجعه

یونیسف و سازمان‌های همکارش، برنامه های آموزش بهداشت برای اهالی برگزار می‌کنند. یونیسف پس از جاری شدن سیل، به واکسینه کردن ۹ میلیون کودک در پاکستان، کمک کرده است.

شش ماه پس از فاجعه

این کودکان به حمایت نیاز دارند. راضیه، ۱۲ ساله است و خانه خود را از دست داده. او در یک مرکز دوست دار کودک یونیسف، برای نخستین بار خواندن و نوشتن را آموخته است.

شش ماه پس از فاجعه

در این مراکز دوست دار کودک، خدمات مشاوره نیز به کودکان ارائه می‌شود. در این تصویر، کودکی که همراه با خانواده‌اش در جریان سیل، رنج‌های بسیار را تحمل کرده، با یک مشاور گفت و گو می‌کند.

شش ماه پس از فاجعه

در این مراکز، کودکان از آموزش هم بهره مند می‌شوند. اکنون مراکز دوست دار کودک یونیسف در پاکستان ۲۰۰ هزار کودک را در پوشش خود دارند.

شش ماه پس از فاجعه

کودکانی که در یک مرکز موقت یونیسف برای کودکان بازی می‌کنند. این مراکز موقتی، در کنار مراکز دوست دار کودک فعالیت می کنند و ۱۸۰ هزار کودک را در پوشش خود دارند.

Submitted by admin on