ختنه دختران، ممنوع!

 نهادهای سازمان ملل، روز یکشنبه خواستار از میان برداشتن رسم ختنه دختران در جهان شدند.

 سازمان ملل، ششم فوریه (۱۷ بهمن) را به عنوان روز بین المللی ممنوعیت مدارا با ختنه زنان نامیده است. امسال، در بزرگ داشت این مناسبت جهانی، یونیسف و صندوق جمعیت سازمان ملل (UNFPA) بیانیه مشترکی منتشر کردند و خواستار از میان برداشتن کامل این سنت در جهان شدند. سرپرستان این دو نهاد سازمان ملل، از مردم جهان خواسته اند تا برای از بین بردن این سنت در نسل کنونی و برای همیشه به آن ها بپیوندند. 

اکنون هر سال  نزدیک به ۱۴۰ میلیون زن و دختر در جهان ختنه می‌شوند. کاری که هزاران سال است بر اساس سنت در بسیاری از مناطق آفریقا و بخش هایی از آسیا انجام می‌شود. برای دختران و یا زنانی که ختنه می‌شوند درد بسیار زیاد و عوارض تهدید کننده سلامتی بسیاری همراه است. از خون‌ریزی و عفونت گرفته تا جراحت، ناباروری، مشکلات در زایمان و حتی مرگ. 

ختنه دختران، ممنوع

در برخی از کشورها، دختران را چهل روز پس از تولد ختنه می‌کنند. برخی دیگر، در چهار یا پنج سالگی و در جاهای دیگر پیش از ازدواج دختران ناچارند این درد و نقص عضو را تجربه کنند. در مناطقی از ایران هم این سنت از زمان‌های گذشته رایج بوده است. در بخش‌هایی از هرمزگان، کردستان، خوزستان و لرستان. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، اکنون در بیشتر از ۶ هزار جامعه در آفریقا، سنت ختنه زنان و دختران، رو به کاهش گذاشته است. از سه سال پیش، مصر، اتیوپی، کنیا و سنگال تصمیم گرفته اند که این کار را ممنوع اعلام کنند. حالا در شمار بیشتری از جوامع انجام این کار مخالف حقوق کودکان و زنان رو به کاهش گذاشته است. 

یونیسف و صندوق جمعیت سازمان ملل، از سال ۲۰۰۸ یک برنامه مبارزه با ختنه دختران و زنان آغاز کرده اند. آن ها با آگاهی بخشی و از طریق فعالیت های فرهنگی و اجتماعی می‌کوشند تا باور به انجام این سنت دیرینه را در میان مردم از بین ببرند. 

Submitted by admin on