هنگامی که مدرسه میدان جنگ می‌شود!

 نتایج دو پژوهش جدید نشان می‌دهد دامنه مناطق درگیر در آشوب و جنگ در جهان در حال افزایش است و آثار ویران کننده بسیاری بر آموزش برجای می‌گذارد.

جنگ جهانی دوم که تمام شد، تعداد جنگ‌های بین کشورها روز به روز کمتر شد. اما در عوض، شمار جنگ‌های داخلی و شورش‌های منطقه‌ای رو به افزایش گذاشته است. رخدادی که آرامش شهرها و روستاها را به هم می‌زند، کودکان و آموزگاران را از مدرسه محروم می‌کند و آن‌ها را درگیر خشونت‌ مرگبار می‌کند. 

گزارش سازمان ملل درباره آموزش برای همه در سال ۲۰۱۱

بر اساس تازه ترین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت درباره کودکان و درگیری در نبردهای مسلحانه در افغانستان، در این کشور، شمار بیشتری از کودکان کشته شده و یا مجروح می‌شوند. در این گزارش که چند روز پیش منتشر شد، بان کی مون، به تلاش برای پایان بخشیدن به خشونت علیه کودکان افغان فراخوان داد. گزارش او، دوره زمانی از یکم سپتامبر سال ۲۰۰۸ تا ۳۰ آگوست سال ۲۰۱۰ را در بر می‌گیرد. 

در گزارش دیگری که همزمان منتشر شده است، پژوهشگران انگلیسی و سوییسی، اعلام کرده اند که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸، بیشتر از ۹۲ هزار و ششصد شهروند در جنگ عراق کشته شده اند. بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر، آموزش به شکل آگاهانه‌ای به یکی از هدف‌های درگیری ها تبدیل شده است. این گزارش ماه گذشته در وبسایت سازمان "مدرسه به عنوان میدان جنگ"، منتشر شد. 

هنگامی که مدرسه میدان جنگ می‌شود

همه این‌ گزارش‌ها نزدیک به زمان ارائه گزارش پایش جهانی آموزش برای همه در سال ۲۰۱۱ مطرح شده اند. این گزارش به نام "بحران پنهان: نبردهای مسلحانه و آموزش"، در روز یکم ماه مارس، ۱۲ اسفند، از سوی سازمان ملل در آمریکا منتشر خواهد شد. در این گزارش داده‌های مشخص و اطلاعات کاربردی برای حفاظت از مدرسه‌ها، دانش‌آموزان و آموزگاران در میان شعله‌های جنگ‌های داخلی ارائه می‌شود. شعله‌هایی که هرچند با خشونت و اشتهای فراوان برای بلعیدن زندگی تلاش می‌کنند، اما جامعه جهانی می‌کوشد تا چراغ آموزش را در این شرایط هم چنان روشن و برقرار نگه دارد.  

Submitted by admin on