"ارتباط بدون خشونت"، صلح در خانواده و جامعه

"ارتباط بدون خشونت" عنوان یکی دیگر از کارگاه های آموزشی طرح سبد خواندن با خانواده در خانه کتابدار کودک و نوجوان است که در روز شنبه ۲۸ خرداد برگزار شد.

 کامران رحیمیان کاشناس ارشد مشاوره از دانشگاه آتاوای کانادا، میهمان این کارگاه  بود. او افزون بر تحصیلات دانشگاهی، دوره های گوناگونی از جمله تئاتر درمانی، برنامه ریزی عصبی کلامی، مدیریت اضطراب و ارتباط بدون خشونت را گذرانده است . 

در آغاز برنامه، رحیمیان از مفاهیم نخستین زندگی یعنی ارتباط بین انسان ها سخن گفت و اشاره کرد که مفهوم ارتباط در هر جایی که انسان وجود داشته باشد و در هر رشته ای از سیاست و تجارت گرفته تا آموزش، اقتصاد و دیگر زمینه ها، اساسی ترین نقش را دارد.

 او روابط انسانی را به سه دسته ارتباط مسالمت آمیز، ارتباط همراه با تنش و بدون ارتباط تقسیم بندی کرد. همچنین به روابط درون انسان ها با خودشان پرداخت که رابطه مستقیمی به ارتباط انسان ها با یکدیگر دارد. 

کامران رحیمیان گفت و گوی درونی ، گفت و گوی بیرونی و شنیدن را از مهمترین ارکان یک رابطه دانست. او تاکید کرد منظور از شنیدن، اطاعت کردن نیست بلکه همدلی و مذاکره مراحل بعدی و تکمیلی شنیدن هستند. همچنین او به تفاوت های اساسی بین مشاهده و قضاوت اشاره کرد و توضیح داد، بیشتر وقت ها افراد به جای بیان مشاهدات خود از دیگران، به بیان قضاوت خود درباره آن شخص می پردازند که این کار سبب تنش و خشونت در رابطه می گردد.

ارتباط بدون خشونت، صلح در خانواده و جامعه  

رحیمیان در ادامه، به این موضوع اشاره کرد که بیشتر جنگ های بزرگ انسان ها بر سر به دست آوردن نیازهای شان نبوده، بلکه موضوع اصلی خشونت بین جوامع انسانی، بر سر چگونگی برآورده کردن نیازها و خواسته های شان بوده است. پس بهتر است به جای این که فکر کنیم چه بگوییم به این فکر کنیم که چگونه بگوییم. 

کتاب "ارتباط بدون خشونت زبان زندگی" اثر دکتر مارشال روزنبرگ، "مجموعه ۸ جلدی چارلی و سوفی" اثر اولما کاستتی و مونیکا رینالدینی ترجمه کامران رحیمیان و "بازی های مشارکتی " ترجمه و تالیف فرشته سبحانی از نمونه های کتاب هایی در زمینه ارتباط بدون خشونت هستند که در این کارگاه معرفی شدند. کتاب بازی های مشارکتی روش ۴۰ بازی بدون برنده و بازنده برای کودکان گروه سنی الف را ارائه می کند. هدف از انجام این بازی ها لذت بردن و یادگیری مهارت هایی هم چون مشارکت، مشورت و همکاری است که در کارگاه های ارتباط بدون خشونت ارائه می شود. برای بیشتر دانستن درباره این کتاب ها و آشنایی با چندین عنوان کتاب دیگر در همین زمینه می توانید به خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن و یا وب سایت زبان زندگی به نشانی www.zabanezendegi.com سر بزنید.

Submitted by admin on