شکاف آموزشی در جهان را ببینید!

موسسه آمار یونسکو به تازگی، نرم افزار جالبی را طراحی کرده که با کمک آن می توان به داده های آماری وضعیت آموزش بیشتر کشورهای جهان دسترسی پیدا کرد.

این نرم افزار، "شکاف را ببینید!" یا Mind the gap نام دارد و به شیوه ای بسیار ساده  و جذاب، مخاطب خود را به سفر در کشورهای مختلف و مقایسه آمار سطح سواد بین زنان و مردان در پایه های آموزشی مختلف فرا می خواند.

شیوه کار به این ترتیب است که در آغاز سفر شما می توانید سن، تحصیلات و جنسیت خود را انتخاب کنید. در مرحله بعد، منطقه و کشور مورد نظر را انتخاب می کنید و سپس داده های آماری مربوط به سطح سواد زنان و مردان در پایه های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و هم چنین دانشگاه را به صورت نمودارهای ساده به نمایش گذاشته می شود.

همراه با نمایش داده های مربوط به هر کشور،  نمودارهایی از کشورهایی با شکاف های زیاد در سطح سواد بین زنان و مردان و هم چنین آمار بالای بی سوادی نشان داده می شود. با کمک این جدول ها می توان به تفاوت بسیار زیاد دسترسی به آموزش به طور کلی و به ویژه دسترسی زنان به آموزش در کشورهای مختلف پی برد. 

شکاف آموزشی در جهان را ببینید

در مورد ایران، داده ها نشان از سطح بالای سواد خواندن و نوشتن در میان زنان  و مردان با فاصله ای ۸ درصدی بین سطح سواد زنان و مردان دارد. در ایران، ۸۱ درصد از زنان و ۸۹ درصد از مردان می توانند بنویسند و بخوانند. آماری از وضعیت آموزش ابتدایی در ایران در این نرم افزار وارد نشده اما ۴۰ درصد از زنان و ۴۴ درصد از مردان تحصیلات دبیرستان خود را به پایان می رسانند. به همین ترتیب ۱۴ درصد از زنان و ۱۷ درصد از مردان نیز به دانشگاه ها راه پیدا می کنند. 

شکاف آموزشی در جهان را ببینید

هدف از طراحی این نرم افزار نمایاندن نابرابری و شکاف بین دسترسی به آموزش در کشورهای مختلف و همین طور بین زنان و مردان است. داده های جهانی نشان می دهد که روند کاهش تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در جهان متوقف شده است. براین اساس در سال ۲۰۱۰،  تعداد کودکان گروه سنی دبستان که امکان ادامه تحصیل ندارند، ۶۱ میلیون نفر بوده و تعداد کودکان دوره راهنمایی بازمانده از تحصیل ۷۱ میلیون نفر بوده است. 

اما نکته منفی این جاست که روند کاهش تعداد بازماندگان از تحصیل رو به کندی گذاشته و در حال متوقف شدن است. اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود، امکان رسیدن به هدف توسعه هزاره سازمان ملل برای بهره مند کردن همه کودکان از آموزش ابتدایی تا سال ۲۰۱۵ ناممکن می شود. 

به طور کلی در جهان، بیشتر از ۷۷۵ میلیون انسان محروم از سواد خواندن و نوشتن وجود دارد که از این میان ۶۴ درصد را زنان تشکیل می دهند. 

Submitted by admin on