با دیدن تفنگ به اهمیت مداد و کتاب پی بردم

جمعه ۱۲ جولای سازمان ملل میزبان یک جشن تولد ویژه بود، جشن تولد ملاله یوسف زی.

ملاله یوسف زی از مبارزان دفاع از حق آموزش دختران است که مبارزات خود را از ۱۱ سالگی با اعتراض به بسته شدن مدرسه های دخترانه در دره سوات پاکستان از سوی طالبان آغاز کرد. سال گذشته تندروهای طالبان زمانی که ملاله از مدرسه به خانه برمی گشت به سر او شلیک کردند.

این روز به افتخار شجاعت این دختر پاکستانی و تعهد به آموزش به پیشنهاد گوردن براون، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در آموزش جهانی، روز ملاله نامگذاری شده است.

ملاله یوسف در این مراسم گفت که آن‌ها تصور می کردند که با گلوله می توانند من را ساکت کنند اما آن ها شکست خوردند. هیچ چیزی در زندگی من تغییر نکرد مگر آن که ناتوانی، ترس و ناامیدی در من مرد و قدرت و شجاعت زاده شد.

او گفت که با دیدن تفنگ به اهمیت مداد و کتاب پی بردم. آگاهی و دانش آن ها را می ترساند. او گفت که به مبارزه اش برای ملاله‌های دیگر که صدایشان شنیده نمی شود ادامه خواهد کرد و از همه خواست که در هر کجا برای به دست آوردن حقوق خود تلاش کنند. او گفت که هیچ کس نمی تواند ما را متوقف کند. ما حقوق خودمان را درخواست می کنیم و شرایط را تغییر خواهیم داد.

این مبارز جوان که به مبارزه بدون خشونت باور دارد گفت که خانواده اش و افرادی مانند مارتین لوتر کینگ و نلسون ماندلا الهام بخش او در مبارزه بدون خشونت هستند.

بان کی مون نیز در صحبت هایش گفت که شلیک به ملاله نشان داد که تندروها از چه چیزی بیش از همه می ترسند، از دختران در مدرسه. او خطاب به ملاله گفت که تو تنها نیستی ما همگی با تو هستیم. گوردن بروان هم ملاله را الهام بخش همه نامید.

برای ملاله بایستیم، برای آموزش همه دختران جهان بایستیم!

گرامی داشت هیئت مدیره یونسکو از دختر مبارز پاکستانی: "ما همه ملاله هستیم!"

 

Submitted by editor3 on