به فرزندتان در ریاضی کمک کنید!

ویژه گروه سنی پیش از دبستان تا پنجم دبستان

پژوهش‌ها نشان می‌دهد اگر پدران و مادران هنگام آموزش از کودکان خود فعّالانه پشتیبانی کنند، کودکان در یادگیری هر موضوعی موفق‌تر خواهند بود. اکنون بیش از هر زمان، کمک به کودکان برای دستیابی به مهارت در ریاضیات و لذّت بردن از آن، اهمیّت یافته است. در دنیای پیشرفته‌ی امروز، آموختن مهارت‌های ریاضی نه‌تنها در کار، بلکه در زندگی روزمره یک نیاز است، و این نیاز در طول زندگیِ کودکان افزایش خواهد یافت.

برای افزایش مهارت‌های ریاضی و پدیدآوردن رویکردی مثبت در رویارویی با دانش ریاضی در کودکان و نوجوانان شما به عنوان مربی یا والدین می‌توانید از فعالیت‌هایی که در این کتاب آمده بهره‌مند شوید و به آن‌ها کمک کنید تا سختی‌های ریاضی برای‌شان آسان شود. برای این کار نیاز نیست که ریاضی‌دانی زبردست باشید، تنها وقت، علاقه و لذت کار با کودک و نوجوان در انجام این فعالیت‌ها بیش‌ترین اهمیت را دارد.

برای این که مطمئن شوید فرزندان تان‌ در آینده برای ورود به دوره‌ی دبیرستان آمادگی دارند و در دانشگاه و محل کار نیز در مسیر موفقیّت قرار می گیرند، نیاز است از آغاز، کودکان‌ را پشتیبانی کنید، و در گذر سال‌های آموزشی، این پشتیبانی‌ را ادامه دهید تا مهارت‌های کودکان در ریاضیات و دل‌بستگی آن‌ها به این موضوع، بیش‌تر شود.

کودکان در دوره‌ی دبستان باید مفهوم‌های پایه‌ای در جبر، هندسه، اندازه‌گیری، آمار و منطق را بیاموزند. سپس با بهره‌گیری از دانش ریاضی، روش حل مسئله را در موقعیّت‌های نو یاد بگیرند. کودکان باید مانند یک ریاضی‌دان، به روش ریاضی استدلال کنند و ایده‌های ریاضی را با گفتن و نوشتن انتقال دهند.

نگاه شما به ریاضیات چگونه است؟ آیا باور دارید مهارت‌های ریاضی جزو مهارت‌های مهم زندگی و شغلی هستند؟ آیا در زندگی خود ریاضی را پُرکاربُرد می‌دانید؟ یا از کارهایی که به ریاضیات نیاز دارند، هراس دارید؟

با آن که پدرها و مادرها در یادگیری ریاضیات به کودکان‌شان می‌توانند مؤثر باشند، شاید با گفتن جمله‌هایی مانند: «ریاضیات سخت است!»، «تعجب نمی‌کنم که ریاضی‌ات خوب نیست، من‌ هم در مدرسه ریاضیاتم خوب نبود.» و یا «نگران یاد گرفتن ریاضیات نباش، من ‌هم ریاضی‌ام خوب نبود، ولی حالا موفق‌ام»، توانِ یادگیری ریاضیات را در کودکانِ خود کاهش دهند. درست است که کودک را به‌زور نمی‌توان به ریاضیات علاقه‌مند کرد، ولی او را می‌توان تشویق کرد و با برداشتن گام‌هایی‌ همراهِ کودک، از این موضوع مطمئن شد که او ارزش ریاضیات در زندگی و آمادگی برای آینده‌اش را درمی‌یابد. شما می‌توانید به کودک‌تان یادآوری کنید او چه‌‌اندازه خوش‌شانس است که در دوره‌ای ریاضیات را می‌آموزد که مهارت در آن می‌تواند پنجره‌های گوناگونی را بر روی زندگی‌اش باز کند.

پدرها و مادرها در رویارویی‌های هرروزه با کودکانِ خود، بدون نصیحت و فشار بر آن‌ها، کارهای بسیاری را می‌توانند انجام دهند تا در حل مسئله، ایجاد تعامل از راه ریاضی و بهره‌مندی از توانایی‌های منطقی، ‌ به کودکانِ خود کمک کنند. این مهارت‌ها برای یادگیری ریاضیات بنیادی هستند.

برگردان
بهزاد خسروی
سال نشر
1399
نویسنده
مارگارت اسپیلینگز
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on