به فرزندتان کمک کنید شهروندی مسئول شود!

ویژه والدین و آموزگاران و مربیان گروه سنی دبستانی و سال‌های اول دبیرستان 

به گفته‌ی مارگارت اسپلینگز: «آموزشِ باکیفیت افزاری در دسترس هر شهروند می‌گذارد تا بتواند مشارکتی کامل در جامعه داشته‌باشد.» پژوهش‌ها نشان داده‌ است کودکانی که با ارزش‌های مثبت و پایدار پرورش می‌یابند، در مدرسه بهتر و شادتر هستند. چنین کودکانی می‌توانند نیازها و خواسته‌های فردی‌شان را با نیازها و خواسته‌های دیگران در تعادل  قرار دهند و تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارند.

از سوی دیگر، اگر کودکان رفتارها و ارزش‌های مناسب را از دوره‌ی کودکی نیاموزند، مشکلات گوناگونی می‌تواند رخ دهد. این مشکلات می‌تواند همگام با بالندگی کودکان، بزرگ و بزرگ‌تر  بشود و پیامدهای ناگواری مانند اخراج از مدرسه، مصرف مواد روان‌گردان، و جُرم و جنایت در پی داشته باشد.

مهم‌ترین کاری که برای کودکان‌مان می‌توانیم انجام دهیم، کمک به آن‌ها در به‌دست آوردن ارزش‌ها و مهارت‌هایی است که در همه‌ی عمرشان بر آن‌ها بتوانند تکیه کنند. با این کار، کودکان این شانس را خواهند داشت تا زندگی فردی و شهروندی خوبی در جامعه‌شان داشته باشند.

این کتاب دانستنی‌های لازم را درباره ارزش‌ها و مهارت‌هایی که شخصیت کودکان را میسازند و به شکل‌گیری یک شهروند مسئول و آگاه در آن‌ها می‌انجامد در دسترس شما به عنوان، پدر و مادر، مربی و آموزگار می‌گذارد. با کمک گرفتن از آن‌ها می‌توانید ارزش‌ها و مهارت‌های شهروندی را به کودکان و نوجوانان منتقل کنید و آن‌ها نیز می‌توانند این ارزش‌ها و مهارت‌ها را در زندگی روزانه خود به کار بگیرند.

همه‌ی ما در جایگاهِ پدر و مادر، می‌خواهیم فرزندان‌مان در آینده، انسان‌هایی خوب و شهروندانی مسئول باشند. تا یاد بگیرند، احساس کنند و بیاندیشند، و با خودشان و دیگران با احترام رفتار کنند. برای خوب بودنِ حال‌شان بکوشند و هم‌زمان، احساس‌ها و نیازهای دیگران را در نظر بگیرند. و در یک کلام، شخصیتی نیرومند و پایدار داشته باشند.

همچنان که کودکان باید بیاموزند چگونه بند کفش‌های‌شان را ببندند، بخوانند و بنویسند، مسائل ریاضی را حل کنند و مفهوم‌های علمی و رویدادهای تاریخی را بفهمند، باید در مسیر  درستِ رشد شخصیت راهنمایی شوند که از سوی خانواده‌ و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، ارزش‌گذاری می‌شود. کودکان تنها به کمکِ راهنمایی و الگوبرداری از بزرگ‌ترهاست که می‌آموزند راستکار و اندیشمند باشند، بر اصول‌شان پایداری کنند، به دیگران توجه نمایند، با احساس مسئولیت عمل کنند و انتخاب‌های درست و اخلاقی داشته باشند.

در این کتاب فعالیّت‌هایی برای شما و فرزندتان پیشنهاد شده است که این ارزش‌ها را بیاموزد و در زندگی روزانه انجام دهد. با به‌کارگیری این نکته‌ها، همراه با آموزگاران و مدرسه‌ها، مطمئن شوید در راستای گسترش این ارزش‌های پایه‌ای، گام برمی‌دارید.

 

 

 

 

برگردان
هورزاد عطاری
سال نشر
1399
نویسنده
مارگارت اسپیلینگز
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on