این جا مال من است

 

پسر کوچولو با گچ خطی می کشد و برای خود مرزی را مشخص می کند. حالا آن طرف خط مال اوست. جایی که هیچ کس اجازه ندارد وارد آن شود اما خرگوش، حلزون، شاخ و برگ درختان و ابرها به این مرز توجه نمی کنند و وارد آن می شوند. پسرک عصبانی می شود و آن ها را بیرون می کند. تا این که پسری می آید و چون با مانع برخورد می کند بر می گردد. پسرک کوچک که نیاز به همبازی دارد و تنهاست به دنبالش می رود و او را به بازی و دوستی دعوت می کند.

داستان "این جا مال من است" مالکیت و نیاز کودک به همبازی و دوستی را بیان می کند. کودکان در سال های نخست زندگی بسیار خود محورند و حس مالکیت در آن ها قوی است. آن ها به ندرت حاضر می شوند چیزی از اموال خود را با دیگری شریک شوند. این کتاب پسرکی با این ویژگی را به تصویر می کشد.

کتاب متن زیادی ندارد و موضوع آن به وسیله ی تصاویر زیبا، ساده و رنگی روایت می شود. تصاویری که در صفحه های رنگی طرح دار ارائه شده و بازتاب دهنده ی روحیه اوست و با توجه به آن تغییر می کند. زمانی که عصبانی است قرمز رنگ و زمانی که قصد ارتباط با پسر دیگر و دوستی را دارد سبز رنگ می شود. کودک با تماشای تصاویر، خود می تواند داستان را تعریف کند و به این ترتیب به رشد زبانی او کمک می کند. این داستان علاوه بر بیان مفهوم مرزبندی و واکنش دیگر موجودات به آن، کارکرد تربیتی دارد و در رشد اجتماعی –عاطفی کودک موثر است.

  

برگردان
بهمن رستم آبادی
تهیه کننده
ژاله فروهر
سال نشر
۱۳۸۹
نویسنده
ژروم رویی لیر
ویراستار
حسین بکایی
Submitted by editor3 on