تصویر خوب تصویری است که زاویه دید جدیدی به کتاب بیافزاید

دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت نهمین نشست ترویج کتابخوانی در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان تصویرگری خوب برای کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن برگزار شد.

محمدعلی بنی اسدی و زهره قایینی مهمانان این نشست بودند. زهره قایینی کارشناس و پژوهشگر ادبیات کودکان و رئیس هیئت داوران جایزه هانس کریستین اندرسن در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ درباره ی نقش تصویرگری کتاب های کودکان در تشویق کودکان به کتابخوانی صحبت کرد.

او برای به دست آوردن معیاری برای کتاب های مصور و تصویری خوب برای کودکان و نوجوانان سخنان خود را با ارائه ی تعریفی از تصویرگری، کتاب مصور و کتاب تصویری آغاز کرد و در ادامه با ارائه ی نمونه کارهای تصویرگران برجسته درباره معیارهای کلی ارزیابی تصویر در کتاب کودکان صحبت کرد.

او گفت: "که در یک کتاب مصور خوب تصاویر از زاویه دیگری متن را روایت می کنند و تکمیل کننده ی متن هستند، زیرا گاهی کلام نمی تواند آن بزرگنمایی و حالاتی را که نویسنده می خواهد انتقال دهد و تصویرگر آگاه با گزینش فرازهای مناسب داستان و به تصویر کشیدن آن ها، یکنواختی متن را تغییر می دهد و خواننده را به هیجان می آورد.

تصویر خوب تصویری است که زاویه دید جدیدی به کتاب بیافزاید

تصاویر در کتاب مصور تنها برای تزئین نیستند بلکه تصویرگر روایت و برداشت دیگری از متن را با کودک و نوجوان سهیم می شود که این بسیار اهمیت دارد. تصویر خوب تصویری است که زاویه دید جدیدی به کتاب بیافزاید. این بسیار مهم است که شما به عنوان کارشناس یا کتابدار کودک و نوجوان کتابی را انتخاب کنید که کودک بفهمد که هر مسئله ای، هر داستانی و هر پدیده ای را می تواند از زاویه ای مختلف ببیند. کتاب مصوری که در آن تصویر آن چه را که متن گفته است با صدای پایین تر و ضعیف تر بیان کند کتاب خوبی به شمار نمی آید."

قایینی با اشاره به این که نمی توان برای هنر معیاری مشخص کرد بلکه باید نقش و کارکرد تصویر را در کتاب های کودکان درک کرد، به اهمیت داشتن دید و نگاه جدید در بررسی و ارزیابی کتاب ها و گسترش مداوم معیارها تاکید کرد.

قایینی گفت: "کتاب تصویری خوب کتابی است که نه تنها برای بلند خوانی مناسب باشد، بلکه بتوان بر اساس آن فعالیت های مختلفی تدارک دید. کتاب هایی که کارشان با یک نشست تمام نشود بلکه بارها و بارها خوانده شوند و هر بار مخاطب چیز جدیدی را در آن کشف کند."

او با آوردن نمونه هایی از کتاب های تصویری ماندگار و کلاسیک مانند "کرم گرسنه" اریک کارل، "خانم حنا به سفر می رود" پت هچینز و "آنجا که وحشی ها هستند" موریس سنداک، گفت: "در کتاب های تصویری خوب و ماندگار فقط آموزش مخاطب مطرح نیست بلکه مخاطب را به بازی و جستجوگری نیز فرا می خواند."

نویسنده کتاب "تصویرگری کتاب کودک" گفت که امروزه کتاب های تصویری نقش بسیار مهمی در زندگی کودکان به ویژه کودکان پیش دبستان و سال های نخست دبستان دارند و برای این که کتابدار و همه ی کسانی که در حوزه کتاب کودک و نوجوان کار می کنند بتوانند از این ابزار استفاده کنند باید به زبان دیداری که تصویر است آشنا باشند.

تصویر خوب تصویری است که زاویه دید جدیدی به کتاب بیافزاید

محمدعلی بنی اسدی تصویرگر و استاد دانشگاه که تاکنون نزدیک به ۷۰ کتاب تصویرگری کرده و در میان ۵ تصویرگر راه یافته به فهرست کوتاه جایزه هانس کرسیتین اندرسن در سال ۲۰۱۲ است، به عنوان یک تصویرگر به مشکلاتی که تصویرگران هم نسل خود با آن رو به رو بودند پرداخت.

او مشکل این تصویرگران را گسست از نسل پیشین تصویرگران و دیگر تصویرگران دنیا در سال های پس از انقلاب و هم چنین نیاموختن روایتگری در تصاویر متعدد و کیفیت پایین داستان هایی که برای کودکان نوشته می شود عنوان کرد. او گفت: "به نسل من این جرات داده نشده است که همانند کوئنتین بلیک یا سیلوراستاین کار کنیم. درون ذهن ما دغدغه هایی است که نمی گذارد این اتفاق بیفتد. امیدوارم آرام آرام این بستر و فضا آماده شود برای این که قصه ها و تصویرهای مان از حالت نصیحت گونه قبلی در بیاید و کشفی در آن ها اتفاق بیفتد." او کوچک شمرده شدن جایگاه تصویرگر کتاب کودک و نیاز او به اثبات و معرفی خود با کمک جایزه های جهانی را از مشکلات نسل جدید تصویرگران دانست.

نشست های ترویج کتابخوانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آخرین دوشنبه هر ماه در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری برگزار می شود. مطالب ارائه شده در این نشست ها پس از پایان این نشست ها به صورت کتاب منتشر خواهد شد.

کلیدواژه:
Submitted by editor3 on