سازمان ملل اعلام کرد نجات جان مادران رشد داشته است

داده های سازمان ملل نشان می دهد که از سال ۱۹۹۰ میزان مرگ و میر مادران ۴۵٪ کاهش یافته است و از ۵٢٣٠٠٠ نفر در سال ١٩٩٠ به ٢٨٩٠٠٠ نفر در سال ٢٠١٣ رسیده است.

در پژوهشی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است یافته های جدیدی درباره ی علل مرگ و میر مادران بدست آمده است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی از هر چهار مادر یک نفر به سبب مشکلات پزشکی که پیش از بارداری به آن مبتلا بوده است مانند دیابت، اچ آی وی، ‌مالاریا و چاقی مفرط هنگام بارداری می میرد. این نسبت با نسبت مرگ و میر مادران در دوران بارداری و خونریزی شدید از زایمان برابر است.

‍پژوهش ها گزارش می دهد که باید روی راه حل هایی که اثربخشی آن ها اثبات شده است مانند فراهم کردن شرایط مراقبت با کیفیت در هنگام بارداری و زایمان برای همه ی زنان و مراقبت های ویژه برای زنانی که به بیماری های خاص مبتلا هستند، سرمایه گذاری کرد.

در هر ساعت ٣٣ زن می میرد که آمار بالایی است. بایستی آمار مرگ و میر و دلیل آن  و نیز اقدامات ضروری برای نجات زنان مستندسازی شود. تعداد مرگ و میر مادران در یازده کشور بسیار زیاد بود که از جمله ی آن ها کشورهای کامبوج، مالدیو و نپال و ... است. تعداد مرگ و میر در این کشورها از سال ١٩٩٠ به میزان ۷۵ ٪ کاهش یافته است و پیش بینی می شود که این میزان تا سال ۲۰۱۵ سیر نزولی داشته باشد. با این حال، منطقه ی اطراف صحرای آفریقا هنوز بالاترین آمار مرگ و میر مادران را در هنگام بارداری زایمان دارد.
معاون اجرایی سازمان ملل می گوید از هر ۴۰ دختر ۱۵ ساله ای که در منطقه ی صحرای آفریقا زندگی می کند، یک نفر خطر مرگ هنگام بارداری و یا زایمان را دارد و این درحالی است که از هر دختری که در اروپا زندگی می کند تنها یک نفر از ٣٣٠٠ نفر ممکن است بمیرد.

با وجود رشد و ‍پیشرفت های صورت گرفته اما هنوز بارداری، سقط جنین، مرگ و میر مادران نوجوان و مبتلا به اچ آی وی هنوز وجود دارد. هنوز در کشورهای محروم آموزش جنسی و خدمات درستی به نوجوانان ارائه نمی شود. معاول اجرایی صندوق سازمان ملل می گوید سالانه بیش از ۱۵ میلیون دختر ١٥ تا ١٩ ساله زایمان می کنند که از هر ۵ نفر یک نفر هنوز به سن قانونی ١٨ سال نرسیده است و بسیاری از این بارداری ها نتیجه ی آمیزش های جنسی ناخواسته است. ارائه خدمات مامایی و آموزش های دفاع شخصی می تواند جلوی بارداری های ناخواسته را بگیرد.

پژوهش دیگری که از سوی سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته است اعلام می کند که بیش از ۶۰۰۰۰ مرگ در ۱۱۵ کشور گزارش شده است که نشان می دهد میزان مرگ و میر زنانی که به بیماری هایی چون دیابت، مالاریا، ایدز و چاقی مفرط هستند با بارداری ٢٨٪ بالا می رود.

از دیگر دلایل مرگ و میر ماداران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی شدید (بیشتر در طول زایمان یا بعد از زایمان) ٢٧٪
  • بارداری که موجب افزایش فشار خون می شود ١۴٪
  • عفونت ١١٪
  • کارهای سنگین ٩٪
  • سقط جنین ٨٪
  • انعقاد خون ٣٪

مسئله ی دیگری که وجود دارد این مسئله است که آمار مشخصی از مرگ و میر مادران و دلیل مرگ آنها در دسترس نیست. در بسیاری از کشوهای در حال توسعه آمار مرگ و میر مادران ثبت نمی شود به همین منظور شناسایی مناطقی که بیشترین نیاز را برای اجرای برنامه های بهداشتی ملی دارند، دشوار است.

به همین دلیل کمیته سازمان ملل در مورد ‍پاسخگویی و ارائه اطلاعات بهداشت کودکان و زنان خواستار اقدامات بهتر در خصوص مرگ و میر کودکان و مادران شده است.

این کمیته خود را ملزم می داند تا سال ۲۰۱۵ تمامی کشورها گام های مهمی در خصوص ثبت تولد و علل مرگ و میر بردارند. راه های پیشگیری از مرگ و میر مادران بسیار زیاد است و با به وجود آوردن مراقبت های بهداشتی با کیفیت میسر است.

Submitted by editor3 on