فراخوان مقاله برای شماره‌ی هجدهم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان 

فراخوان مقاله هجدهمین شماره ی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد.

این شماره به نقد و بررسی نظام دانشگاهی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان اختصاص دارد و تأثیر نظام دانشگاهی بر ادبیات کودک و نوجوان قوت و کاستی ها به بحث گذاشته خواهد شد. نقد ویژه‌ی این شماره به مجید راستی، نویسنده‌ی کودک و نوجوان و آثارش اختصاص دارد. علاقمندان می توانند تا سی‌ام اردیبهشت ۹۵ امقاله های خود را برای مجله بفرستند.

 متن کامل فراخوان را در زیر بخوانید:

درباره‌ی رابطه‌ی دانشگاه و ادبیات بحث‌های زیادی وجود دارد و بسیاری از نویسندگان و اهل دانشگاه در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند. این رابطه در ایران شاید با خیلی از کشورهای دیگر متفاوت باشد. در برخی کشور‌ها در این بحث‌ها به محافظه‌کاری نظام دانشگاهی به دلیل برخورداری از سنت‌های ریشه‌دار اشاره شده است. این سنت‌ها هم‌زمان که از اعتبار علمی نظام دانشگاهی محافظت می‌کنند، در برابر برخی نوآوری‌ها مقاومت می‌کنند. با این همه، تنوع در نظام دانشگاهی به‌خصوص در حوزه‌های علمی و فناوری تا حدود زیادی این معضل را حل کرده است و پژوهش‌های آینده‌نگرانه در دانشگاه‌ها رونق گرفته است، اما در کشور ما وضعیت به‌گونه‌ای دیگر است.

در ایران به نظر برخی هنوز دانشگاه سنگر مقاومت در برابر نوآوری‌هاست و تحولات مهم حوزه‌های مختلف علوم انسانی و صنایع بیرون از نظام دانشگاهی رخ می‌دهند، ضمن این‌که سال‌های گذشته نظام دانشگاهی ضعیف‌تر نیز شده است.

علاوه بر این، عدم ارتباط مناسب بین نظام دانشگاهی و جامعه باعث شده است که دانشگاه به راهی برود و جامعه به راهی دیگر. این فاصله در علوم انسانی و به خصوص ادبیات به مراتب بیشتر است.

نظام دانشگاهی در رشته‌های ادبی چنان که از تحقیقات دانشگاهی پیداست- اگر از استثناهای مهم بگذاریم- هم به ادبیات معاصر کم‌توجه است و هم نگاهش به ادبیات بیشتر نگاهی مکانیکی است. حتی در رشته‌هایی که به‌نحوی به نظریه‌های معاصر توجهی دیده می‌شود از نظریه هم‌چون قالب‌ها و شاخص‌های اندازه‌گیری و به شکل تجویزی استفاده می‌شود و به جان و روح ادبیات بی‌توجه است.

در یک دهه‌ی اخیر، ادبیات کودک در نظام دانشگاهی تا حدودی موردتوجه واقع شده است و پس از اینکه دانشگاه شیراز این رشته را تأسیس کرد، در سال‌های بعد دانشگاه‌های دیگری در شهرهای دیگری به تأسیس این رشته پرداخته‌اند.

دانشگاه شیراز فعال‌ترین دانشگاه در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان است که علاوه بر تأسیس این رشته و آموزش دانشگاهی آن برگزاری کنفرانس‌های متعدد، تأسیس کتابخانه‌ی تخصصی، تأسیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و تأسیس نخستین مجله‌ی علمی پژوهشی و دانشگاهی در این حوزه نیز در کارنامه‌اش قرار دارد.

با گذشت چند سال از تأسیس این رشته در دانشگاه‌های مختلف، تعدادی از فارغ التحصیلان این رشته‌ها امروزه از فعالان ادبیات کودک ایران هستند و بخشی از محتوای نظری این حوزه با مشارکت استادان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها تولید می‌شود. این تولیدات و همچنین کارنامه‌ی نظام دانشگاهی اکنون قابل مطالعه و بررسی است.

این شماره را به نقد و بررسی نظام دانشگاهی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان اختصاص داده‌ایم تا هم در تأثیر نظام دانشگاهی بر ادبیات کودک و نوجوان تأمل کنیم و هم قوت‌ها و کاستی‌هایش را به بحث بگذاریم.

محورهای مقالات

•    گزارش فعالیت‌های دانشگاهی در ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان

•    تأثیر نظام دانشگاهی بر ادبیات کودک و نوجوان

•    مطالعه‌ی موردی در ایران و جهان درباره‌ی نظام دانشگاهی در ادبیات کودک

•    مطالعه‌ی موردی درباره‌ی آثار فارغ‌التحصیلان رشته‌های ادبیات کودک

•    تفاوت‌ها و شباهت‌های آثار منتقدان، نظریه‌پردازان و نویسندگان آزاد و دانشگاهی

•    رابطه‌ی نظام دانشگاهی و ادبیات کودک

•    ادبیات کودک در دانشگاه‌های ایران و جهان

•    و…

نقد ویژه:

نقد ویژه‌ی این شماره به مجید راستی، نویسنده‌ی کودک و نوجوان و آثارش اختصاص دارد.

مقاله‌های آزاد:

مقاله‌های تألیفی و ترجمه درباره‌ی موضوع‌های مختلف ادبیات کودک و نوجوان

مهلت ارسال مقاله تا سی‌ام اردیبهشت ۹۵ است.

برای آگاهی از شیوه‌نامه‌ی تدوین و ارایه‌ی مقاله به سایت پژوهشنامه مراجعه کنید

علاقمندان مقاله ها و مطالب خود را به نشانی های زیر بفرستند:

نشانی: تهران: خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، خیابان شهید نظری (غربی) کوچه جاوید یکم، شماره ۲، طبقه ۳، موسسه نشر افق، پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، صندوق پستی: ١٧٨٧ – ١٣١۴۵

 نشانی الکترونیکی: Pazhuheshnameh.a.k@gmail.com

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
فصلنامه‌ پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان
Submitted by editor3 on