کارگاه زیبایی شناسی و ادبیات کودکان

کارگاه زیبایی شناسی و ادبیات کودکان روز شنبه ۱۷مرداد ۱۳۸۸، با هدف آشنا کردن کودکان با مفهوم زیبایی شناسی در طول تاریخ و  پیوند آن با ادبیات امروزی کودکان ، برای گروه سنی "ب" و "ج" در خانه کتابداربرگزار شد. 

در ابتدا مرجان حجازی مربی کارگاه این پرسش را با شرکت کنندگان مطرح کرد که زیبایی چیست؟ از کجا آمده و چرا ما به زیبایی علاقه مند هستیم؟

او در پاسخ این پرسش به دوران باستان سفر کرد که انسان ها با نقش بستن اشکال و خطوط تصویری بر روی دیوار غارها، پوستین و سنگ به ضبط وقایع می پرداختند. البته جدا از حفظ و ضبط اتفاقات، این حکاکی و نقش ها جنبه ی زیبایی هم برای آن ها داشته است.

برای آشنایی بیشتر، کودکان و نوجوانان شرکت کننده در کارگاه دعوت شدند تا جلد اول کتاب تاریخ ادبیات کودکان را بگشایند و ضمن آشنایی با ادبیات شفاهی: لالایی ها، ترانه ها، و متل ها، با نقش های به جای مانده از مردم دوران باستان آشنا شوند. در این کارگاه همچنین فرصتی به وجود آمد تا بچه ها با ساختن عروسک های متحرک و ماسک قصه های شفاهی را به نمایش در آورند.

بخشی از این کارگاه  به انجام یک فعالیت گیرا درباره شاهنامه اختصاص می یابد.

کارگاه زیبایی شناسی و ادبیات کودکان

خانم حجازی کارت هایی را آماده کرد که داستان های شاهنامه به صورت خلاصه  بر روی آن ها نوشته شود بچه ها به دو گروه تقسیم می شوند . نصف کارت ها در اختیار گروه ۱و نصف آن ها در اختیار گروه  ۲ قرار می گیرد. گروه ۱ از کلاس خارج شده و گروه ۲ کارت ها را در جاهای مختلف کلاس پنهان می کنند.

گروه یک وارد می شود و گروه ۲ با ضرب آهنگی که به وسیله خودکار بر روی میز ایجاد می شود نزدیک یا دور شدن آن ها را به کارت پنهان شده اعلام می کند. بازی بسیار جالب و نشاط آوری است. همکاری دسته جمعی، به کارگیری قدرت شنوایی و درک موسیقایی و ایجاد هماهنگی بین دو عمل خوب شنیدن و پیدا کردن کارت ها.

بعد از اینکه هر دو گروه کارت های مورد نظر را پیدا کردند داستان شاهنامه که بر روی کارت ها نوشته شده است به ترتیب شماره گذاری می شود. یکی از بچه ها داستان را کامل و برای بچه های دیگر بازگو کرد. این راویان کوچک، چنان با ذوق و شوق و سر شار از شادی به بازگویی داستان شاهنامه می پردازند که گویی سال هاست نقالی می کنند.

کارگاه زیبایی شناسی و ادبیات کودکان

سپس نوبت ساختن شخصیت های داستان های شاهنامه با سفال و گل می رسد که با کمک آقای آریان پور عملی می شود. بچه ها می خواهند شخصیت های داستان ضحاک را بسازند. ضحاک با مارهایش و دیوها را می سازند. همه این فعالیت ها در کنار پرده های نقاشی از شاهنامه انجام می گیرد که هفته گذشته بچه ها بر روی پارچه با رنگ نقاشی کرده و به دیوار زده بودند.

این کارگاه از مجموعه کارگاه های " ترویج خواندن "‌ کتابک است که  امسال تابستان  از تاریخ ۳ تیر ماه ۱۳۸۸ هفته ای دو بار با موضوع های "هنر و خلاقیت" و "محیط زیست" به شکل آزمایشی و تجربی از سوی مروجان کتابخوانی در خانه کتابدار به اجرا در آمده اند. هدف از اجرای این کارگاه های آموزشی بازتاب تجربه های عملی مروجان در پایگاه ترویج کتابک است، تا  علاقه مندان بتوانند با در دست داشتن این الگوها، کارگاه های مشابه ای را درشهرها و روستاهای خود برگزار کنند.

Submitted by editor6 on